• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Development of Teaching Material to Connect between Statistics and Probability from the Perspective of Context

Research Project

Project/Area Number 22K13717
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

福田 博人  岡山理科大学, 教職支援センター, 講師 (30803522)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords統計教育 / 確率教育 / 接続 / 文脈 / 火曜日生まれ問題 / 数学教育 / 教材開発
Outline of Research at the Start

データや情報を用いて判断する意思決定能力の育成が重視される算数・数学教育において,確率統計教育の拡充が強調されている.確率は推測統計の妥当性を担保する唯一の判断基準であるため,統計と確率の関連付けは重要な教授・学習の内容に位置付けられなければならない.本研究では,小学校から高等学校までを見通した統計と確率を接続する指導教材の開発を目的とする.その際,統計教育研究と確率教育研究の両者で必須項目とされている文脈を観点とする.

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,小学校から高等学校までを見通した統計と確率を接続する指導教材を,文脈を観点にして開発することである。2023年度では,先進的に確率統計教育を実施しているニュージーランドの小学校から高等学校までの教科書分析を行い,その結果に基づき,指導教材の開発に向けた教授実験授業者との検討協議を行うことを予定していた。
ところが,ニュージーランドのカリキュラム改訂が行われることとなったため,ニュージーランドの教科書分析は改定後に行った方がよいと判断した。そこで2023年度では,火曜日生まれ問題についての教授単元の開発を目指す中で,統計と確率を接続する文脈に関する理論化を目指した。そこでの研究成果は,2024年7月に開催される47th Psychology of Mathematics Education Conferenceにおいて研究発表を行う予定である。また併せて,2022年度に引き続き,火曜日生まれ問題が統計と確率を接続する指導教材として有意義であることを論じるとともに,数学教師を目指す大学生に対して教授実験の分析を行っている最中である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

ニュージーランドの教科書分析という当初の予定は軌道修正することになったものの,統計と確率を接続する文脈に関する理論化を図ることができた。そのため,「おおむね順調に進展している」と判断できる。

Strategy for Future Research Activity

ニュージーランドの教科書分析という当初の予定を軌道修正することになった代わりに,2024年度にニュージーランドの統計教育研究者に直接本研究に関する指導をいただく予定である。この指導ならびに各種学会発表に基づいて,火曜日生まれ問題の意義,教授実験の分析,教授単元の開発に関する論文執筆を行い,可能な限り論文投稿に繋げたい。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Developmental Research of Teaching Material for Connecting Linear Equations with Two Unknowns and Linear Functions, Focusing on the Expansion from Discrete Quantity to Continuous One2023

    • Author(s)
      森川貴文・福田博人
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 25-30

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_25

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Mathematics Educational Significance of Teaching and Learning with Origami2023

    • Author(s)
      花房和輝・福田博人
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 103-108

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_103

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Proposal of a View of Mathematics for Students to be Cultivated in the Intended Curriculum2023

    • Author(s)
      浅越天真・福田博人
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 97-102

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_97

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Issues on the Degree of Integration towards the Establishment of Japanese-Style STEM/STEAM Education2023

    • Author(s)
      坂口武典・福田博人
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 67-70

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_67

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会批判的オープンエンドな問題に着目した中等教育段階における教材可能性2023

    • Author(s)
      福田博人・服部裕一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 215-218

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_215

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Research on the Similarities and Differences between Elementary School Mathematics and Lower Secondary School Mathematics from the Viewpoint of Semiotics2022

    • Author(s)
      河村祐太郎・福田博人
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 4 Pages: 321-332

    • DOI

      10.14935/jssej.46.321

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中学校数学「数と式」と「関数」領域で扱われる離散量と連続量の教科書分析2023

    • Author(s)
      森川貴文・福田博人
    • Organizer
      OUSフォーラム2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における文化に焦点を当てた折り紙の教育的意義について2023

    • Author(s)
      花房和輝・福田博人
    • Organizer
      OUSフォーラム2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 国内外の調査から見る日本の児童生徒の算数・数学に対する見方の変遷2023

    • Author(s)
      浅越天真・福田博人
    • Organizer
      OUSフォーラム2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] A Survey on the Use of Context for Teacher Training in Probability and Statistics: Focusing on the Tuesday Birthday Problem2022

    • Author(s)
      Hiroto Fukuda & Ippo Ishibashi
    • Organizer
      11th International Conference on Teaching Statistics
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校数学における直観力の育成を目指した教材の開発研究:3囚人問題を事例として2022

    • Author(s)
      山本将大・福田博人
    • Organizer
      日本科学教育学会2022年度第4回研究会(若手活性化委員会開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] テクノロジー利用の視座からみた日本の統計教 育研究と実践2022

    • Author(s)
      福田博人・大谷洋貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学のD領域「データの活用領域」における文脈の扱い2022

    • Author(s)
      福田博人・板東翔吾
    • Organizer
      OUSフォーラム2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Values and Valuing in Mathematics Education: Moving Forward into Practice2024

    • Author(s)
      Takuya Baba, Isao Shimada, Yuichiro Hattori, and Hiroto Fukuda
    • Total Pages
      463
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789819994533
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      馬場卓也・内田豊海・中和渚・福田博人・服部裕一郎(編著者)
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733654
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi