• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Teachers' Instructional Methods for Encouraging Students' Discussion in Controversial Issues

Research Project

Project/Area Number 22K20250
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Keisuke Iwasaki  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 助教 (20962921)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords議論 / 論争問題学習 / ソクラテス・セミナー / 教育評価 / 教師教育 / 評価 / 主権者教育
Outline of Research at the Start

本研究は、社会的な論争問題を議論する学習法(「論争問題学習」)において、生徒の議論を促すために教師が取りうる実践可能で効果的な指導法を解明・確立することを目的とする。2016年に18歳選挙権が実現して以降、学校現場での論争問題を扱う重要性は高まってきている。本研究では「論争問題学習における生徒の議論を促す指導法ガイドブック」を作成し、具体的な指導法の解明と普及、また、学習を通した生徒の学びの変化を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on (1) “Socratic Seminar” and (2) “Self-Evaluation of Discussion” with regard to teachers' instructional methods for encouraging students' discussion in controversial issues. The study also clarified the relationship between the introduction of (1) and (2) in the classroom and the cognitive change of teachers and students. The results suggest that while the introduction of (1) and (2) increases the possibility of student-centered discussions in classes dealing with controversial issues, it is not enough for teachers to simply introduce (1) and (2), and that it is important for teachers to share the significance and purpose of these methods and for teachers to facilitate better discussions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの社会科教育学研究においては、様々なカリキュラムの分析やその授業理論に基づく授業開発研究が盛んに行われてきた。しかし、そのような研究は社会科教育のカリキュラムや授業理論を確立することに重きが置かれており、論争問題学習を日本の教室の中でどのように取り入れていくべきかということに十分な関心が払われてこなかった。本研究では、具体的な指導法導入に関わる教師や生徒の反応や認識に着目したことで、実際に論争問題学習を教室で導入した際に起こる教師の指導上の葛藤を明らかにできた点で意義がある。また、本研究の成果や課題は教師教育における論争問題学習の指導法の確立に関する議論の際にも参考となる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 論争的な問題を議論する活動における自己評価の意義と課題-評価活動に関する生徒の意味づけの分析を通して-2024

    • Author(s)
      岩崎圭祐,岡島春恵,植原督詞,井上昌善,木下博斗
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要.教育実践編

      Volume: 75 Pages: 35-49

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科におけるソクラテス・セミナーの活用 : 論争問題を協働的に解釈し、考えを深めるための指導法を求めて2023

    • Author(s)
      岩崎圭祐
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要.教育実践編

      Volume: 74 Pages: 27-46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 中学校社会科の議論学習における自己評価の意義と課題2023

    • Author(s)
      岩崎圭祐,岡島春恵,植原督詞,井上昌善,木下博斗
    • Organizer
      日本公民教育学会 第33回全国研究大会(埼玉大会) 自由研究発表
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi