• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of language grammatical structure on consumers' cognitive style and advertising evaluation

Research Project

Project/Area Number 22K01753
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

杉谷 陽子  上智大学, 経済学部, 教授 (40514203)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 外川 拓  上智大学, 経済学部, 准教授 (10636848)
唐沢 穣  名古屋大学, 情報学研究科, 教授 (90261031)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords文化 / 認知 / 言語 / 態度 / 消費者 / 人工知能(AI) / グローバルマーケティング / 広告 / 語順 / マーケティング
Outline of Research at the Start

本研究は、グローバル・マーケティングにおいて考慮すべき文化差として、消費者が使用する言語の構造的差異に注目する。先行研究では、言語は消費者の認知様式に影響を与えることが明らかにされてきた。この知見に基づき、本研究は、消費者は母語の基本構文(主要部前置型あるいは主要部後置型)に一致した情報提示方法を用いた広告を好意的に評価するだろうという仮説を設定した。主要部前置型あるいは後置型言語を母語とする複数国での実験、さらには複数言語に堪能な者を参加者とした実験を実施して、仮説の検証を行う。

Outline of Annual Research Achievements

研究期間の2年目にあたる2023年度は、複数回のオンライン実験や調査を実施すると共に、国際査読付き学術誌に投稿するための論文の執筆を進めた。具体的には、研究計画に記した仮説(言語の文法構造が消費者の認知に与える影響)についての実験データを分析し、論文としてまとめた。次年度早々に英文校正を実施し、国際査読付き学術誌に投稿予定である。さらに、今年度は昨年度の文献調査や国際学会での情報収集をふまえ、より今日的な課題についても研究を拡張していくことを試みた。マーケティング関連学会では、現在、大規模言語モデルを用いた生成AI(Artificial Intelligence)の世界的な普及をうけて、生成AIが消費者の認知に与える影響が大きな研究課題となっている。そこで本研究では、仮説を拡張し、生成AIがもたらす解に対する消費者の受容度が、利用者の母語(あるいは文化差)によって異なるという仮説を立て、これを検証する実験を複数回実施した。
並行して、今年度も国際学会に出席して、最新の研究動向について情報収集を行った。また、2023年度後半には、ESADE Business School(バルセロナ/スペイン)に客員研究員として滞在し、同分野の研究者とのネットワーキングや意見交換を行った。本研究プロジェクトについても多くの有用なフィードバックを得ることができ、今後、共同研究を視野に入れた連携関係を構築した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初は大規模な実験を初年度に実施予定であったが、まずはここまでの研究成果を論文化することで、関連分野の研究者からフィードバックを得て、論文採択に向けて、大規模実験を追加していく方針とした。今年度は論文化するところまで実施することが出来た。また、生成AIに関する消費者の認知に、言語や文化差が与える影響についての実験も複数回実施した。

Strategy for Future Research Activity

次年度は、執筆した論文を国際査読付き学術誌に投稿し、そこで得たコメントへ対応する形で研究を進展させていく予定である。また、生成AIの認知に対する言語の影響の研究についても、ここまでの実験成果を整理し、学会発表と論文執筆を行う。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Effect of Customers’ Names on Brand Choices:2023

    • Author(s)
      外川 拓, 磯田 友里子, 鈴木 凌, 恩藏 直人
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 27-38

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.004

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2023-01-10
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The temperature of newness: How vision-temperature correspondence in advertising influences newness perception and product evaluation2023

    • Author(s)
      Taku Togawa, Hiroaki Ishii, Jaewoo Park, Rajat Roy
    • Journal Title

      Journal of Business Research

      Volume: 160 Pages: 113801-113801

    • DOI

      10.1016/j.jbusres.2023.113801

    • Related Report
      2023 Research-status Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Looks Far Beyond My Reach: The Zoom Effect in Product Videos Influences Luxury Perception and Purchase Intention2021

    • Author(s)
      Togawa Taku、Sugitani Yoko
    • Journal Title

      Journal of Consumer Psychology

      Volume: - Issue: 4 Pages: 687-698

    • DOI

      10.1002/jcpy.1268

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 集団における受容が向社会的購買行動に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      杉谷陽子, 外川拓
    • Organizer
      第73回日本商業学会全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Three-dimensionality in logo design: How logo depth improves consumers’ brand preference2023

    • Author(s)
      Taku Togawa, Naoto Onzo
    • Organizer
      Association for Consumer Research
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マーケティングにおける視覚と触覚の相互作用2023

    • Author(s)
      外川拓
    • Organizer
      産業・組織心理学会 第151回部門別研究会(消費者行動部門)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] SDGsへの取り組みが企業評価に与える影響:個人の道徳基盤との関連性2022

    • Author(s)
      杉谷陽子, 唐沢穣
    • Organizer
      第72回日本商業学会全国研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Social Behavior is Sustainable Behavior: How Social Inclusion Enhances Conscious Consumption2022

    • Author(s)
      Yoko Sugitani, Taku Togawa
    • Organizer
      2022 AMA Summer Academic Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Three-dimensional Effect in Logo Design: Using Depth to Influence Consumers’ Perceptions and Evaluations of the Brand2022

    • Author(s)
      Taku Togawa, Naoto Onzo
    • Organizer
      AMA 2022 Summer Academic Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The ideological nature of national attitudes among Japanese under globalization (Invited Symposium).2022

    • Author(s)
      Minoru Karasawa
    • Organizer
      The 26th International Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] マーケティングの力2023

    • Author(s)
      恩藏直人, 坂下玄哲編(執筆者 杉谷陽子, 外川拓 他62名)
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641166137
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 「持続可能性」の言説分析 : 知識社会学の視点を中心として2023

    • Author(s)
      山田肖子, 仁平典宏, 大賀哲, 中藤哲也, 唐沢穣, 杉谷陽子, 柳田航一, 松浦良充, 久木田水生
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918303
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] デジタル時代のブランド戦略2023

    • Author(s)
      田中洋, 青木幸弘, 新倉貴士, 杉谷陽子, 菅野佐織, 丸岡吉人, 久保田進彦, 澁谷覚, 外川拓, 大西浩志, 髙田敦史
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641166226
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi