Project/Area Number |
22K19986
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 日本語史 / 従属節 / 付帯状況節 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、日本語の「~て」、「~つつ」、「~ながら」のような動作が行われる際の主体や対象の付帯的な様子を表す節(=付帯状況節)の構造変化を通時的な調査に基づいて実証的に解明するものである。本研究では個別の形式を対象とした古代から現代に至るまでの変化のプロセスを明らかにした上で、付帯状況節の変化の全体像を日本語における格付与システムと関連づけて検討する。また、これらの分析に基づいて歴史的な観点を取り入れた従属節分類の提案を目指す。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study empirically elucidated the structural changes of attendant circumstances clauses through diachronic investigation. It specifically focuses on expressions, such as “-te” and “-tutu” denoting the incidental state of agents and objects during actions. This study also focuses on the structural changes of attendant circumstances clauses to clarify the process and proposes a new classification of subordinate clauses based on the system of case marking; furthermore, it constructs a corpus conducive to the aforementioned investigations without relying on large-scale research institutions. In addition, this study reports its methods and challenges, examines how the term “Futaijyokyo” has been used in Japanese linguistics, and addresses issues regarding attendant circumstances clauses in Japanese education.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は従来、個別の形式の共時的な研究に留まっていた付帯状況節について、その歴史的変化を明らかにした点において学術的な意義がある。また、付帯状況節の構造変化を解明することを通して、個別の形式に関する語彙論的な視点と格・修飾・接続に関する文法論的な視点とが共に求められる分析の事例を示したものとしても位置づけられる。 これに加えて、用例調査に資する新たな古典語のコーパスを構築し、その方法や課題を公表したことは当該分野のみに留まらない研究の可能性を示唆したという点で意義がある。
|