• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学校清掃の社会文化的背景と教育効果

Research Project

Project/Area Number 22K02190
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

表 真美  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (60278439)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords学校清掃 / 小学校 / 中学校 / 中国 / フィンランド
Outline of Research at the Start

現在、学校清掃の指導に対して、規律を重んじる児童・生徒への管理教育として否定的な意見が広がっており、憲法を根拠に教育的妥当性を問う声もある。欧米の学校では、児童生徒による学校清掃が見られないことが要因の一つと考えられる。一方で、学校清掃を教育の主眼として位置づける小・中学校は多く、掃除と精神性を結びつける日本特有の文化が学校清掃と関連していると考えられる。そこで、本研究の目的は、多角的に日本における学校清掃の歴史文化的背景と教育効果を明らかにし、今後の学校清掃の在り方、学校清掃の是非を考察することである。

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2022-07-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi