• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing a method for describing interactive communicative competence of English language learners through interdisciplinary research

Research Project

Project/Area Number 22K00689
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

飯尾 淳  中央大学, 国際情報学部, 教授 (80707109)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若林 茂則  中央大学, 文学部, 教授 (80291962)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsインタラクティブ・コミュニケーション / コミュニケーション能力 / 異文化間交流教育 / オンライン・ミーティング / 会話分析
Outline of Research at the Start

本研究では、英語学習者によるインタラクティブ・コミュニケーションの実態を明らかにし、その能力の記述方法を確立する。オンライン会議システムを利用した日本語話者とアジアの複数の国の学習者とのやり取りを実施し、その内容を記録、マイクロ・レベルの会話分析手法を用いて、学習者のICを記述・分析する。分析により英語によるICの実態と参与者の能力・発達、学習者間の違い等を明らかにし、インタラクションに基づく新たな指標と振り返りのための尺度を提案する。さらに、容易に分析できるIC記述支援システムおよび成果のデータベースを開発し、現場で学習者にフィードバックする仕組みと、情報共有プラットフォームを提案する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、インターネットを活用した教育プログラムを通して、日本語話者とアジアの複数の国の学習者とのやり取りを実施し、会話分析研究のうち、マイクロ・レベル分析の手法を用いて、学習者のICの実態を記述・分析することによって、英語によるICの実態と参与者の能力・発達、学習者間の違い等を明らかにするものである。また、この研究を通して、新たなデータ収集及び分析手法を確立する。さらに、開発したIC記述方法の適用が学習支援に効果を発揮することを検証する。
現状実施している日本の学校と海外の協定校とのネットワークを拡大し、生徒・学生による異文化交流教育授業の運営体制基盤を強化した。2022年度の活動に引き続き、2020年度および2021年度に実施したパイロットプロジェクトの経験を踏まえて、実施手順の標準化や、主として人的資源を中心とした支援体制の安定化をはかった。具体的には、インドネシア、タイ、台湾、韓国の関連組織、学校等を訪問し、本研究遂行のための異文化交流教育授業実施に対する協力を求めた。その結果、大幅に協定校のネットワークを拡大でき、今後の運営に対する盤石な基盤を構築できた。本研究が対象としている「ほぼ初めて異文化に触れる」生徒を対象とした場合には、特別な指標を用意してコミュニケーション状況を記述する必要があることがパイロットプロジェクトの経験で明らかになっており、類似の先行研究を当たりつつも、本研究で参考にできる部分を抽出して利用することが求められていた。2022年度に実施したIC記述方法の予備的検討を踏まえて、コミュニケーションの状況を可視化するプロトタイプ・システムを構築した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

プロジェクト全体に関する運営体制構築に関しては計画以上に進展している。ただし、計画ではデータベースを構築し、公開する予定であったが、公開すべきシステムの開発が遅れており、若干の計画修正が求められる状況である。

Strategy for Future Research Activity

IC記述方法はプロトタイプを作成して確立できたので、それをシステム化する方法を早急に検討のうえ、公開の準備を進める。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 大邱教育大学(韓国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] KMITL/タマサート大学(タイ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 厦門大学(中国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 大邱教育大学(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The Impact of the SMILE Project on Thai EFL Learners: Collaborations between Thai and Japanese L2 Learners2023

    • Author(s)
      Prapaipun Pornthanachotanan, Shigenori Wakabayashi, Jun Iio, Junji Sakurai, Yohei Honda, Teera Insawat, Pornsiri Singhapreecha
    • Journal Title

      LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network

      Volume: 17(1) Pages: 662-687

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] How ICT Tools Support a Course Centered on International Collaboration Classes2023

    • Author(s)
      Wakabayashi Shigenori, Iio Jun, Ramayah Kumaraguru, Komoto Rie, Sakurai Junji
    • Journal Title

      IFIP Advances in Information and Communication Technology

      Volume: 685 Pages: 261-274

    • DOI

      10.1007/978-3-031-43393-1_24

    • ISBN
      9783031433924, 9783031433931
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 通じるという喜びと驚きともっと上手くという叫び2023

    • Author(s)
      若林茂則, 飯尾淳, クマラグル・ラマヤ, 櫻井淳二
    • Journal Title

      KELESジャーナル, 関西英語教育学会

      Volume: 8 Pages: 18-26

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICTを用いた日本語によるタイと中国の大学間オンライン双方向同時協働授業実践報告 ―振り返り活動による学習者の気づきを中心に―2024

    • Author(s)
      馬場美穂, 鄒聖傑, 飯尾淳, 櫻井淳二, 若林茂則
    • Organizer
      第1回タイ国日本語教育国際シンポジウム ―これからの社会に生きる力―
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Lessons Learned from Intercultural Communication Classes of the SMILE Project2023

    • Author(s)
      Iio J., Miyamoto Y., Wakabayashi S.
    • Organizer
      The 21st AsiaTEFL International Conference (AsiaTEFL 2023)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] High School Students’ Confidence in Speaking English and Attitude to an ICT-based International Collaboration2023

    • Author(s)
      Amornrat A., Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J., and Insawart, T.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learners’ Attitudes to English Language Learning through ICT-based International Collaboration Classes2023

    • Author(s)
      Kokwarn, P., Wakabayashi S., Iio J., Sakurai, J., Insawart, T., and Honda, Y.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impacts of Collaboration Classes through The Internet: A Case Study of Thai - Japanese Students on SMILE Project (Students Meet Internationally through Language Education)2023

    • Author(s)
      Mayuroh, M., Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J., and Kijima, Y.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study of the Impact of The SMILE Project on Thai EFL Learners: The Collaboration between Thai and Japanese L2 Learners2023

    • Author(s)
      Pornthanachotanan, P., Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J., Honda, Y., Insawart, T., and Pornsiri, S.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What a Series of ICT-based Collaboration Classes Bring to High School and College Students2023

    • Author(s)
      Wakabayashi, S., Iio, J., Sakurai, J.
    • Organizer
      FLLT Conference 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross-cultural Education In Asia using Online Communication Tools and the Dialogbook2023

    • Author(s)
      Iio, J., Wakabayashi, S., Sakurai, J., and Nakagawa, Y.
    • Organizer
      The 21st International Conference on e-Society (ES2023)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How ICT Tools Support a Course Centered on International Collaboration Classes2022

    • Author(s)
      Wakabayashi, S., Iio, J., Ramayah, K., Komoto, R., and Sakurai, J.
    • Organizer
      IFIP WCCE 2022: World Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国内英語からアジア圏英語へ: 海外のクラスメイトと一緒にワクワクする協働プロジェクト2022

    • Author(s)
      若林茂則, 飯尾淳, 櫻井淳二, 中川右也
    • Organizer
      日本「アジア英語」学会第50回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 通じるという喜びと驚きともっと上手くという叫び-「実践的」とは比べものにならない「実体験」-2022

    • Author(s)
      若林茂則, 飯尾淳, ラマヤ・クマラグル, 櫻井淳二
    • Organizer
      関西英語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語を話さない高校生と英語で話そうPプロジェクト2022

    • Author(s)
      若林茂則, 中川右也, 飯尾淳, ラマヤ・クマラグル, 木嶋勇一, 河本梨絵, 櫻井淳二
    • Organizer
      JACET(大学英語教育学会)中部支部 研究集会「プロジェクト型国際交流による外国語教育」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Funded Workshop] The Fourth International Conference on the SMILE Project and Intercultural Communication Education (SPICE2024)2024

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi