• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

support system model

Research Project

Project/Area Number 22K20245
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

OOHATA KENJI  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10963457)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教師教育 / 校内研修 / 同僚性 / 対話 / 対話型共創シート / 教師の自律性 / 教師の専門性 / カリキュラムデザイン
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,教師の学びを支える校内研修の支援体制構築について必要な要件について明らかにすることである。主体的に学び続ける教師の支援を目指した教員研修の推進と個々の教師の個性や必要に応じた弾力的な研修プログラムの開発を視点に,校内研修への具体的な支援要件を明らかにする。そのために,次の3つのことを明らかにしていく。
(a)小規模グループでの授業研究における教師の省察の様相(談話分析による考察)
(b)個々の省察が同僚と協働的に発展していく契機とその環境形成(関連要素の抽出)
(c)校内研修の企画・運営を担う立場の教師に求められる支援要件

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify characteristics of in-school teacher training in which teachers can reflect on their daily practices with colleagues willingly. To encourage the collaboration with colleagues, an “interactive co-creation sheet” was created. Then, effective support in the teacher training was explored through the use of the sheet. Consequently, it was indicated that 1) enhancing teachers' expertise (understanding of children) through discussion with colleagues, and 2) designing experience-based training in which teachers can share various daily practices and problems with each other are essential to support teacher development and collaboration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,学校経営組織に求められる教師の学びを支える仕組みの構築の要件を示したことである。新たな教師の学びを支える校内研修のマネジメントについての実践と考察を通して、「対話」と「共創」を鍵概念に新たな教師の学びの姿の実現に向けた組織的・日常的な校内研修づくりが欠かせない。同僚との対話を生み出す共創型校内研修のための具体的な研修ツールの開発により教師の同僚性を育む校内研修を実現させ,教師の孤立化・個業化が進む深刻な学校現場の状況の改善策として本研究の成果には意義がある。また将来,教職を志す学生の教員養成の重要な場として位置付けられている教育実習や教職大学院生の実地研究での活用も期待できる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 対話共創型の校内研修モデルの開発アプローチ-「新たな教師の学び」に向けた校内研修の試みを手がかりに-2023

    • Author(s)
      大畑健二
    • Journal Title

      学校経営学研究論集

      Volume: 第9集 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 同僚との対話を生み出す共創型校内研修モデルの開発2023

    • Author(s)
      大畑健二
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 1 Pages: 1-50

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どもとつくるカリキュラムの創造 -つながり合う学びの場を求めて-2023

    • Author(s)
      大畑健二
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科における哲学対話の実践研究―教育学部生と小学生による共創―2023

    • Author(s)
      松島 恒熙、大畑健二、新井雄太
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校実習科目「教育実践実地研究」の成果を高めるための附属学校園や公立拠点校との連携の工夫2023

    • Author(s)
      谷塚光典、大畑健二
    • Organizer
      日本教職大学院協会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] へき地・小規模校の教育実践を支援する大学教員に求められること2023

    • Author(s)
      伏木久始、大畑健二
    • Organizer
      日本教職大学院協会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域教材を取り上げた社会科学習の充実 -5年林業学習の事例を通して-2022

    • Author(s)
      大畑健二
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 地域教材を取り上げた社会科学習の充実 -6年歴史学習の事例を通して-2022

    • Author(s)
      大畑健二
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教師が学び育つための学校づくり -同僚との対話的関係の構築を手がかりに-2022

    • Author(s)
      大畑健二
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科・総合的な学習における教師の学び~教師と子どもの対話的関係に視点を当てて~2022

    • Author(s)
      大畑健二
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 各種教育機関と連携した教職大学院教育課程の展開 ~多様な教育課題の解決に資する 高度専門職業人を養成するために~2022

    • Author(s)
      谷塚光典・青木一・藤崎聖也・大畑健二
    • Organizer
      日本教職大学院協会研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] へき地・小規模校における 教育実践参観を通じた 学生の省察と学びの特徴2022

    • Author(s)
      森下孟・大畑健二
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ICTを使いこなせる教員養成講座 1人1台端末とクラウド環境で授業できるようになるために2023

    • Author(s)
      信州大学教育学部
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      さくら社
    • ISBN
      490898364X
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi