• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of Learning Analytics Platform based on Learning Improvement Model

Research Project

Project/Area Number 22H00552
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 62:Applied informatics and related fields
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, データ駆動イノベーション推進本部, 教授 (10466831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 半導体・デジタル研究教育機構, 教授 (00433706)
谷口 雄太  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 准教授 (20747125)
大久保 文哉  九州大学, システム情報科学研究院, 准教授 (40608824)
Lu Min  秋田大学, 情報データ科学部, 助教 (60750007)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥42,380,000 (Direct Cost: ¥32,600,000、Indirect Cost: ¥9,780,000)
Fiscal Year 2025: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2024: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2023: ¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2022: ¥14,040,000 (Direct Cost: ¥10,800,000、Indirect Cost: ¥3,240,000)
Keywordsラーニングアナリティクス / メタ認知 / 学習行動改善 / データ連係 / デジタル教材配信 / 自己調整学習 / デジタル教材 / 学習プロセス / 教育工学 / 社会認知理論 / 社会共有調整学習 / 探求の共同体
Outline of Research at the Start

本研究は学習行動の改善を目的に, 学習効果を高めることを実証した教育・学習理論に基づいて、学習行動を連続性のある行動として捉え、学習行動の改善モデルの構築を行う。 そのモデルに従い、学習分析基盤の開発・評価を行う。この評価結果を踏まえて、学習行動の改善を促進させるための学習データ分析基盤のデザインモデルの構築を行う。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度では大きく3つの研究事項を行った。1つ目は2022年度で抽出したメタ認知行動がどういうシーケンスで発生するのか分析した。2つ目は学習行動改善モデルをより発展的に拡張するために、デジタル教材配信基盤に手書きノート機能の開発を行った。3つ目は本開発基盤の発展的拡大のためにGoogle classroom対応を行った。1つ目については、メタ認知高群・低群別にメタ認知行動が引き出されるシーケンスを分析すべく、ラグシーケンシャル分析を使用し、分析を行ったところ、メタ認知高群はメタ認知行動が連続して、発生し、知識のインプットに関わるデジタル教材配信システム、学習データ分析に関わる学習のデータ分析機能の利用、課題の提出まで連動して発生していることに対し、メタ認知低群については、それぞれのシステムで利用が閉じられており、学習のアウトプットまで出るプロセスが確認できないことが示された。2つ目はデジタル教材配信機能における手書きノート機能については、メモについて、書かれている内容に対して、即時的にアノテーションをすることで情報整理・統合処理をし、精緻化方略として有用であることは多くの先行研究で示されている。そこで手書き機能の開発を行った。3つ目はGoogle classroom対応である。学習行動改善モデルとそれに合わせたLA基盤開発が順調に行われているため、その普及とモデルやLA基盤をより洗練させたものとするため、初等中等教育への展開を行う。そのために初等中等教育で多く利用されているGoogle classroomとの連携対応を行った。本開発によって、LTI対応している学習管理システム、およびGoogle classroomの2バージョン対応ができるようになり、利用層の拡大し、LA基盤としての意義が高まることが期待される。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

学習行動改善モデルの構築、それを踏まえたLA基盤の開発は概ね当初目標達成がみえており、本研究知見の広がりに向けた研究へ展開できる目処がついたため

Strategy for Future Research Activity

2023年度はGoogle classroom対応、手書き機能開発が終わり、初等中等教育への展開・研究を進める。既に2校、共同研究を進めることで合意を得ており、1学期中にシステムテスト、2学期に本研究実施へ展開する。また、随時、収集データの見直しを行い、学習行動改善モデルの修正やLA基盤の改修も進め、LA基盤開発のデザインモデルの抽出を行っていく。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 5 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ミシガン大学(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ミシガン大学(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Analysis of learning behavior in an English vocabulary-learning support system with Automatic Speech Recognition2024

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of LAK 2024

      Volume: n/a Pages: 112-114

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Towards the Innovation of Learning Assessment Research in Educational Technology2023

    • Author(s)
      深見 俊崇, 森本 康彦, 泰山 裕, 山田 政寛, 大浦 弘樹, 益川 弘如
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 579-592

    • DOI

      10.15077/jjet.47137

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning behavioral patterns of students with varying performance in a high school mathematics course using an e-book system2023

    • Author(s)
      Geng Xuewang、Chen Li、Xu Yufan、Ogata Hiroaki、Shimada Atsushi、Yamada Masanori
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 19 Pages: 011-011

    • DOI

      10.58459/rptel.2024.19011

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How Students Use Learning Analytics Dashboards in Higher Education: A Learning Performance Perspective2023

    • Author(s)
      Chen Li、Geng Xuewang、Lu Min、Shimada Atsushi、Yamada Masanori
    • Journal Title

      SAGE Open

      Volume: 13 Issue: 3 Pages: 011-011

    • DOI

      10.1177/21582440231192151

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using learning analytics to investigate learning processes and behavioural patterns in an augmented reality language learning environment2023

    • Author(s)
      Geng Xuewang、Yamada Masanori
    • Journal Title

      Journal of Computer Assisted Learning

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 532-546

    • DOI

      10.1111/jcal.12760

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does support of learning time management influence learning behaviors and learning performance?2023

    • Author(s)
      Watanabe, H., Chen, Li., Geng, X., Goda, Y., Shimada, A., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2023

      Volume: n/a Pages: 93-948

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of using the first principles of instruction in a content and language integrated learning class2023

    • Author(s)
      Hao, H., Susono, H., Geng, X., Chen, L., and Yamada, M
    • Journal Title

      Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education

      Volume: 8 Pages: 2-2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship Between Learning Time in an Online Course and Learning Behavior and Outcomes2022

    • Author(s)
      Goda, Y., and Hayward, C.
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning

      Volume: n.a Pages: 917-925

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] AUTOMATIC SPEECH RECOGNITION SYSTEM TO ENHANCE THE USE OF VOCALIZATION STRATEGY2022

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2022

      Volume: n.a. Pages: 147-154

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Can Seat Location Data Be Useful for the Prediction of Learners’ Learning Attitude and Performance?2022

    • Author(s)
      Yamada, M., Egi, H., and Goda, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of ED-MEDIA 2022

      Volume: n.a. Pages: 367-374

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 音声認識を用いた英単語学習システムの開発と評価2024

    • Author(s)
      平田沙希, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮想現実技術を活用した擬情語学習システムの設計と開発:感情表現の分類に基づくデザイン2024

    • Author(s)
      李トウ, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 粒度が細かい学習データ分析で見えることとは?-学習プロセスの分析を如何に行うかを考える-2024

    • Author(s)
      山田政寛, 耿学旺, 谷口雄太
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮想現実を活用した擬情語学習支援システムの設計と開発2023

    • Author(s)
      李トウ, 山田政寛
    • Organizer
      第39回教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 複合動詞の多義性理解を目的としたAR活用学習支援システムのデザイン2023

    • Author(s)
      耿学旺, 山田政寛
    • Organizer
      第39回教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 音声記憶方略の使用を促進する英単語学習支援システムを使った授業デザイン2023

    • Author(s)
      平田沙希, 山田政寛
    • Organizer
      第39回教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] IDの第一原理に基づく日本語CLIL授業の効果検証2023

    • Author(s)
      カク皓, 須曽野仁志, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語複合動詞学習支援システムにおけるダッシュボードの開発2022

    • Author(s)
      耿学旺, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生のアカデミックライティングスキルの習得を支援する CLIL授業のデザイン2022

    • Author(s)
      カク皓, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英単語学習における 「音声記憶方略」の獲得を目的とした 学習支援システムの デザイン2022

    • Author(s)
      平田沙希, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Automatic Speech Recognition System to Support Aural Vocabulary Learning in Smart Learning Environments in the Post Pandemic Era(pp 89-113)2024

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M., In: Sampson, D.G., Ifenthaler, D., Isaias, P. (eds)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi