• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Innovative contextualized French grammar teaching in Japan: comparative research in international context

Research Project

Project/Area Number 22K00816
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

デルバール フランク  琉球大学, 国際地域創造学部, 准教授 (20612691)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsフランス語文法教育 / 日本人学習者 / 文法文脈化 / 教材分析 / グロ-バル教育 / 初級レベル言語教育 / 複言語教育 / 文法の内容分析 / 教材作成
Outline of Research at the Start

この研究は日本の大学生におけるフランス語文法取得に対する困難に焦点をあてるものである。今までそれに関する研究が多くなされているが、それらとは異なる観点で日本で出版されたフランス語教科書が単にフランスの出版物をまねているだけだということに気づいたため、本研究ではより日本人学生の語学習得背景(主に英語文法の影響や母語の日本語の文法)を考慮に入れたフランス語文法書・教科書・教材を作成し、日本人学習者のフランス語取得力を促すことを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

研究論文を2部全国紀要に投稿できた : 1)" Les articles dans les manuels de grammaire du FLE : tradition et contextualisation", (日本出版のフランス語文法教科書における冠詞の扱い方:その伝統的な観点と文脈化)Revue Japonaise de Didactique du Francais Vol.18, 1-2, 45-62, 査読品 2) "Le traitement des articles dans les grammaires de reference du FLE au Japon"(日本出版のフランス語文法参考書における冠詞についての言説), Revue Japonaise de Didactique du Francais Vol.18, 1-2, 63-78, 査読品
さらに、次の学会で発表もした:2023年10月6日には Lille大学(フランス)主催のColloque internationalにおける発表「Contextualisation de la grammaire du FLE au Japon avec l'anglais pour langue de reference d'apprentissage/enseignement」。また、2023年10月14日には琉球大学公開研究会「日本の外国語教育と文法教育」における発表「AIと時制」

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究の初期の目的としては日本人学習者向けの初級レベルのフランス語文法書やフランス語教科書の分析に基づき、フランス語の冠詞に関する言説や理論や実践的な例文の分析を行った。幅広く資料を集めた結果、意外と思ったより様々な観点や教授法が現れたので、冠詞に対して分析プロセスと時間を継続することにした。

Strategy for Future Research Activity

2023年度には、主にフランス語の教材に基づき研究を進ませたが、2024年度には観点を広げて、フランス語と同様に冠詞を持つ日本人学習者向けのその他のロマンス系の言語(イタリア語、スペイン語、ポルトガル語)の観点も検討したいと思う。こうすれば、フランス語の教育者が考えていない冠詞に関する教授方が見つかる可能性があると思う。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Les articles dans les manuels de grammaire du FLE : tradition et contextualisation2023

    • Author(s)
      Franck Delbarre
    • Journal Title

      Revue japonaise de didactique du francais

      Volume: 18 Pages: 45-62

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Le traitement des articles dans les grammaires de reference du FLE au Japon2023

    • Author(s)
      Franck Delbarre
    • Journal Title

      Revue japonaise de didactique du francais

      Volume: 18 Pages: 63-78

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Observation d'un ouvrage japonais des annees 40 sur le francais et contextualisation de la grammaire du francais2022

    • Author(s)
      Franck Delbarre
    • Journal Title

      Revue japonaise de didactique du francais

      Volume: 17 Pages: 200-215

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Les discours grammaticaux sur les articles dans les ouvrages de FLE japonais2023

    • Author(s)
      Franck Delbarre
    • Organizer
      日本フランス語教育学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Contextualisation de la grammaire du FLE au Japon avec l'anglais pour langue de reference d'apprentissage/enseignement2023

    • Author(s)
      Franck Delbarre
    • Organizer
      GREC (Lille大学の学会)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「日本の外国語教育と文法教育」における発表「AIと時制」2023

    • Author(s)
      Franck Delbarre
    • Organizer
      琉球大学公開研究会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における 19 世紀と 20 世紀前半のフランス語文法文脈化の 特徴について2022

    • Author(s)
      Franck Delbarre
    • Organizer
      沖縄外国文学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi