• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an integrated model of learning outcome taxonomy in a multi-track education and training system for the medical and welfare sectors

Research Project

Project/Area Number 22K18639
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionJikei University of Health Care Sciences

Principal Investigator

YOSHIMOTO Keiichi  滋慶医療科学大学, 医療管理学研究科, 教授 (30249924)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江藤 智佐子  久留米大学, 文学部, 教授 (30390305)
福島 統  東京慈恵会医科大学, 医学部, 教授 (60173332)
平河 勝美  滋慶医療科学大学, 医療管理学研究科, 教授 (10254476)
伊藤 一統  宇部フロンティア大学短期大学部, その他部局等, 教授 (20300452)
小野セレスタ 摩耶  同志社大学, 社会学部, 准教授 (80566729)
志田 秀史  東京情報デザイン専門職大学, 情報デザイン学部, 教授 (40735114)
Project Period (FY) 2022-06-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords第三段階教育 / 学修成果 / 職業コンピテンシー / 学位・資格枠組み(NQF) / 複線型人材養成 / 日本版NQF / 接続関係モデル / 共通基礎教育課程 / 准看護師養成 / 看護師養成 / 学位・資格枠組み(NQF) / 国際的通用性 / 看護師と准看護師 / 保育士 / 介護福祉士と社会福祉士 / 学位・資格枠組み / 国際通用性
Outline of Research at the Start

チーム医療や地域包括ケアなど多職種連携や職種転換が課題となる看護・介護・保育の3領域を対象とし、第三段階教育における複線型養成ルートによる教育プログラムの実証的体系的な把握を行う。各領域別、各レベル別の学修成果/コンピテンシーを実証的に把握し、レベルとタキソノミー(成果次元としての知識・技能・態度・応用)とを組み合わせた学修成果マトリクスを策定し、職業人のコンピテンシー把握と組合せて、既修得モジュールの適切な認定よるリカレントな学びを促進するモデルの開発を行う。ひいては年数継続主義、単位累積原理にもとづく日本の教育・資格制度を、国際通用性のある学修成果基盤型へと転換させることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

In order to construct a 'Japanese version of the National Qualifications Framework (NQF)' with the potential for flexible cross-boundary penetration, a learning outcomes matrix was developed for several health and welfare professions (nursing, childcare, aged care and social welfare), and the commonality of descriptors between professions was examined. Regarding learning outcomes as goals, for nursing, which has diverse connections, we interviewed 16 teachers of enrolled nurse training and two-year high school advanced course nursing programmes in high schools and professional training colleges about the curriculum and the actual conditions of educational articulation. In addition, a web survey of 2,223 working adults and graduates of companies in the health and social care sector was conducted to analyse and examine the validity of the occupational competncies stacking model based on the learning outcomes matrix.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医療・福祉分野の共通基礎課程を視野に入れた、基礎レベルの学修成果と職業コンピテンシーの「日本版NQF」マトリクスを看護、介護、保育の3領域において作成し、その妥当性を卒後20年までの現職社会人を対象とした社会人調査において検証したところに学術的な意義がある。
また、レベルを考慮したアウトカムにもとづく教育・資格制度の整序と接続モデルを看護師と准看護師、社会福祉士において検討し、日本の教育・資格制度に通底する年数主義、単位累積原理のプロセス重視から。国際通用性のある学修成果を基盤とする柔軟で多様な学びを可能にするモデルへの転換につながる萌芽的な取り組みとして社会的な意義を有する。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 6 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 地域の担い手育成としての職業統合的学習(WIL)- 一般社団法人フミダスの教育プログラムに着目して-2024

    • Author(s)
      江藤智佐子・濱本伸司
    • Journal Title

      久留米大学文学部紀要情報社会学科編

      Volume: 第19号

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Commentary on Medical Education after Experiencing the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      福島 統
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 54 Issue: 6 Pages: 555-563

    • DOI

      10.11307/mededjapan.54.6_555

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2023-12-25
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非大学型高等教育教員の能力と経験 -学術と実務の経験はどのように教育指導の力に関わるのか-2023

    • Author(s)
      稲永由紀・吉本圭一
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 26 Pages: 159-177

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護職養成課程における学修成果と職業コンピテンシー -「日本版NQF」マトリクスの構築に向けて-2023

    • Author(s)
      江藤智佐子・吉本圭一
    • Journal Title

      久留米大学文学部紀要情報社会学科編

      Volume: 第18号 Pages: 13-36

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自然科学からBasic Medical Sciences そしてClinical Sciences へー卒前教育での科学教育ー2022

    • Author(s)
      福島 統
    • Journal Title

      日本生理学会誌

      Volume: 第84巻第2号 Pages: 43-47

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 若年者の就労問題に対応した専門学校に関する政策変遷と研究課題2022

    • Author(s)
      志田秀史
    • Journal Title

      敬心・研究ジャーナル

      Volume: 第6巻第1号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 第三段階教育と社会学的想像力2024

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Organizer
      九州教育社会学会 第64回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国における学びと職業との往還-日欧の大学教育と職業への移行の比較研究をもとにー2023

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Organizer
      日本インターンシップ学会九州支部第30回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 第三段階教育における地域・職業教育的機能と教員2023

    • Author(s)
      吉本圭一・稲永由紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における職業コンピテンシーと学位・資格枠組み(NQF)2023

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Organizer
      九州大学次世代型教育開発センタ・公開研究会「アウトカム・ベースの大学改革と職業コンピテンシー非接続のジレンマ」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第三段階教育におけるビジネス分野の学修成果とキャリア・職業能力の形成2023

    • Author(s)
      〇吉本圭一・〇江藤智佐子・〇亀野淳
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インターンシップは何を学ぶのか-日韓ビジネス分野社会人学修成果調査-2023

    • Author(s)
      〇吉本圭一・〇江藤智佐子・椿明美・古田克利・和田佳子
    • Organizer
      日本インターンシップ学会第24回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育士養成におけるコロナ禍での学外実習の代替えとしての学内実習の教育的効果と課題一ヒアリング調査による分析を中心に-2023

    • Author(s)
      〇伊藤一統・西川ひろ子・上村加奈・合原晶子・高橋実・中村勝美・濱田祥子・湯地宏樹
    • Organizer
      児童教育学会第33回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 第3部【Tuning/参照基準】「第三段階教育における学修成果とNQFへのアプローチー学術と職業との往還-(Learning outcomes in tertiary education and the NQF approaches ; the academic-vocational nexus)」2023

    • Author(s)
      吉本圭一・〇江藤智佐子
    • Organizer
      高等教育国際シンポジウム「ウィズコロナ時代に高等教育は何を保証するのか」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 会長講演「職業統合的学習(WIL)と学会の歩み2022

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Organizer
      日本インターンシップ学会第23回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シンポジウム『多様な職業統合的学習(WIL)をめぐる横断的な対話からの学び』「多様な職業統合的学習(WIL)をめぐる横断的な対話からの学び:ディスカサントからの問い」2022

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Organizer
      日本インターンシップ学会第23回大会・シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 医療・福祉分野における学修成果と職業統合的学習(WIL)-保育・介護・看護の社会人調査よりー2022

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Organizer
      日本インターンシップ学会第23回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 『職業教育の地平を拓く』「関連 4 学会登壇者から職業教育をめぐる報告を受けて」2022

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Organizer
      日本職業教育学会・シンポジウム(オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症予防のため中止となった実習の代替えとして実施された学内実習の教育効果と課題-中四国 9 県のアンケート調査による事例分析を中心に―2022

    • Author(s)
      湯地宏樹, 伊藤一統, 上村加奈, 大橋美佐子, 岡本晴美, 合原晶子, 光本弥生, 髙橋実, 中原大介, 中村勝美, 西川ひろ子, 濱田祥子
    • Organizer
      児童教育学会第32回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症予防のため中止となった実習の代替えとして実施された学内実習の教育効果と課題-中四国 9 県のヒアリング調査による事例分析を中心に―2022

    • Author(s)
      中村勝美, 伊藤一統, 上村加奈, 大橋美佐子, 岡本晴美, 合原晶子, 光本弥生, 髙橋実, 中原大介, 中村勝美, 西川ひろ子, 濱田祥子, 湯地宏樹
    • Organizer
      児童教育学会第32回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育士養成校における学外実習の代替えとしての学内実習の教育的効果と課題2022

    • Author(s)
      西川ひろ子, 伊藤一統, 上村加奈, 岡本晴美, 高橋実, 湯地宏樹
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の学修成果指標の検討ー福祉、看護分野との基礎共通化を視野に2022

    • Author(s)
      伊藤一統
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第6回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 職業教育の視点から見た医師養成過程2022

    • Author(s)
      福島 統
    • Organizer
      日本職業教育学会シンポジウム「職業教育学の地平を拓く」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 第3部第2章第9節「大学院社会人教育と達成度評価」大学基準協会 監修/早田幸政 編著『「学習成果」可視化と達成度評価-その現状・課題・展望―』2023

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918310
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 第3部第4章第2節「学習成果評価の方法開発と環境」大学基準協会 監修/早田幸政 編著『「学習成果」可視化と達成度評価-その現状・課題・展望―』2023

    • Author(s)
      吉本圭一
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918310
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ソーシャルワーク論Ⅰ 基盤と専門職(担当:分担執筆、範囲:第6章 ソーシャルワークの沿革──前史から発展・統合化 p86-101)2023

    • Author(s)
      木村容子,小原眞知子,ヴィラーグビクトル,菱ヶ江惠子,小野セレスタ摩耶,荒井浩道,佐竹要平,木戸宜子,芝野松次郎,大谷 京子,石川 時子
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589042613
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 日本医史学会 (担当:分担執筆, 範囲:占領期の医育教育 p536-537)2022

    • Author(s)
      福島 統
    • Total Pages
      836
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621307243
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 保育者論 第3章第4節「保育者の欠格事由と信用失墜行為及び秘密保持義務」、第4章第1節「保育士の資質能力」および第3節「保育教諭に求められる資質能力」2022

    • Author(s)
      西川ひろ子, 高橋実, 湯地由美, 藤尾かの子, 黒木賢人, 合原晶子, 伊藤一統, 杉山直子, 大橋美佐子, 岡本晴美, 中村勝美, 本岡美穂子, 中原大介, 井筒敦子, 上村加奈, 西村いづみ, 樋野本順子, 加納章, 生関文翔, 湯地宏樹
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275799
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 第三段階教育と学位・資格研究会

    • URL

      https://rteq.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-07-05   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi