• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating a learning environment that fosters social-emotional skills of learning assistants at universities

Research Project

Project/Area Number 22K02844
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

岩崎 千晶  関西大学, 教育推進部, 教授 (80554138)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 唐牛 祐輔  関西医科大学, 医学部, 助教 (20826870)
村上 正行  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
山田 嘉徳  関西大学, 教育推進部, 准教授 (60743169)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords社会情動的スキル / 学習支援 / 学生スタッフ / チューター / ライティングセンター / 高等教育 / 学習環境 / 初年次教育 / 研修プログラム / 大学教育
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、大学で学習支援に取り組む学習支援者の社会情動的スキルを育む学習環境を構築することである。具体的な研究課題として「研究課題①学習支援者に求められる社会情動的スキルの明示」「研究課題②社会情動的スキルの育成プロセスと育成環境におけるデザイン原則の提示」「研究課題③学習支援者に求められる社会情動的スキルの成長を確認できる評価方法の導出」を行う。研究課題を遂行することで、学習支援者が社会情動的スキルを活かした質の高い学習支援を実践できる学習環境の構築を目指す。なお、本研究ではOECDの定義に準じ、社会情動的スキルは目標の達成、他者との協働、情動の制御から構成されるものとする。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、大学で学習支援に取り組む学習支援者の社会情動的スキルを育む学習環境を構築することである。具体的な研究課題として「研究課題①学習支援者に求められる社会情動的スキルの明示」「研究課題②社会情動的スキルの育成プロセスと育成環境におけるデザイン原則の提示」「研究課題③学習支援者に求められる社会情動的スキルの成長を確認できる評価方法の導出」を行うことである。本研究では、先述の文部科学省調査により学習支援の実施率が増加傾向である「初年次教育における学習支援・ライティング支援」を主に扱う。初年度は、社会情動的スキルの目標行動、育成環境等に関する文献整理をし、研究に活かす要素を抽出した。また初年次教育における教員へのインタビュー結果を基に、研究課題①として「初年次教育における学生スタッフに求められる能力」の導出を行った。
2023年度はライティング支援を行う教員等を対象にヒアリング調査を実施し、学生スタッフに求められる能力の抽出、各大学で実施しているスタッフの育成方法や評価方法の導出を試みた。調査の結果、各大学の学習支援の特徴に応じた、学生スタッフの育成が行われていた。求められる能力に関してはごく一部であるが、学習者が目標を達成できるように「安心して話せる環境を短時間で作る」「学習者が自分で考えるワークを取り入れるなどして課題を解決することができるように促す」「根拠を提示して学習者の達成した点をほめる」能力等が提示された。これらの能力をはぐくむために研修や評価面談を定期的に実施している様子がうかがえた。評価の方法に関しては毎回録音をしている大学もあれば、定期的に評価シートをもとに面談を行う大学など、各大学により差異点があることが明らかになったため、今後の調査でどういった評価方法が望ましいのかについて改めて議論する必要性が明らかになった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

教員向けのヒアリング調査を行うことにより、各大学で実施している学生スタッフに求める社会情動的スキルの能力群や、その育成方法や評価の方法を分析することができているため。これらは上記にも記した「研究課題①学習支援者に求められる社会情動的スキルの明示」「研究課題②社会情動的スキルの育成プロセスと育成環境におけるデザイン原則の提示」「研究課題③学習支援者に求められる社会情動的スキルの成長を確認できる評価方法の導出」の研究課題のそれぞれに関わる点である。ここでの結果をもとに、ライティングセンターを保有する各大学に対して質問紙調査を行い、結果を分析して、学習支援者の社会情動的スキルを育む学習環境の構築に活かしたいと考えている。
また、社会情動的スキルの尺度開発に関わる取り組みは現在調査を実施中であり、来年度中に研究成果を提示することができる予定としている。これらの状況から本研究は概ね順調に進展していると考えている。

Strategy for Future Research Activity

今後はそれぞれの分析結果を、論文や学会発表や論文として研究成果に結びつけていく取り組みを行い、学習支援者に求められる社会情動的スキルの明示や、その育成プロセスと育成環境、ならびに評価方法の導出をする計画である。具体的には、まず学生スタッフを育成する教職員へのヒアリング調査の分析結果をもとに、上記の力や育成方法、評価方法を明らかにする。次に、これらの結果をもとに、ライティングセンタ―を保有する大学を対象とした質問紙調査実施に向けた質問項目の策定を行い、その後質問紙調査を実施する。ヒアリング調査と質問紙調査の結果をもとに、大学で学習支援に取り組む学習支援者の社会情動的スキルを育む学習環境を構築する。加えて、社会情動的スキルに関する尺度を明示化し、学習支援を担う組織が活用できる評価方法についても提示できるようにする。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] The Design of Learning Environment and Learning Support for Higher Education in South Korea2024

    • Author(s)
      川面 きよ、及川 ひろ絵、遠海 友紀、岩崎 千晶、嶋田 みのり、千葉 美保子
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 15 Pages: 113-122

    • DOI

      10.32286/0002001232

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/2001232

    • Year and Date
      2024-03-25
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Short and Open Courses on Academic Skills at Universities : Practices and Prospects2024

    • Author(s)
      上島 洋一郎、大西 洋、張 暁紅、岩崎 千晶
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 15 Pages: 105-111

    • DOI

      10.32286/0002001231

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/2001231

    • Year and Date
      2024-03-25
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Higher Education and Collaboration in Elementary and Secondary Education Through Case Studies of Educational Practices in Reading and Writing2024

    • Author(s)
      岩崎 千晶、堀 力斗、松本 京子
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 15 Pages: 89-96

    • DOI

      10.32286/0002001229

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/2001229

    • Year and Date
      2024-03-25
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Derivation of Tutoring Strategies for Real-Time Online Tutoring in Writing Centers of Japanese Higher Education2023

    • Author(s)
      岩﨑 千晶
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 603-617

    • DOI

      10.15077/jjet.47016

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Abilities and Experiences That Instructors Require of Student Staffs in First-Year Education and Their Development2023

    • Author(s)
      岩﨑 千晶
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 281-296

    • DOI

      10.15077/jjet.46090

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-06-20
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習環境・学習支援に求められる要因と評価に関する検討   ─大学の学習環境・学習支援に関するインタビュー調査─2023

    • Author(s)
      村上 正行
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: Vol.45, No.1 Pages: 95-99

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の高等教育におけるライティングセンターのオンラインチュータリングを考える2022

    • Author(s)
      岩﨑千晶
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第44巻第1号 Pages: 98-101

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育実践に活用される質的研究のあり方に関する検討2022

    • Author(s)
      山田嘉徳、谷美奈、西野毅朗、服部憲児、上畠洋佑、山路茜、森朋子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第44巻第2号 Pages: 63-67

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育における質的研究方法の普及に向けた活動―質的研究法セミナーの取組成果を踏まえて―2022

    • Author(s)
      山田嘉徳、上畠洋佑、森朋子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第44巻第1号 Pages: 68-72

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Ambivalent professional identity of early remedial medical students from Generation Z: a qualitative study2022

    • Author(s)
      Hayashi Mikio, Karouji Yusuke, Nishiya Katsumi
    • Journal Title

      BMC Medical Education

      Volume: 22 Issue: 1

    • DOI

      10.1186/s12909-022-03583-5

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] クリティカルシンキングスキルを育むオンライン教材の開発と評価2024

    • Author(s)
      張暁紅, 岩﨑千晶
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会(第44回大会)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The Transforming the Learning Landscape: Adapting to the One-Device-Per-Student Initiative through Educational Practices in Elementary, Secondary, and Tertiary Settings2023

    • Author(s)
      IWASAKI,Chiaki
    • Organizer
      The 12th International Conference of Educational Innovation through Technology (EITT2023)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 言語生成AIとルーブリックを活用したレポートライティングの個別フィードバック実践2023

    • Author(s)
      岩﨑千晶, 松河秀哉
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Current Status and Issues of Educational Practices Utilizing ChatGPT in Japanese Higher Education2023

    • Author(s)
      Chiaki Iwasaki, Hideya Matsukawa
    • Organizer
      AECT
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習環境に関する実態把握の調査・評価指標の開発  ―「ニューノーマル時代における学習環境デザインモデルの構築」のこれまでの活動―2023

    • Author(s)
      村上 正行
    • Organizer
      大学教育学会2023年度課題研究集会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育学会誌を対象とした質的研究の文献調査2022

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      大学教育学会2022年度課題研究集会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Learning Environment Trends in Japan2022

    • Author(s)
      Chiaki Iwasaki, Xiaohong Zhang
    • Organizer
      Association for educational communications & technology
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習環境・学習支援に求められる要因と評価に関する検討-大学の学習環境・学習支援に関するインタビュー調査-2022

    • Author(s)
      村上 正行
    • Organizer
      大学教育学会2022年度課題研究集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The relationship between autonomous learning on the LMS and pre-clinical clerkship OSCE performance in online learning2022

    • Author(s)
      Karouji Yusuke, Nishiya Katsumi
    • Organizer
      The Association for Medical Education in Europe 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 学びを育む 教育の方法・技術とICT活用2023

    • Author(s)
      岩﨑 千晶、田中 俊也、山田 嘉徳、中谷 素之、平山 るみ、木村 明憲、根本 淳子、渡辺 雄貴、宇治橋 祐之、黒上 晴夫、中川 一史、今野 貴之、林 向達、植田 詩織、岸 磨貴子、山田 剛史、遠海 友紀、久保田 賢一、小柳 和喜雄
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762832421
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] ポスト・コロナ禍時代のグローバル人材育成2023

    • Author(s)
      池田 佳子、前田 裕、藤田 髙夫、山本 英一、本村 康哲、ベネット アレキサンダー、バイサウス ドン、岩﨑 千晶、古川 智樹、プールオミッド サッジャド
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      関西大学出版部
    • ISBN
      9784873547596
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 思考を鍛えるライティング教育2022

    • Author(s)
      井下 千以子(分担執筆:岩﨑千晶 12章)
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766428308
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 大学のゼミナール教育の姿に迫るーゼミナールの教育的課題とその解決への道筋を示すー(書評:西野毅朗著『日本のゼミナール教育―人文・社会科学領域等の学士課程教育における学習共同体の姿―』玉川大学出版部)2022

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Publisher
      図書新聞
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi