Project/Area Number |
22K19967
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0101:Philosophy, art, and related fields
|
Research Institution | Aichi University of the Arts |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 第一次世界大戦 / 日本の捕虜収容所 / 収容所の音楽活動 / ドイツ軍楽隊 / 日独交流史 / 捕虜収容所 / 洋楽受容 / 洋楽器産業 / 第1次世界大戦 / 戦争捕虜と音楽 / 青島 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、第1次世界大戦中に中国・青島から日本に収容されたドイツ軍捕虜による音楽活動に着目することで、「文化実践の場」としての収容所像を描き出そうとするものである。ドイツ軍捕虜の音楽活動については、これまで収容所単位での伝記研究が豊富に行われてきたが、本研究はより幅広い視点からの考察を行う。すなわち、①日本をはじめとする東アジアの洋楽受容史と捕虜の音楽活動との接点、②青島や本国ドイツのコンサート文化との関連、③近代化する日本社会に対する捕虜収容所の与えた影響、などの視点である。本研究ではこれらの観点を史資料を用いて実証的に明らかにするため、実地調査を豊富に行う。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the historical significance of the musical activities of German POWs interned in Japan from Qingdao (Tsingtau,German leased land in China) during World War I. After two years of research, the following points became clear. (1) During the approximately five years of internment, the attitude of the Japanese military toward the music and cultural activities of POWs changed from being a regulated subject to being an integral part of the camp management. (2) The POWs' musical activities were not directly inherited from the musical practices of the military bands of the Qingdao period, but reflected the concert culture of 19th century Germany. (3) Toward the end of the internment period, theatrical performances incorporating music were held at Nagoya Camp.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、音楽をはじめとする文化活動を切り口に、ドイツ軍捕虜収容所が近代日本においてどのような意味を持っていたのかを問うものである。本研究により、捕虜の音楽活動が一部の捕虜の音楽的素養だけに依拠するものではなく、日本陸軍の管理体制、民間企業からの支援、収容所の立地状況などの外部要因によって成り立つものであるという見方が強化された。すなわち、音楽はそれ単体で成り立つものではないという、音楽社会学的な視点を取り入れることにより、収容所が隔絶された空間ではなく周囲の社会環境と連関しながら存在するものであることを浮かび上がらせたと言える。
|