Project/Area Number |
22K19987
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Tanase Azusa 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (70963627)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | ラテンアメリカ文学 / スペイン語 / 近代詩 / 世界文学 / 象徴主義 |
Outline of Research at the Start |
19世紀末から20世紀初頭までイスパノアメリカを中心に展開された文学運動「モデルニスモ」は、スペイン語文学、中でも特に詩の主題や語法 を、西欧芸術をモデルに拡大することを目指す運動であり、同時期に世界規模でインパクトを持ったフランス象徴主義の影響を強く受けた。本研究は、一般に「非国家的な課題」(A. Balakian)を扱うと言われる象徴主義の詩的言語に、実は各地の文化的・社会的背景に 由来する看取しづらい地域的特質が存在するのではないかという仮説のもと、モデルニスモの詩がフランス象徴詩との関わりにおいて持つ固有の性質を、両者の原典の比較分析から明らかにしようとするものである。
|
Outline of Final Research Achievements |
Modernismo, a literary movement that emerged in Spanish America during the late 19th and early 20th centuries, sought to expand the themes and styles of Hispanic literature, particularly poetry, using European artistic trends as a model. The movement was especially influenced by French Symbolism, which had a global impact during the same period. This research project aims to identify the distinctive aspects of Modernismo poetry in comparison to French Symbolist poetry through a detailed analysis of original texts. The objective of this project was to examine the regional characteristics of the poetic language, with a focus on the cultural and social background of each region. This analysis provided a foundation for further research and development.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「同時代の西欧の模倣によって近代化することを試みながら、同時に地域独自の表現の獲得を目指す」というモデルニスモの相剋をその言語表現に読み取る本研究の成果は、モデルニスモ研究や象徴主義研究の分野において画期的であるほか、1990 年代以降に主に欧米で構築された「世界文学」という新しい議論の枠組み(F・モレッティ、 D・ダムロッシュ、E・アプターほか)にも応えている。また、「文化の一元化への圧力に周縁的文化はどう応えるのか」というより一般的な問いへの応答としても位置づけられる。
|