Project/Area Number |
22K18141
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | J. F. Oberlin University |
Principal Investigator |
Hayashi Hideki 桜美林大学, 芸術文化学群, 准教授 (00783341)
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Project Period (FY) |
2022-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 高齢者福祉 / 病児保育 / ヘルスケア / リハビリテーション / アクティビティトイ / 作業療法 / 在宅療養 / デザイン評価 / アクティビティ・トイ / 発達障害 / あそびのむし / 認知症予防 / 介護福祉 / 病児ケア / デザイン調査 / アクティビティ / 知育玩具 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、高齢者福祉や小児の医療活動等で活用が進む、玩具デザインの最適化と新たな開発のための知見の獲得を目的とした研究開発である。心身の健康、意思疎通力の回復を促す活動をアクティビティ・ケア、リハビリ効果のある玩具はアクティビティ・トイと呼ぶ。また、小児医療において子どもの入院生活の不安や緊張を緩和し、治癒力向上を目的に玩具を用いた病児ケアを行う施設もある。こうした活動では、玩具が高齢者や子どもQOLを高め、ADLを維持する重要な役割を担う。そこで、回復力の観点で玩具デザインを再構築し、高齢者や病児の身体機能回復や精神的充足に役立つ玩具デザイン知見の獲得と研究開発を目標とする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the design of toys intended for healthcare purposes, which have recently been increasingly utilized in welfare settings. These toys, referred to as "activity toys" and "Asobi no Mushi," have been implemented in facilities such as caregiving welfare and pediatric care institutions. However, there are currently no specialized products, and children's toys are being used as substitutes. Given this situation, it is essential to enhance academic knowledge in anticipation of future demand. Therefore, a quantitative study was conducted to analyze their effectiveness and derive design requirements. The method involved selecting ten representative activity toys, evaluating them on seven criteria using a five-point scale, and employing statistical testing, multiple regression analysis, and rough set decision rule analysis to elucidate the design and efficacy of these toys, ultimately providing guidelines for new toy designs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本は高齢社会の代表的な国で総人口に占める65歳以上の人口は約30%である。この数値は世界で最も高い水準で高齢者のヘルスケアは重要な社会課題である。本研究はこの問題に対し、玩具による健康維持活動を促進させることを目的とした。施設で活用される「アクティビティ・トイ」「あそびのむし」は有効性が曖昧であったため、利用者がその効果を実感できず科学的な根拠が必要であった。そこで玩具のヘルスケア効果を定量的に測定し有効性の検定等を行いその効果を明示した。これまで感覚的に良いとされてきた玩具によるヘルスケア効果が実証された意義は大きく、今後の高齢化社会にとって意義のある研究であると考えられる。
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