• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

自閉スペクトラム症児の言語学習スタイルの解明:第二言語習得との比較実証研究

Research Project

Project/Area Number 22K18262
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

松井 智子  中央大学, 文学部, 教授 (20296792)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平川 眞規子  中央大学, 文学部, 教授 (60275807)
Project Period (FY) 2022-06-30 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥25,090,000 (Direct Cost: ¥19,300,000、Indirect Cost: ¥5,790,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Keywords文構造理解 / 文章理解 / 自閉スペクトラム症児 / 言語発達支援 / 発達障害 / 多言語児童
Outline of Research at the Start

本研究では大きく以下の4つの研究調査を行う。
[A] ASD児と定型二言語習得児の文構造理解・文章理解の発達に関する横断的調査
[B] ASD児と定型二言語習得児の初語の時期を含む乳幼児期の言語発達に関する質問紙調査
[C] [A]~[B]をもとにしたグループ間の比較検証のための解析調査
[D] [C]のデータをもとに新たな言語発達評価および支援方法を開発する応用研究

Outline of Annual Research Achievements

令和5年度には、自閉スペクトラム症(ASD)児調査群と定型発達児比較対照群を対象に、文構造理解の課題を実施した。ASD児群の文構造理解総合得点は、定型発達群に比べて有意に低かったが、ASD児群の中でも言語力の高いグループと低いグループの間で有意な差が見られた。またASD児群は助詞などの機能語を省略する傾向が高いことがわかった。構文の中では、助動詞+否定、WH疑問文、従属接続詞、主語位置の目的格の構文の理解に、ASD児は特に困難が見られた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

自閉スペクトラム症児群と定型発達群の文構造理解に関するデータを収集することができた。自閉スペクトラム症児群はまだ参加人数を増やす必要があるため、継続してデータ収集を行う予定である。

Strategy for Future Research Activity

今後は自閉スペクトラム症群の参加人数を増やすこととともに、日本語を第二言語として習得する外国人児童を対象に文構造理解の調査を実施する。外国人児童群のデータと自閉スペクトラム症児群のデータを比較し、両者の共通点と相違点を分析する。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Comments on the Screening Results   Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] An investigation of subject-orientation in the processing of Japanese reflexive zibun by native Japanese and Chinese-speaking learners.2023

    • Author(s)
      Hirakawa, M., Umeda, M., Snape, N., & Matthews, J.
    • Journal Title

      Journal of Second Language Studies

      Volume: 6 (2) Issue: 2 Pages: 348-377

    • DOI

      10.1075/jsls.22015.hir

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Context-prosody interaction in sarcasm comprehension: A functional magnetic resonance imaging study2022

    • Author(s)
      Nakamura Tagiru、Matsui Tomoko、Utsumi Akira、Sumiya Motofumi、Nakagawa Eri、Sadato Norihiro
    • Journal Title

      Neuropsychologia

      Volume: 170 Pages: 108213-108213

    • DOI

      10.1016/j.neuropsychologia.2022.108213

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 6歳から12歳の子どもにおける音韻カテゴリ知覚の発達:弁別課題を用いて2024

    • Author(s)
      内田真理子、篠原靖明、松井智子、池田一成、藤野博、東條吉邦、計野浩一郎
    • Organizer
      The 24th Annual International Conference for the Japanese Society for Language Sciences.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における因果関係理解の特徴(2)2024

    • Author(s)
      冨田 享子、藤野 博、松井 智子、東條 吉邦、計野 浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における注意の切り替えと選択の特徴2024

    • Author(s)
      山寺 葵葉、藤野 博、平田 正吾、松井 智子、東條 吉邦、計野 浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児における会話場面と言語表現の丁寧さの切り替えの関係2024

    • Author(s)
      久高 優菜、藤野 博、合﨑 京子、松井 智子、東條 吉邦、計野 浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児における取り立て助詞に基づく語用論的推論2024

    • Author(s)
      三浦 優生、松井 智子、藤野 博、東條 吉邦、計野 浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Pragmatic Development: Interplay among Language, Epistemic Vigilance & Mindreading.2023

    • Author(s)
      Tomoko Matsui
    • Organizer
      The 24th Annual International Conference for the Japanese Society for Language Sciences.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 自閉症児の同音異義語の 理解に語の頻度が与える影響2023

    • Author(s)
      今井大智、松井智子、藤野博、東條吉邦、計野浩一郎
    • Organizer
      The 24th Annual International Conference for the Japanese Society for Language Sciences.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ASD児における取り立て助詞ハの解釈とプロソディによる影響.2023

    • Author(s)
      三浦優生, 松井智子, 藤野博, 東條吉邦, 計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における音韻弁別能力と感覚特性の関係2023

    • Author(s)
      内田真理子,篠原靖明,松井智子,池田一成,藤野博,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症の児童における文章表現の特徴-自由回答形式と選択回答形式の比較2023

    • Author(s)
      藤野 博,鈴木友梨,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症の児童における対人距離と関与する要因-自然な会話場面での自発的なスペーシング行動による検討2023

    • Author(s)
      伊良部里佳,藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児は本当に全体より部分に注目しやすいのか?-視線の測定による検討2023

    • Author(s)
      山寺葵葉,藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児の会話における情報伝達様式の特徴-協調の原理からの検討2023

    • Author(s)
      久髙優菜,藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の同音異義語の理解2022

    • Author(s)
      今井大智、松井智子、藤野博、東條吉邦, 計野浩一郎
    • Organizer
      The 23rd Annual International Conference for the Japanese Society for Language Sciences
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What the acquisition of Japanese contributes to generative approaches to SLA2022

    • Author(s)
      Hirakawa, M.
    • Organizer
      the 16th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Acquisition of long-distance reflexive binding in Japanese by Chinese speakers2022

    • Author(s)
      Hirakawa, M.
    • Organizer
      Lund Circle of East Asian Linguistics (LCEAL)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Language proficiency and children’s iconic gesture2022

    • Author(s)
      Hirakawa, M
    • Organizer
      Language Acquisition, Multilingualism, and Teaching (LAMiNATE)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] The Routledge Handbook of Experimental Linguistics2023

    • Author(s)
      Matsui, T., Zufferey, S.,Gygax, P.
    • Total Pages
      502
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      1032492872
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学1:人間の能力2023

    • Author(s)
      平川眞規子
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 日本語学 第510号2022

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明治書院
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 発達 第172号2022

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-07-05   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi