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Stirling engine innovation: development of kinematic acoustical heat engine

Research Project

Project/Area Number 22K19861
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 64:Environmental conservation measure and related fields
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Biwa Tetsushi  東北大学, 工学研究科, 教授 (50314034)

Project Period (FY) 2022-06-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords熱音響現象 / 音波エンジン / スターリングエンジン / エネルギー変換 / 外燃機関 / 熱音響デバイス / 低動作温度差
Outline of Research at the Start

スターリングエンジンの特徴は高効率性と,多様な熱源が利用可能という高機能性である.エネルギー問題・環境問題に資する小規模エネルギーシステムの心臓部として世界各国で研究開発が行われているが,技術的ブレークスルーも待ち望まれている.本研究ではこのエンジンの基本構成を再検討し,進行波音波を使ってその構造を大幅に簡略化することにより,外燃機関のより一層の高効率化,高機能化,高信頼性化を目指す.

Outline of Final Research Achievements

We have developed a kinematic traveling wave acoustic engine that integrates a loop-tube traveling wave acoustic engine with a rotating mechanism comprising a piston, crank, and flywheel. This engine can be regarded as a kinematic Stirling engine without a solid displacer, potentially simplifying the mechanical structure of the high-efficiency Stirling engine. Our study identified the real part of the acoustic impedance of the looped tube as a crucial factor in elevating the engine's rotation frequency. We analytically derived a design method based on the equivalent circuit model to increase this impedance. Experimental verification confirmed the validity of our design methodology.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

エネルギー問題,環境問題に関連して,多様な熱源のもとで動作可能な,外燃機関に関心が寄せられるようになってきた.必ずしも高温の熱源が利用できない状況では,外燃機関はなるべく単純な構造であることが望ましい.ループ管型進行波音波エンジンは,従来型の機械式スターリングエンジンから固体ディスプレーサーを取り除いた簡単構造の熱機関であり,本質的な高効率と簡単構造を兼ね備えている.本研究では,その動作メカニズムを明らかにするとともに,性能向上に向けてループ管の音響インピーダンスの実部を増加させるための設計方法の指針を解析的に示した.

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Le Mans University(フランス)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Le Mans Universite(フランス)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Rotational Dynamics of a Looped-Tube Thermoacoustic Engine with a Flywheel2022

    • Author(s)
      Watanabe T.、Shoji E.、Biwa T.、Penelet G.
    • Journal Title

      Physical Review Applied

      Volume: 18 Issue: 4 Pages: 0440791-10

    • DOI

      10.1103/physrevapplied.18.044079

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 等価回路に基づくフライホイール型熱音響エンジンの設計と実験的評価2023

    • Author(s)
      手塚啓太
    • Organizer
      熱音響研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 等価回路に基づくフライホイール駆動用音波エンジンの設計2022

    • Author(s)
      琵琶 哲志, 庄司 衛太
    • Organizer
      第24回スターリングサイクルシンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-07-05   Modified: 2025-01-30  

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