• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study of learning communities by people across borders, during the French War of Independence: Law 3 Brumaire (1795) on the organisation of public education, teachers and students

Research Project

Project/Area Number 22K02279
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

小林 亜子  埼玉大学, 人文社会科学研究科, 教授 (90225491)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsフランス革命 / 革命戦争 / 公教育 / 総裁政府 / エコール・サントラル
Outline of Research at the Start

フランスは革命戦争の中で隣接地を併合し、その外周に姉妹共和国を樹立した。この時期に採択された公教育組織法(1795年)は併合地にも施行され、姉妹共和国にも影響を与えた。本研究は、フランス及び当時の併合地・姉妹共和国の史料を用い、また、公教育と無関係であると思われていた史料類も渉猟し組み合わせることによって、公教育組織法のもとで、Ⅰ)併合地・姉妹共和国から、或いは敵対する国家からフランス本国へ赴いて学んだ学生たち・招聘された教授たち、Ⅱ)逆に国外にあたる地域で学び・教えることを選んだ学生・教授たち、Ⅲ)革命前の国境を越えて学び教えた人々の学びの内容(カリキュラムや講義内容)を実証的に明らかにする。

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2022-07-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi