• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

在日留学生支援を目的とした大学専門科目の授業体験の調査

Research Project

Project/Area Number 22K13142
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

YAN WANXIN  東北大学, 教育学研究科, 助教 (10938468)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2024: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords留学生教育 / 高等教育 / 教授法 / 質的分析 / 留学生 / 専門科目 / 授業体験 / アカデミックエンゲージメント
Outline of Research at the Start

本研究では、在日留学生における大学専門科目の授業体験を明らかにし、留学生にも深くエンゲージメントできる学習環境作りと、留学生の自律的な学習者への成長の二視点から留学生の支援策を検討する。その授業体験を明らかにするため、授業前、授業中および授業後の三つのカテゴリーそれぞれにに関して、留学生自身の努力、教員と留学生のやりとり、留学生と日本人学生の協働学習などの要素をインタビューとアンケートによって調査する。本研究の成果は、在日留学生の支援に新たな視点を提供するだけでなく、日本高等教育機関の国際化にも貢献するものと考える。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は以下の研究活動を行った。
異文化間交流および英語による授業指導に関する参考文献を購入し精読した。また、国立大学Hに在籍する英語による指導を受ける留学生18名(学部生4名、大学院生14名)を対象にインタビュー調査を行い、前年度の日本語による指導を受ける留学生への調査結果と比較し、相違点を検討した。今回はPAC分析実施法と半構造化インタビューを組み合わせて調査を行い、授業前、授業中、授業後に分けて質問を設定し、調査を実施した。設定した質問以外にも、留学生から自分なりの考えや授業に関する新たな知見(例えば:学習戦略、授業への態度、留学の目的など)を得るためにPAC分析実施法を用いた。さらに、このインタビュー調査の結果を分析し、アンケート調査項目を作成した。
調査結果を整理し、分析した。この分析結果に基づき、以下の発表を行った。香港比較教育学会(CESHK)年次大会で「Improving Strategies for Academic Writing for International Students in Japan: Insights from Graduate Students’ Experiences」というテーマで口頭発表した。異文化間教育学会年次大会で、英語による授業の留学生の学習体験に関する調査を発表した。国際学術フォーラムで「Beyond Language Proficiency: Enhancing Quality in English-Medium Instruction Courses at Japanese Universities」というテーマで発表した。
留学生と国内学生の協働学習に関する調査結果に基づき、論文を執筆し公表した。最後に、英語による指導を受ける留学生と国内教員の相互作用に関する調査結果に基づいて、国際雑誌への投稿を準備している。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

日本語による指導を受ける留学生と比較すると、英語による指導を受ける留学生の学習体験には多くの違いがあった。留学生の学習体験をより深く理解するため、18名の留学生への追加インタビュー調査を行った。そのため、計画通りのアンケート調査の実施が遅れている。

Strategy for Future Research Activity

今後の研究計画は以下の通りだ。
前年度と今年度の合計40名の留学生のインタビュー調査の結果をまとめ、分析し、各学会での発表や論文の執筆を行う。
収集したインタビューデータと先行研究を基に、量的データ収集のためのアンケート質問項目を検討する。
作成したアンケート調査の質問紙をインターネットまたは対面で配布し、回答を回収する。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 専門科目授業における協働学習 ―留学生の視点からの課題と展望―2023

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 72 Pages: 159-172

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Beyond Language Proficiency: Enhancing Quality in English-Medium Instruction Courses at Japanese Universities2024

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Organizer
      The Asian Conference on Education & International Development (ACEID2024)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本のリーディング大学における質の高EMIコースへの探求ー大学院留学生の学習体験に関するケーススタディー2023

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Organizer
      異文化間教育学会 第44回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Improving Strategies for Academic Writing for International Students in Japan: Insights from Graduate Students’ Experiences2023

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Organizer
      2023 CESHK Spring Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hidden Academic Failure: The Course Experience of International Graduate Students in Japan2023

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Organizer
      The 8th IAFOR International Conference on Education in Hawaii The 3rd IAFOR International Conference on Arts & Humanities in Hawaii
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Case Study on Collaborative Learning between International Students and Japanese Students in University Specialized Courses-From the International Students' Perspective-2023

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Organizer
      Reframing A New Social Constract for Education in Asia-Pacific Region,International Webinar Series 2022, Graduate School of Education, Tohoku Univeristy
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Course Experience of Chinese International Students at Japanese Universities-A Comparison between Science Students and Humanities Students-2022

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong (2022 Annual Spring Conference)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 在日留学生によるアカデミックライティング体験に関する検討2022

    • Author(s)
      YAN WANXIN
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi