Project/Area Number |
22K20245
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
OOHATA KENJI 信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10963457)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 教師教育 / 校内研修 / 同僚性 / 対話 / 対話型共創シート / 教師の自律性 / 教師の専門性 / カリキュラムデザイン |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,教師の学びを支える校内研修の支援体制構築について必要な要件について明らかにすることである。主体的に学び続ける教師の支援を目指した教員研修の推進と個々の教師の個性や必要に応じた弾力的な研修プログラムの開発を視点に,校内研修への具体的な支援要件を明らかにする。そのために,次の3つのことを明らかにしていく。 (a)小規模グループでの授業研究における教師の省察の様相(談話分析による考察) (b)個々の省察が同僚と協働的に発展していく契機とその環境形成(関連要素の抽出) (c)校内研修の企画・運営を担う立場の教師に求められる支援要件
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to identify characteristics of in-school teacher training in which teachers can reflect on their daily practices with colleagues willingly. To encourage the collaboration with colleagues, an “interactive co-creation sheet” was created. Then, effective support in the teacher training was explored through the use of the sheet. Consequently, it was indicated that 1) enhancing teachers' expertise (understanding of children) through discussion with colleagues, and 2) designing experience-based training in which teachers can share various daily practices and problems with each other are essential to support teacher development and collaboration.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は,学校経営組織に求められる教師の学びを支える仕組みの構築の要件を示したことである。新たな教師の学びを支える校内研修のマネジメントについての実践と考察を通して、「対話」と「共創」を鍵概念に新たな教師の学びの姿の実現に向けた組織的・日常的な校内研修づくりが欠かせない。同僚との対話を生み出す共創型校内研修のための具体的な研修ツールの開発により教師の同僚性を育む校内研修を実現させ,教師の孤立化・個業化が進む深刻な学校現場の状況の改善策として本研究の成果には意義がある。また将来,教職を志す学生の教員養成の重要な場として位置付けられている教育実習や教職大学院生の実地研究での活用も期待できる。
|