• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

授業外学習支援におけるデジタル教材配信システムの学習プロセス共有機能の開発

Research Project

Project/Area Number 22K13752
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

周 娟  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 助教 (90822841)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords協調学習支援 / データ分析 / リーディング / 学習スタイル / 認知スタイル / 高等教育 / リーティング
Outline of Research at the Start

本研究では、デジタル教材を用いて授業外学習における学習者の学習意欲を高める目的とした学習プロセス共有機能を組み込んだシステムを開発する。
本システムは、学習ログデータに基づき、学習者本人の学習プロセスを表示し、また個々人の学習状態に応じて他者の学習プロセスを推薦し、他者とのメモを共有する機能を開発する。本システムを利用することで、学習者は自分のリーディングマップを見ることで、自身の学習成果をリフレクションし、他人のリーディングマップを参考することで、学習ヒントを得られ、メモ共有機能で他人とのコミュニケーションができ、最終的に様々な刺激を受けて、内的及び外的な学習意欲に働きかけることが期待できる。

Outline of Annual Research Achievements

デジタル教材(e-books)やLMS (Learning Management System)、e-ポートフォリオシステムの利用が急増している。これらのシステムに蓄積された学習ログデータに基づき、教育・学習支援の試みが注目されている中、本研究は、個々人の学習状態に注目した支援システムを目指している。具体的に、学習者のメモ共有、リーティングマップの可視化、他者のリーディングマップの推薦、3つの機能を開発している。
【研究課題1:データ収集・インターフェースデザインの検討】昨年度に引き続き、e-bookを利用する実験を継続し、データ蓄積を行った。インターフェースの実装を行った。
【研究課題2:学習状態の定義・分類】学習者の学習(リーディング)状態の定義・分類を行った。
【研究課題3:機能開発】メモ共有及びリーディングマップの可視化の機能開発を行った。
【研究課題4:教育現場での評価実験】実験準備ためのフィールド調査を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初計画していた研究開発は、予定通りに進めており、関連する研究成果の発表も順調に行えた。

Strategy for Future Research Activity

開発した機能についての評価実験を行い、教育現場での教育・学習効果を検証する。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Journal Article] Serendipitous User Recommendation in Twitter by Consider Unexpected and Useful Interests2023

    • Author(s)
      徐 哲林, 周 娟, 高田 秀志, 松村 敦, 佐藤 哲司
    • Journal Title

      Joho Chishiki Gakkaishi

      Volume: 33 Issue: 3 Pages: 267-288

    • DOI

      10.2964/jsik_2023_027

    • ISSN
      0917-1436, 1881-7661
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using the grouping function of machine learning algorithm to reduce the influence of information avoidance tendency during reading behavior2023

    • Author(s)
      Juan Zhou , Siqi Wang , Ling Xu , Chengjiu Yin
    • Journal Title

      Smart Learning Environments

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1186/s40561-023-00281-7

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Learning Analytics Framework Based on Human-centered Artificial Intelligence for Identifying the Optimal Learning Strategy to Intervene Learning Behavior2023

    • Author(s)
      Fu-Zheng Zhao, Gi-Zen Liu, Juan Zhou and Cheng-Jiu Yin
    • Journal Title

      Educational Technology & Society

      Volume: 26(1) Pages: 132-146

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Metaverse and Education: A Bibliometric Analysis Based on the Past Twenty Years2023

    • Author(s)
      Chien Liang Lin, Zeren Zhu, Yushun Su, Juan Zhou, Yu Sheng Su
    • Organizer
      31st International Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Explore the effective annotation for students on the e-book system2023

    • Author(s)
      Juan Zhou, Ling Xu, Chengjiu Yin
    • Organizer
      The 5th International Conference on Learning Environment and Educational Technology (LEET)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Addressing Modes Learning Support System Incorporating Game-Based Learning”2023

    • Author(s)
      Luo Danqing, Ling Xu, Juan Zhou, Fuzheng Zhao, Chengjiu Yin
    • Organizer
      International Conference on Artificial Intelligence and Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Approach of Intuitive Learning ERD by Using Auto-generated Failure Examples2023

    • Author(s)
      Ling Xu, Juan Zhou
    • Organizer
      International Conference on Artificial Intelligence and Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Information Avoidance in Educational Technology2023

    • Author(s)
      Juan Zhou, Chengjiu Yin
    • Organizer
      International Conference on Artificial Intelligence and Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reduce Information Avoidance in Academic Reading by Group Formation2023

    • Author(s)
      Siqi Wang, Juan Zhou, Ling Xu, Chengjiu Yin
    • Organizer
      International Conference on Artificial Intelligence and Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of Switching Intention of online learning in COVID-19 Epidemic's Era: From Chinese Teachers' Perspectives2022

    • Author(s)
      Chien-Liang Lin, Jun-Yan Liu, Chi-Heng Li, Yuan-Qing Jin, Juan Zhou
    • Organizer
      Global Chinese Conference on Computers in Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi