• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative analysis of the structure and the status of interdisciplinary graduate education programs in Japan and Taiwan

Research Project

Project/Area Number 22K13661
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionOsaka Ohtani University

Principal Investigator

廖 于晴  大阪大谷大学, 教育学部, 講師 (40852124)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords高等教育 / 大学院教育 / 学際教育 / 東アジア / 台湾
Outline of Research at the Start

2005年以降、日本と台湾ではともに大学院教育の再編が進んでいる。近年の大学院教育においては、これまでの研究科による専門分野知識の提供だけではなく、学際的プログラムに基づく知識や汎用的な能力が求められるようになった。既に、超域イノベーション博士課程プログラム(日本)、グローバルリーダー養成(日本)および学際的国際大学院プログラム(台湾)などの学際的大学院教育プログラムが設置されている。こうした背景のもとで、本研究は日本と台湾の高等教育機関はどのように学際的大学院教育プログラム)を位置づけて、大学に導入したのかを探索的に比較分析し、日台大学院教育の再編成についての特徴を解明しようとしている。

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2022-07-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi