Project/Area Number |
22K20192
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0108:Sociology and related fields
|
Research Institution | Kansai University of International Studies |
Principal Investigator |
Haruki Hiromi 関西国際大学, 教育学部, 講師 (20963060)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 重度障害者 / 母親 / 就労 / ケア / 障害者 / インタビュー / 障害 / M-GTA |
Outline of Research at the Start |
2012年の放課後等デイサービス事業の創設は、子どもの余暇支援だけでなく母親のケア負担を軽減し、就業を促進する効果もあった。しかし、学齢期後は代替となるサービス不足のため、母親のケア負担は再び増大し、働きづらさが生じることが推測される。 本研究では、常時ケアを要する重度障害者と暮らしている母親に焦点を当て、インタビュー調査を行い、母親のケア負担と働き方の変容プロセスを明らかにする。変容プロセスを明らかにすることによって、母親の継続的な就業支援モデルの構築に資することが期待される。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to identify the care burden and employment transformation process of mothers living with a severely disabled person requiring constant care who used after-school day care services. I interviewed and analyzed 10 mothers and found that mothers connect their limited services to their daughters' and sons' post-high school graduation and also adjust their work when possible. However, they also need to readjust their jobs in conjunction with their children's use of services, and as a result, they cannot afford to live and work. However, the mothers were shown the process of giving up on their way to work, but continuing to work. In conclusion, the study suggested the expansion of post-graduation day-care services over time and the establishment of post-graduation services to support the lives of severely disabled persons without the mothers giving up their desired ways of working.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で得られた成果より、学術的意義として、常時ケアを要する障害児者と暮らし、就労する母親を当事者とする援助観を社会福祉学分野、家族社会学分野、看護分野に示すことができる。また、成人した後の家族支援は「親亡き後」の研究に焦点が当てられやすいが、子どもとの暮らしは成人後も長期に継続しているため、成人期にあわせた家族支援が必要であるという観点も示すことができる。社会的意義としては、社会的に仕事と介護の両立支援は一般的に推奨されているため、子どもの障害の有無にかかわらず、就労を希望する者が就労の機会をもつことへの支援の必要性を示すことが出来る。
|