• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Automated speech scoring of dialogue response and its use in high school and tertiary English-as-a-foreign-language education

Research Project

Project/Area Number 22K00790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

林 裕子  佐賀大学, 教育学部, 准教授 (10649156)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近藤 悠介  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授 (80409739)
石井 雄隆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords発話自動採点システム / スピーキング / 談話完成タスク / 自動採点
Outline of Research at the Start

外国語(英語)教育における話す能力の直接評価は人的、時間的コストの面で実施可能性が低く、高大接続の改善を阻む壁となっている。本研究は、言語テスティングや情報工学の知見を活かした談話完成タスクを作成し、高校生と大学生の話す能力を推定する英語発話自動採点システムの構築と実用化に取り組む。実用化した自動採点システムは高校と大学の両方の授業で使用し、高大接続の改善に向けた外国語教育への導入を提案する。

Outline of Annual Research Achievements

本年度は,研究協力者との合同会議、システムの修正データ収集,採点基準の精査,採点・文字起こし作業に取り組んだ。
昨年度の実証実験の際に発生した自動採点のエラーに対応すべく、プログラミングの修正を行い、改良後のシステムの動作具合を確認すべく、前期に約120名の大学生を対象に,スピーキングテスト(談話完成タスク)を実施した。そのデータを用いて,研究協力者2名と会議・ワークショップを開き,採点基準の精査並びにデータ分析や音声データ処理等の一連の作業の確認を行った。データ分析の結果、システムは正常に改良されていることが確認されたため、次年度において分岐型の問題を取り入れたタスクを実施することで合意した。本来であれば、今年度中に、分岐型のタスクを用いた実証実験まで行う予定であったが、研究代表者が後期で産休に入ったため、進行に遅延が生じている。来年度に遅れを取り戻せるよう作業計画を立て、遂行する必要がある。
加えて、前期中に、国際誌に投稿していた論文が刊行されたことを受け、次の論文執筆に向けた打ち合わせも行い、次年度に本格的に執筆を進める予定である。また、国際学会でも発表を行い、成果発信に精力的に取り組む所存である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

研究代表者が後期で産休を取得したため、進行に若干の遅延が生じている。

Strategy for Future Research Activity

これまでに作成した発話タスクに加え、分岐型の質問を取り入れたタスクを作成し、実証実験ならびにシステムの実装に取り組む。本年度の実証実験において、受験者から観点別フィードバックが欲しいとの声が複数寄せられたことを受け、評価基準の精査にも取り組む予定である。並行して、論文執筆並びに学会発表を行い、成果発信に精力的に取り組む。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Birmingham(英国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Automated speech scoring of dialogue response by Japanese learners of English as a foreign language2023

    • Author(s)
      Hayashi Yuko、Kondo Yusuke、Ishii Yutaka
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning and Teaching

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 32-46

    • DOI

      10.1080/17501229.2023.2217181

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 談話完成タスクを用いた英語発話自動採点システムの構築と運用2022

    • Author(s)
      林 裕子
    • Organizer
      第50回九州英語教育学会佐賀研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] Yuko Hayashi

    • URL

      https://musubime.saga-u.ac.jp/en/education/yuko_hayashi/

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi