Project/Area Number |
22K20161
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0107:Economics, business administration, and related fields
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 取引仲介の経済学 / プラットフォーム / ミドルマン / 評判 / 電子取引 / 市場の透明性 / サーチモデル / レモンの市場 / 檸檬の市場 / 取引仲介 / サーチ中毒 |
Outline of Research at the Start |
最近のオンライン・プラットフォームでは、アマチュア仲介業者が氾濫し、過剰広告にあふれ、サーチ中毒ともよべる現象が起きている。本研究では、仲介スキルを代替する評判メカニズム、プラットフォーム・モードという新たな仲介モード、コロナ禍に代表される販売制約という、新しい3要因を明示的に考慮したオリジナルの経済モデルを提示し、なぜこうした現象が起こるのか、それは経済学的にみて政策介入が必要なものなのか、もし必要だとしたらどのような政策が最適かを分析する。そして消費者保護の観点からみて、仲介ビジネスへの望ましい参入規制や、構造変化を加味した安定化政策、産業規制について新しい視点を提供する。
|
Outline of Final Research Achievements |
To summarize the research achievements during the funding period, on Project 1 ``Instability of intermediated and intermediation mode," I developed thepretical models that enable us to analyze: the endogenous formation of market structure from the perspective of the selection of intermediation modes; the conditions under which instability occurs, in particular the mechanism by which reputation substitutes for intermediary skills; the relationship between the emergence and collapse of reputation mechanisms in a platform, and the frequency and scale of such instabilities. On Project 2: ``Information overload and the intermediated market that induces search addiction,'' I analyzed the mechanisms by which excessive search occurs on platforms, its efficiency property, and the relationship between sales constraints and price mechanisms in intermediated search markets.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
取引仲介の理論として、レモンの市場における評判や市場の不安定性、また、サーチ市場を効率化する副産物としての情報過多やサーチ中毒を明示的に考慮したモデルは、既存研究では今のところ開発されておらず、本研究は学術的意義を有している。現実には、取引仲介という経済行為には必ずしも好意的に受け取られない帰結が伴う。さらに、これら諸問題は取引仲介の技術革新によって深刻化するケースも多い。このような問題意識からモノやサービスの仲介についての経済分析を行うことで、なぜこうした現象が起こるのか、それは政策介入が必要なものなのか、もし必要だとしたらどのような政策がベストであろうかを考えている点で社会的意義がある。
|