• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Co-creation Process of School Consolidation and Community and Adult Education for Building the Sustainable Community and School Collaboration System

Research Project

Project/Area Number 22K02252
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

丹間 康仁  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10724007)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学校統廃合 / 公民館 / 学校運営協議会 / 地域学校協働活動 / 地域づくり / 人口減少 / 少子高齢化 / 生涯学習
Outline of Research at the Start

本研究は,地域における社会教育体制の再編の動きに着目して,人口減少の局面でも子どもと大人が学び続けられるための学校統廃合のあり方を究明する。統廃合による学校教育体制の縮小に,社会教育体制の再生を連動させることで,地域に教育環境を再創造していくプロセスを解明する。このことによって,少子高齢型人口減少が進んでも,地域と学校を共倒れさせず,共存・共生を可能とする教育体制のあり方を提起する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、人口減少下の地域社会において、子どもと大人が学び続けることのできる教育条件の整備を図っていくうえで、学校統廃合と公民館再編の動きに注目している。地域社会と学校組織が共存・共生していくことのできる教育システムについて探究している。
研究期間2年目は、大きく三つの取り組みを推進した。第一に、前年度に引き続いて地域と学校の協働を担う主体の形成について明らかにするため、今年度は地域社会の基層としての自治公民館の組織と活動に焦点を当てることとした。地縁的なつながりのなかから教育への意思や意図が生み出されるメカニズムに迫った。
第二に、地域と学校の協働を通して、学校教育と社会教育の相補構造がいかなる揺らぎや変容をみせるかについて究明を進めた。前年度に引き続き、放課後子ども教室の取り組みを実例として調査を進めた。加えて、学校災害遺構の動きに着目することで、止む無く学校教育が中断された地域における社会教育の取り組みと役割について研究を進めた。
第三に、学校統廃合の動向についてのデータを引き続き収集・整理しながら、地域教育経営の視点から、近年進められた学校適正規模・適正配置の審議過程の事例分析を進めた。社会教育の視点を加えて進められた学校統廃合の事例について、そのプロセスに関する情報を収集した。
以上を通して、研究課題における具体的な調査を展開するとともに、国内外の学会において研究成果の発信と交流を図った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初の計画にしたがって調査を進めることができた。

Strategy for Future Research Activity

当初の計画に基づき、現地調査及び中間的な成果の発表を実施する。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Perspectives on High Schools and Local Communities in the Declining Birthrates Society: Based on Fieldwork in Seki City, Gifu Prefecture2024

    • Author(s)
      Yasuhito TAMMA
    • Journal Title

      Domestic Fieldwork Report Graduate School of International Development Nagoya University

      Volume: 27 Pages: 4-6

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Perspectives of Kominkan Research on Local Communities: How to Update for a Post-Pandemic Society?2023

    • Author(s)
      丹間康仁,森村圭介
    • Journal Title

      BULLETIN of The Japan Society for The Study of KOMINKAN

      Volume: 20 Issue: 0 Pages: 19-25

    • DOI

      10.24661/kominkan.20.1.3

    • ISSN
      1880-439X, 2433-7404
    • Year and Date
      2023-11-30
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校統廃合で変わる地域と学校の関係2023

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Journal Title

      都市問題

      Volume: 114(4) Pages: 61-70

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域学校協働活動の持続可能性をめぐる論点―社会教育体制としての位置づけと展開から―2023

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 65 Pages: 36-52

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パンデミック下における地区公民館の対応と課題―神奈川県平塚市を対象にした全館調査より―2022

    • Author(s)
      池谷美衣子・丹間康仁
    • Journal Title

      茗渓社会教育研究

      Volume: 13 Pages: 16-34

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学校統廃合を切り口とした地域教育経営課題の探究2023

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本教育経営学会 第63回大会 若手研究者のための研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 自治公民館論争の現在地と再展開―「倉吉方式」の今日的状況に着目して―2023

    • Author(s)
      丹間康仁
    • Organizer
      日本社会教育学会 第70回研究大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] A Comparative Study on the Educational Role of School Remains in Postearthquake Reconstruction in Taiwan and Japan2023

    • Author(s)
      Yasuhito TAMMA, Lan XIAO
    • Organizer
      World Education Research Association 2023 Focal Meeting
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Role of Nonformal Educational Institutions in School Districts: Community Learning Centers' Approaches Under the COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      Yasuhito TAMMA
    • Organizer
      World Education Research Association 2022 Focal Meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍における公民館の運営をめぐる状況―政令市・中核市等全国10市での共同悉皆調査の展開―2022

    • Author(s)
      丹間康仁・岡幸江・池谷美衣子・大蔵真由美・竹井沙織・大村隆史・内田光俊・森村圭介・荻野亮吾
    • Organizer
      日本公民館学会 2022年度7月集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ポストコロナ社会に向けた公民館研究の展望2022

    • Author(s)
      池谷美衣子・内田光俊・荻野亮吾・岡幸江・丹間康仁・森村圭介
    • Organizer
      日本公民館学会 第21回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 地域教育経営論―学び続けられる地域社会のデザイン―2022

    • Author(s)
      荻野亮吾・丹間康仁〔編〕
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866922232
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi