• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

セキュア環境における共創型授業分析の教育方法学的・教育工学的意義の解明

Research Project

Project/Area Number 22K18621
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

坂本 將暢  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (20536487)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 好章  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
埜嵜 志保  東海学園大学, 教育学部, 講師 (10806475)
Project Period (FY) 2022-06-30 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords授業分析 / 授業研究 / ソフトウェア開発 / 共創型授業分析 / セキュア環境 / 協働 / 授業諸要因
Outline of Research at the Start

本研究の目的は(1)個人情報保護に配慮したセキュアな授業研究・授業分析環境を構築することと、(2)開発した環境で学校を基盤とする共創型授業分析を実施することである。そこで、本研究では、「セキュア環境構築班」と「共創型授業分析実施班」を構成し、毎年度9月と3月に進捗状況を細かに確認し、残された課題を明確にする。
採択後すぐに授業研究・授業分析のためのサーバを構築し、これまでに蓄積してきた授業記録(文字・映像記録)をアーカイブ化し、同時にVPNやシンクライアント環境を構築する。新たに観察・記録した授業記録を構築したセキュアなサーバに保存しながら、共創的授業分析のテストを行う。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は(1)個人情報保護に配慮したセキュアな授業研究・授業分析環境を構築することと、(2)開発した環境で学校を基盤とする共創型授業分析を実 施することである。
本年度は、セキュアな環境の構築に努めながら、同時に、共創型授業分析を行った。とくに、カナダの公立学校の授業を観察し、その後に、教師数名と授業について協議をして、海外での共創的な授業分析の可能性を見出した。可能な限りで、授業の映像・音声を記録し、文字起こしをした。また、これまでに蓄積してきた授業記録(文字・映像記録)をアーカイブ化し、セキュアなコンピュータを使用してそれらの記録にアクセスしたり、協働で参照したりすることの実験を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度は、予定していた海外調査、とくに授業観察と教師へのインタビュー、そして教師同士の協議を行うことができた。これにより、共創型授業分析の可能性を見出すことができた。また、共創型授業研究の一部として、生成AIを用いた指導案の作成の研究を行い、その成果がAACEから電子ブックで出版された。ほか、4件の成果を論文にすることができ、現在、その審査結果待ちである。

Strategy for Future Research Activity

1つは授業分析用ソフトウェアの継続的な開発である。共創的な授業研究の際の土台になるので、分析者の視点を取り入れたソフトウェアを作る。
もう1つは、教師同士、あるいは教師と院生のように、多様な組み合わせでの共創的な授業研究会を企画し、実施することである。とくに海外からの研究者や教師との共創的な取り組みは今後行いたい事項の1つである。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Social, Cultural and Political Perspectives of Generative AI in Teacher Education: Lesson Planning in Japanese Teacher Education2024

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto, Shirley Tan, & Stephane Clivaz
    • Journal Title

      Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education

      Volume: 1 Pages: 178-208

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 一人一台端末利用の時代における「個性」と「個別」の再考2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 18-30

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Possibility of using generative AI to create lesson plans that take into account student characteristics2023

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto
    • Organizer
      SITE Interactive Online 2023 Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 技術・職業教育の国際的動向と日本の位置2022

    • Author(s)
      坂本將暢・京免徹雄・寳來敬章
    • Organizer
      日本職業教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教育の科学化を志向した授業記録とのオープンエンドな対話 -なぜ授業記録を使って分析するのか-2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education2024

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto, Shirley Tan, & Stephane Clivaz
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      AACE - Association for the Advancement of Computing in Education
    • ISBN
      9781939797759
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 教師の自律性と教育方法(学校を基盤とした協働型授業研究)2022

    • Author(s)
      日本教育方法学会(分担:坂本將暢)
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810027686
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-07-05   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi