Project/Area Number |
22K13765
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
GOTO Toru 早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 講師(任期付) (80825943)
|
Project Period (FY) |
2022-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | プログラミング教育 / 情報教育 |
Outline of Research at the Start |
コンピュータ上でパズルのような図形を他の図形と結合させながらプログラムの作成を行う手法がある。その手法をビジュアルプログラミングといい、プログラミングに用いる図形を連動ブロックという。本研究の目的は、連動ブロックもしくは文字で構成されたプログラムのソースコードを自動的に即時相互変換するプログラミング学習環境を開発し、それをプログラミング教育に導入することによって、教育効果が得られるかどうかを検証することにある。
|
Outline of Final Research Achievements |
In this study, a web page editor was developed that can instantly convert between visual blocks and HTML text, along with a programming tool that can instantly convert between JavaScript and Python. The web page editor has a function to automatically load images, which had not been implemented in previous tools, and its usefulness was confirmed in a class for junior high school students. The programming tool enables students to learn different languages while being aware of differences in grammar, and its usefulness was confirmed in a class for high school students.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、ウェブページエディタによって直感的にWebページを作成する能力を、プログラミングツールによって異なるプログラミング言語の特徴を理解する力を生徒に提供する点である。プログラミングツールに関しては、生徒がプログラミング言語の仕組みに興味を持ち、将来的に新しいプログラミング言語の設計や開発に挑戦する意欲を刺激する点にも意義が見出される。これらの点は、生徒の全体的な情報リテラシー向上に寄与するものである。
|