• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action Research on the Development of Professional Learning Communities between ALTs and School Teachers

Research Project

Project/Area Number 22K13160
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

王 林鋒  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (70806322)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学び合うコミュニティ / 外国語教師教育 / 高度専門性 / ALT / 実践的力量形成 / 協働省察
Outline of Research at the Start

本研究は、学校教育における外国語教育の質的向上の実現に向けて、ALTと学校教員による実践を協働的に省察する専門職学び合うコミュニティを構築し、協働省察を通じた実践的力量を育む過程を明らかにすることを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度の成果は以下の3点にまとめられます。
第一に、ALTと日本人学校教員の協働研究体制の構築です。具体的には、異なる背景を持つALTと学校教員が専門職として学び合うコミュニティを構築し、お互いの長期的な教育実践を協働で省察し、実践的力量の育成と外国語教育の質的向上を図るため、「授業研究会」を多層的に実施してきました。
第二に、ALTの専門性向上のニーズ動向の整理です。具体的には、ALTと学校教員による専門職学び合うコミュニティ「外国語教育実践を語り合う会」の3年間の企画と実践を省察し、論文化しました。ALTと学校教員をつなぐ持続可能な専門職コミュニティの発展に向けて、月1回オンラインで開催する「ALTと学校教員による外国語教育実践を語り合う会」を振り返り、ALTの専門職成長のニーズと学校教員が共に学び合える要素を検討しました。
第三に、各都道府県の教員採用試験を調査し、ALTを対象とした特別教員採用枠の条件と期待を検討したことです。具体的には、大阪府、福井県、広島県を初め、積極的にALTや外国人を学校常勤教員として採用する都道府県の教採情報を整理しました。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

計画通り進めています。

Strategy for Future Research Activity

まず、ALTと日本人学校教員の協働研究を深化させるため、さらに密なコミュニケーションと協働の場を提供し、事例研究に焦点を当てます。教員採用試験の条件や期待に関する情報を継続的に収集し、ALTの専門性向上とキャリアパスの構築を図ります。さらに、オンラインプラットフォームを活用し、ALTと学校教員が共に学び合える場を拡大し、地理的な制約を克服します。定期的なワークショップやセミナーを通じて、新たな教育手法や実践を共有し、専門性の向上を図ります。そして、成果を積極的に発信し、他の教育機関や国際学会組織との交流を促進し、より広範な影響を生むことを目指します。これらの取り組みにより、ALTと学校教員の専門性向上と外国語教育の質的向上を継続的に推進し、より良い教育環境を構築していくことが期待されます。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Reflective practice of a 3-year-long professional learning community for ALTs and school teachers2023

    • Author(s)
      Linfeng Wang
    • Journal Title

      JOURNAL of FOREIGN LANGUAGE EDUCATION

      Volume: 19 Pages: 136-145

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] One step further: advancing lesson study practice through collaborative inquiry school-university partnerships2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng、Kimura Yuu、Yurita Makito
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Education

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 124-137

    • DOI

      10.1080/02188791.2022.2031880

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring the History and Challenge of Government-authorized English Textbooks in Japan and Mainland China2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng
    • Journal Title

      Espacio, Tiempo y Educaci?n

      Volume: 9 Issue: 1 Pages: 236-255

    • DOI

      10.14516/ete.400

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An ALT’s Narrative Inquiry as a Reflective Practitioner2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng
    • Journal Title

      The Journal of East Asian Educational Research

      Volume: 14 Pages: 88-96

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中等教育におけるメタ言語能力の育成を目指した複言語アプローチの外国語教育実践と省察2022

    • Author(s)
      王林鋒
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 10 Pages: 247-257

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Foreign Language Education in Japan: Current Issues and Future Prospects2024

    • Author(s)
      Linfeng Wang
    • Organizer
      Paradigms in Education E-forum Webinar by Universiti Kebangsaan Malaysia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Intercultural Collaborative Lesson Study between Japanese School Teachers, ALTs and MEXT Teacher Training Students A Case Study of Peace Education in a Japanese High School2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] From an ALT to a full-time English/homeroom teacher in Japanese public schools2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng
    • Organizer
      The 32nd Monthly Edu Cafe & OTJ: Bridging the Gaps
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultivating a Collaborative Professional Learning Community for ALTs and School Teachers in Japan The Design and Management of Monthly Online Edu Cafe2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng
    • Organizer
      日米教員養成協議会第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Design and Practice of School Leader Program for Cultivating Teacher Global Competence2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng
    • Organizer
      The 16th International Symposium on Teacher Education in East Asia
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国2022版新学習指導要領を読み解く、英語教育の過去・現在・未来を考えよう2022

    • Author(s)
      Wang Linfeng
    • Organizer
      JACET関西支部「海外の外国語教育」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] Monthly Edu Cafe2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi