Project/Area Number |
22K19958
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0101:Philosophy, art, and related fields
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Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | メタ倫理学 / 表出主義 / 錯誤論 / 懐疑論 / 錯誤説 / 道徳懐疑論 / 道徳認識論 / 哲学 / 分析哲学 / 倫理学 |
Outline of Research at the Start |
合理的なフィクションとして、我々はいかなる内容の道徳を受け入れるべきか。この問いに具体的かつ詳細な解答を与えることが本研究の目的である。その道徳的実践が我々の福利を上昇させるという意味で、合理的であるような道徳を一つでも見つけ出すことができれば、「我々は道徳的命題を知ることができない」という道徳に関する懐疑論、「道徳的判断はおよそ真ではありえない」という道徳錯誤論、我々の道徳的実践そのものを不合理とする道徳廃絶主義、道徳否定論に応じることができる。
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Outline of Final Research Achievements |
Assuming error theory and/or moral skepticism, we investigate the possibility of morality as a kind of rational fiction. Though revolutionary expressivism, as an answer to the 'now-what' question, is promising in so far as we use it as a basis for such morality, expressivism itself is not theoretically viable unless the Frege=Geach problem can be solved. Our approach to the Frege=Geach problem is to generalize Allan Gibbard's semantics in Wise Choices, Apt Feelings (1990), and Thinking How to Live (2003). First, while Gibbard essentially relies on the idea of hyperstates, we deem it unsatisfactory because it is psychologically unrealistic. Thus, we use states not necessarily maximal to construct expressivist semantics. Second, this generalization naturally gives rise to a variant of Beth model, which originally Evert Willem Beth proposed as an intuitionistic semantics. Third, based on Ian Rumfitt's falsificationism, we found how to recover classical logic in this semantics.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
道徳というものが何か所与のものとして,疑うべからざるものとして受け入れられている現在,その道徳についての錯誤論(これは道徳が体系的に偽であるとする)や懐疑論(これは道徳について我々は何も知りえないとする)という「極端な」学説--むろんここで極端というのは偽であるとか疑わしいことを含意しない--に基づく,道徳の変容の可能性を示唆することは,現在の「モラリスティック」な社会においては,現行の実践について一定の反省的な考察,すなわち,畢竟我々にとって道徳は有益な役割を果たしているのかという問いを促すという点で意義あるものと思われる.
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