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Empirical research on customers' online information touchpoints and channel choice

Research Project

Project/Area Number 22K20145
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0107:Economics, business administration, and related fields
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

Nakano Satoshi  明治学院大学, 経済学部, 講師 (20963135)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords小売チャネル / オムニチャネル / EC / パニック購買 / ロングテール / キャッシュレス / ウェブルーミング / 消費者行動 / 小売マーケティング / 小売 / チャネル / マルチチャネル / マーケティング / 顧客関係管理 / 流通
Outline of Research at the Start

オンライン情報接点が多様化する中、小売業では自社のチャネルに顧客を引き込む戦略設計が必要になっている。本研究では、オンライン情報接点における顧客異質性が、情報検索から購買時チャネル選択に至る顧客行動メカニズムをどのように変えうるかを評価する。本研究の独創性は、これまで自社や競合の一部のチャネルに閉じて議論されてきたチャネル選択の問題を、顧客が様々な情報接点を行き交うことを前提として拡張することにある。本研究は、コロナ影響により、急速にオンライン化が進む現代の小売環境において、小売業のオンライン・実店舗を統合したチャネル戦略や顧客関係管理への活用方向を提示できる。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the transformation of customer behavior in the contemporary retail environment, which has rapidly moved online due to the impact of COVID-19. Specifically, I evaluated the impact of the online information touchpoints on the customer purchase process from information search to purchase. The empirical results can be applied to omni-channel strategies and customer relationship management. A distinctive feature of this study is to capture a variety of new customer behaviors generated by the modern retail environment. This study provides new insights, including webrooming, customer demand concentration in online retailing, panic buying, cashless payments, and retail media.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新型コロナによって我が国の小売産業は大きな影響を受けた。この急激な変化の影響について、本研究はオンラインとリアルの双方の視点から顧客行動に着目し、複数の新しい現象に関する実証研究を行った。ここで得られた知見は、チャネルを運用する小売企業の実務に活かせるほか、危機時における流通政策といった社会的な応用も期待できる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 消費者はどのように決済手段を選択するか?状況的要因と個人要因を用いた選択行動分析2024

    • Author(s)
      中野暁, 勝又壮太郎, 山口真一, 一小路武安, 生稲史彦
    • Journal Title

      マーケティング・サイエンス

      Volume: 31(1) Pages: 9-37

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小売業はパーソナライズド広告をいかに活用すべきか2023

    • Author(s)
      渋瀬 雅彦、中野 暁
    • Journal Title

      Journal of Promotional Marketing

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 26-45

    • DOI

      10.32260/promotion.16.0_26

    • ISSN
      2434-1665, 2434-1673
    • Year and Date
      2023-10-18
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Customer demand concentration in online grocery retailing: Differences between online and physical store shopping baskets2023

    • Author(s)
      Nakano Satoshi
    • Journal Title

      Electronic Commerce Research and Applications

      Volume: 62 Pages: 101336-101336

    • DOI

      10.1016/j.elerap.2023.101336

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ウェブルーミングのメカニズム─情報探索と不確実低減の観点から─2023

    • Author(s)
      中野暁, 渋瀬雅彦
    • Journal Title

      Direct Marketing Review

      Volume: 22 Pages: 21-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Consumer panic buying: Understanding the behavioral and psychological aspects2022

    • Author(s)
      Nakano Satoshi、Akamatsu Naoki、Mizuno Makoto
    • Journal Title

      International Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 17-35

    • DOI

      10.5844/ijmd.5.2_17

    • ISSN
      2432-700X, 2432-7182
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors Influencing Consumers’ Online Grocery Shopping Under the New Normal2022

    • Author(s)
      Nakano Satoshi
    • Journal Title

      Studies in Computational Intelligence

      Volume: 1074 Pages: 59-75

    • DOI

      10.1007/978-3-031-19604-1_5

    • ISBN
      9783031196034, 9783031196041
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キャッシュレス決済の普及に関する消費者視点による実証分析2022

    • Author(s)
      中野暁, 山口真一, 駒崎幹拓
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 325 Pages: 66-73

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン無料プレゼントキャンペーンはオフライン購買を促進するか?2023

    • Author(s)
      中野暁, 斉藤嘉一, 清水聰, 寺本高
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第114回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン食品小売における顧客需要の集中-実店舗とオンラインのショッピング・バスケットの比較を通じて-2023

    • Author(s)
      中野暁
    • Organizer
      日本商業学会 関東部会11月部会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ロングテール効果の再考: 食品小売におけるオンライン・実店舗間の顧客需要の集中2023

    • Author(s)
      中野暁
    • Organizer
      日本マーケティング学会 カンファレンス2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] PBシェアはストアロイヤリティを高めるのか?―COVID-19 前後の日本市場における関係の変化―2023

    • Author(s)
      川西 建, 中野 暁
    • Organizer
      日本行動計量学会第51回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費者のキャッシュレス決済手段選択-状況的要因と個人要因が与える影響-2023

    • Author(s)
      中野暁, 勝又壮太郎, 山口真一, 一小路武安, 生稲史彦
    • Organizer
      日本商業学会 第73回全国研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ウェブルーミング行動の理解-情報処理動機と不確実低減の観点から-2022

    • Author(s)
      中野暁, 渋瀬雅彦
    • Organizer
      日本ダイレクトマーケティング学会 第21回全国研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 中野暁 個人ホームページ

    • URL

      https://nakanosatoshi21.wixsite.com/nakanosatoshi

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

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