Project/Area Number |
22K19997
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 理論言語学に基づく第二言語習得 / 第二言語習得 / 文法素性の習得 / wh疑問文 / 母語の転移 |
Outline of Research at the Start |
本研究は, 第二言語習得における新たな文法素性や素性構成の習得のメカニズムを解明することを目的としている。具体的には,日本語や中国語を母語とする英語学習者によるwh疑問文の習得を題材として, 学習者が新たな文法素性や素性構成を習得できるのか実験を用いて調査した上で, なぜそれらの習得が(不)可能なのか考察を行い, 一般的なモデルの提案を目指す.
|
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we conducted empirical research targeting Japanese-speaking learners of English to explore the mechanisms of feature acquisition and feature reassembly in second language acquisition. The results of multiple experiments revealed that intermediate-level English learners exhibit behaviors in the developmental stages of acquiring English grammatical features that are not observed in either the target language, English, or their native language, Japanese. Their second language grammar shows a mixture of influences from their native language and misanalysis of second language input, resulting in the creation of grammatical structures that are not typically allowed in human languages. Additionally, it was suggested that as proficiency increases, learners exhibit behaviors more similar to native speakers, providing insight into the role of innate language knowledge in second language acquisition.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の結果は,最近の第二言語習得研究では軽視されがちである人間の生得的言語知識の役割に再度スポットライトを当てた点で広義の学術的意義がある。また,領域内の課題についても,これまで明確に論じられてこなかった,第二言語における具体的な生得的言語知識の役割についても示唆を提示した点で大きな意義があると考える。加えて,こうした知見は英語教育などの実践的分野においても応用・実践の価値があるものである。具体的には,教師が中級英語学習者が作り出す文法の誤分析について把握することで,彼らをそのような誤分析に導かないための方法などについて考察・議論をする機会を提供できる。
|