• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Curriculum for Co-creation of Geography Learning by Students and Teacher

Research Project

Project/Area Number 22K20231
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOsaka Sangyo University

Principal Investigator

Takushima Hirotaka  大阪産業大学, 全学教育機構, 講師 (40964250)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords共創 / 地理教育 / 市民性教育 / 学習者の声 / 共同エージェンシー
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,子どもと教師が協働し,双方にとって学ぶ意味のある地理カリキュラムを共創するための方法を開発することである。従来は教師が独占していた学習目標・内容・方法・評価に関する権限を段階的に子どもたちに移行し,「教える/教えられる」という教師・子ども間の関係性の改変を試みる。三つの高等学校への継続的な介入を基に,市民性教育としての地理カリキュラムの共創という新たな学習環境の設計に取り組む。

Outline of Final Research Achievements

First, several units of lessons for geography were developed and practiced in high schools. The students themselves created their own “questions” that they wanted to pursue throughout the unit or the students themselves create some of the questions for the periodic examinations, and an attempt was made to shift the authority regarding the learning aims and learning assessment.
Second, interview transcripts were collected from students who participated in "Development of curriculum for co-creation of geography learning by students and teacher." Case studies showed what students think about the gradual transition of authority over learning aims, content, methods, and assessment, which has traditionally been monopolized by teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第1に、学習に関する権限の移行や共有が生徒たちの地理学習に与える影響の具体を提示できた学術的意義である。特に、学習目標と学習評価の権限への関与に関する生徒たちの語りからは、学習者の主体性と、学びの真正性を担保する地理学習を促進できる可能性が示唆された。
第2に、日本の地理教育改革に向けた示唆を与えた社会的意義である。様々な地球的課題や持続可能な地域づくりなど、切実な社会問題を多く取り扱う地理教育では、教師が教室全体に対していかに「良い」地理学習を提供するかではなく、多様な知識や経験、考えをもつ子どもたちと教師がいかに「良い」地理学習を共創できるかという視点の転換を指摘することができた。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 地理学習における「学習の評価(Assessment of Learning)」改革の可能性:定期考査地理Bの作題に取り組んだ高校生の語りから2023

    • Author(s)
      宅島大尭
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 35 Pages: 41-50

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Geography Curriculum as Citizenship Education: Co-agency of Teacher and Student in Curriculum Design and Assessment2023

    • Author(s)
      TAKUSHIMA Hirotaka
    • Organizer
      2023 ISSA Annual Meeting
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会科学習者の思考やエージェンシーに着目した実証的・経験的研究の可能性と課題2023

    • Author(s)
      宅島大尭・星瑞希
    • Organizer
      第72回全国社会科教育学会全国研究大会 課題研究Ⅲ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] いかに地理的な学習目標を共創するか:教師と生徒による「問いづくり」を手がかりに2023

    • Author(s)
      宅島大尭
    • Organizer
      日本教科教育学会 第49回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者が「学習の評価」に関わることの意義:定期考査地理Bの作問に取り組んだ高校生の語りから2023

    • Author(s)
      宅島大尭
    • Organizer
      社会系教科教育学会 第34回研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者主体の地理教育をつくるための教師の役割:「カリキュラム・ネゴシエーション」の視点から2022

    • Author(s)
      宅島大尭
    • Organizer
      中国四国教育学会 第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi