• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

インターアクショナル・スキルを高める指導法

Research Project

Project/Area Number 22K00742
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

小野田 榮  順天堂大学, 国際教養学部, 教授 (00296328)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsCLIL / インターアクショナル・スキル / クリティカル・シンキング・スキル / 話し言葉の流暢さ / 英語科指導法 / グループ・プロジェクト / 指導の4つの柱 / スピーキング・テスト / グループプロジェクト / 内容言語統合型学習 / 自己効力感 / 内的動機付け / 自己調整学習 / 言語と内容を統合した指導 / oral fluency
Outline of Research at the Start

日本では、既存の中学高校の英語教育が実質的な効果を上げておらず、その教育を担う英語教員のスキルが不十分であるとの指摘がある。大学の英語教員養成課程では文部科学省の指導の下コアカリキュラムが実施されているが、その取り組みだけでは不十分である。そこで日本人英語教員に欠けているとされるインターアクショナル・スキルとクリティカル・シンキング・スキルを伸ばすためにはどのような試みが効果的なのか、国内外の研究機関を訪問し授業参観とインタビュー調査を行い、日本人英語教員に欠けているとされる両スキルを伸ばす指導法の可能性を探ることが本研究の目標である。

Outline of Annual Research Achievements

ここ2年間仕事の忙しさに加え心身の状態が悪く、文献研究しか行っていない。2024年度5月から本格的に研究を始める予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

ここ2年間仕事の忙しさに加え心身の状態が悪く、文献研究しか行っていない。2024年度5月から本格的に研究を始める予定である。

Strategy for Future Research Activity

英語科指導法の授業において、インターアクショナル・スキルとクリティカル・シンキング・スキル向上のためのグループ・プロジェクトを行い、データを集め、その結果を分析する予定である。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Material Spot: Classroom tasks for learner assessment2023

    • Author(s)
      Sakae Onoda
    • Journal Title

      Folio

      Volume: 23 Pages: 1-17

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Enhancing Creative Thinking, Critical Thinking, and Interactional Skills through Problem-Solving Group Projects among Undergraduate English Majors in Japan2022

    • Author(s)
      Sakae Onoda
    • Journal Title

      3L: Language, Linguistics, Literature The Southeast Asian Journal of English Language Studies

      Volume: 28 Issue: 2 Pages: 1-17

    • DOI

      10.17576/3l-2022-2802-01

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Encouraging Students to Interact in English in Class2022

    • Author(s)
      Sakae Onoda
    • Organizer
      Japan Association of Language Teaching (JALT)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi