• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Japan-US Transwar History of Radio Broadcasting: The Continuation of "Opening of the Microphone" and Its Impact on Japan's Pro-US Democratization

Research Project

Project/Area Number 22K20056
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0103:History, archaeology, museology, and related fields
Research InstitutionSeisen University.

Principal Investigator

OTA Nanako  清泉女子大学, 文学部英語英文学科, 専任講師 (30965025)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsラジオ放送 / 占領期 / メディア史 / アーカイブ / 貫戦史 / GHQ / メディア・リテラシー教育 / ラジオと文学 / ラジオ / 批判的談話研究 / 『真相箱』
Outline of Research at the Start

本研究は、日米各々のラジオ放送に初めて取り込まれた民衆の声の解明と分析をするものである。日本の放送は、戦中の大本営発表とは相対し、占領期に入ると街の声を積極的に流しはじめたが、この変化にはいかなる歴史的意義があったのか。占領期に放送改革を主導したGHQは、巷の意見を取り上げるアメリカのラジオ番組を参考にNHKを指導したが、アメリカの放送の何が日本の放送に定着したのだろうか。「日米貫戦史」という仮説的枠組みをもとに、これらの問いを明らかにすることで、本研究は、民衆の声にしか聞くことのできない日本占領史、さらには日米放送貫戦史を描き、戦後日本の親米民主化を考える新たな視点を社会に投げかける。

Outline of Final Research Achievements

This research examines archival materials (broadcast recordings and scripts) in both Japan and the United States to find out why the voices of the public were recorded and broadcast on the radio in the two countries, and what exactly those voices were talking about. In contrast to the announcements made by the Imperial Headquarters during the World War II, the Japanese radio began actively broadcasting the voices of the public during the occupation period, while imitating the American radio and claiming the importance of "opening the microphone." This research has revealed that this democratization reform called "maiku no kaiho" may continue to have an impact on today's Japanese broadcasting and even on postwar Japan's pro-American democratization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題により、私たちが今日触れる現代メディアも取り上げている街の声が、アメリカでは第二次世界大戦前からラジオで放送されていたこと、そして、その番組制作のあり方が終戦後占領軍により持ち込まれ、日本を民主的かつ親米にする一助を担っていたことを明らかにした。日米における「マイクの開放」の連続に注目し、大戦前後の期間を長く捉える「日米放送貫戦史」という観点にもとづき、いかなる人々の声が放送から排除され、あるいは取り入れられたのか、過去の実態を把握することで、メディアで取捨選択された声が私たちの意識にいかに影響を及ぼしてきているか、今日の問題を歴史的に、より深く考察できるという意義が認められる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 聴視覚メディアとしての文学ー太宰治「家庭の幸福」に聴く占領期ラジオ放送ー2024

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Journal Title

      昭和文学研究

      Volume: 88 Pages: 55-70

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍ならではの英語教育を考えるー英語学基礎演習「音楽で時事問題を読む/語る」の事例からー2023

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Journal Title

      清泉女子大学言語教育研究

      Volume: 15

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Application of Multimodal Critical Discourse Studies to English Education: Why and How Naomi Watanabe Controls and Empowers Students at Women's Universities in Japan2023

    • Author(s)
      Nanako OTA
    • Journal Title

      清泉女子大学紀要

      Volume: 70 Pages: 77-96

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 井上ひさし『青葉繁れる』論 ―×× に表札を掛け直す、それとも―2023

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Journal Title

      社会文学

      Volume: 57 Pages: 61-74

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Examining Democracy Past and Present: A Case Study of Japanese Radio History Research Utilizing NHK Archives2023

    • Author(s)
      Nanako OTA
    • Organizer
      IAMHIST (International Association for Media and History) Conference 2023 “FUTURE [of] ARCHIVES”
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍ならではの英語教育を考えるー2022年度後期英語学基礎演習3b「音楽で時事問題を読む/語る」の事例からー2023

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Organizer
      清泉女子大学ファカルティ・ディベロップメント(FD)研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラジオと戦争 放送人たちの「報国」をめぐって―放送の戦争責任―2023

    • Author(s)
      太田奈名子(司会)
    • Organizer
      日本メディア学会2023年秋季大会(オンライン)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京大学の英語教育ーその現在と展望ー2023

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Organizer
      コロナ禍で見えてきた、英語より大切なもの
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 占領期ラジオ放送と「マイクの開放」ー清泉女子大学にて女性の声を聴くためにー2022

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Organizer
      2022年度清泉女子大学人文科学研究所研究懇話会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ラジオ放送が生む声なき声と、声なき人々―占領期日本における「マイクの開放」を批判的談話研究する―2022

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Organizer
      翰林大学校日本学研究所2022年国際シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 占領期日本のメディアは宗教の問題をいかに報じたか―ラジオ番組『真相箱』『質問箱』における投書回答に着目して―2022

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Organizer
      メディア学会2022年秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 占領期メディアが生み育んだ《人間》天皇―メディアミックスと日英語比較の観点からラジオ番組『真相箱』を紐解く―2022

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Organizer
      メディア史研究会第329回月例研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『ポスト帝国の心象空間と文学 翰林日本学研究叢書7』分担:「ラジオ放送が拓いた〈帝国〉 ―占領期改革「マイクの開放」から脱〈帝国〉を展望する―」pp.21-832023

    • Author(s)
      太田奈名子
    • Total Pages
      430
    • Publisher
      小花
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi