Project/Area Number |
22K20210
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Cao Lei 東北大学, 教育学研究科, 助教 (50964532)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 地方高等教育 / 三者協働 / 人材開発ローカルシステム化 / 地方民営高等教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、地方高等教育による人材創出という目的を共有する地方政府、企業、高等教育機関三者の協働の形成過程と現状、その特性を考察するとともに、三者協働のもとで高等教育が創出した人材の質の変化、およびこれら変化が招来する地方経済・社会の変容のあり方、といった「人材開発のローカルシステム化」の全体像にアプローチするものである。これから中国経済の行方を左右していく地方人材の重要性が高まる状況下で、三者協働による人材開発のローカルシステム化の研究により、先進諸国においても問題となっている若者定着に向けた雇用創出やカリキュラム改革、また新たに創出される地方人材開発の全体像を実証的に考察していく。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study elucidates how local governments, enterprises, and higher education institutions collaborate to enhance the quality of local higher education personnel in the context of new talent development strategies for fostering local industrial and technical personnel in contemporary China. As an emerging economic power, China is striving to produce high-quality industrial and technical personnel not only in metropolitan areas but also in local regions. This research identifies the entire formation process of cooperative education, characterized by direct circular flows and various manifestations of roles among the government, enterprises, and universities. It also clarifies the overall picture of the local systematization of talent development and the transformation of local economies and societies brought about by this tripartite collaboration.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で扱う「人材開発のローカルシステム化」は、意欲的に地方社会の三者協働や大学と地方企業をつなぐ人材の活用という視点からの総合的検討を行うことで、新・内発的発展論として新たな地方発展形態が明らかとなる意義があり、比較教育学における人材開発研究を格段に進化させうる。これから中国経済の行方を左右していく地方人材の重要性が高まる状況下で、三者協働による人材開発のローカルシステム化の研究は、日本をはじめとする先進諸国においても問題となっている、若者定着に向けた雇用創出やカリキュラム改革、また新たに創出される人材のあり方までを含め、地方人材開発の全体像を実証的に考察するうえで大きく役立つ研究である。
|