• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Concept of Moral Education in Elementary Schools as a Bridge to Value Education Based on Ethical, Philosophical, and Religious Knowledge"

Research Project

Project/Area Number 22K20265
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKokugakuin Tochigi Junior College

Principal Investigator

Hiraoka Hidemi  國學院大學栃木短期大学, その他部局等, 講師 (10962425)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords道徳教育 / 倫理科・哲学科 / 小・中・高接続 / 教科書分析 / 倫理・哲学授業科目 / 「価値と規範」 / 倫理科 / 価値教育 / ヘルムート・ハイト(Heid,H.) / 宗教授業 / 哲学授業 / 倫理授業 / 「生活形成・倫理・宗教」(LER) / 「宗教・哲学・倫理」(REP) / ドイツ教授学
Outline of Research at the Start

価値多元化に伴い共通価値の喪失や規範意識の低下が嘆かれ、学校教育での価値に関わる科目が重要視されていく傾向がある。この傾向の象徴的事例がドイツの価値教育改革に見られる。そこで議論の中心となったのは、「生活形成・倫理・宗教科」(LER)という初等教育段階における道徳教育科目の是非である。 本研究では、LERに関するドイツでの教授学的議論の蓄積を追跡し、その議論の深まりによって構想された学習領域「宗教・倫理・哲学」(REP)の構想を明らかにする。これにより、宗教・倫理・哲学といった「価値」に関わる諸知識を基盤とした価値教育への「橋渡し」となる、初等教育段階での道徳教育を構想する意図がある。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate the concept of moral education
implemented at the elementary education level as a preparatory stage for value education based on various forms of knowledge related to values such as religion, ethics, and philosophy, using Germany as a case study. In 2022, I focused on Haidt's theory as part of an overview of the key issues in German value education. In 2023, I reviewed volumes 1 through 4 of the textbook "Leben leben." As a result, common trends observed in all volumes included a "competency-oriented approach," emphasis on "language activities," consideration of related knowledge and disciplines using texts, and "question-centered activities." Furthermore, as an advanced structure in volume 4, it was revealed that a modular system based on "questions" was adopted as an instructional innovation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、宗教・倫理・哲学といった「価値」に関わる多様な諸知識を基盤とした価値教育への「橋渡し」となる初等教育段階における道徳教育を構想するための一助となりうる。具体的には、教科書分析によって得られた、中等教育オリエンテーション段階から前期・後期中等教育段階で共通する「コンピテンシー志向」「言語活動の重視」「テクストを用いた関連知識・学問の顧慮」「問いを中心とした活動」という傾向が、「問い」に基づくモジュール・システムに統合されていく教授構想の解明である。この構想は、小中学校での「特別の教科 道徳」と高等学校での「公共」「倫理」との方法・内容的関連・一貫性に関する議論の深まりに寄与しうる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] ドイツの倫理科(Fach Ethik)にみる前期・後期中等教育段階での内容的接続 :教科書Leben lebenにおけるコンピテンシー育成に着目して2024

    • Author(s)
      平岡秀美
    • Journal Title

      『國學院大學栃木短期大学紀要』

      Volume: 58

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツの価値教育(Werterziehung)における「基本的価値」の取り扱いに対するハイト(Heid, H.)の批判と代替案:価値づけの「根拠の論究」を志向する教授構想に着目して2023

    • Author(s)
      平岡秀美
    • Journal Title

      『教育方法学研究』

      Volume: 19 Pages: 101-112

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ニーダーザクセン州 「価値と規範」における学年・学校段階の接続の試み:教科書Leben lebenを手がかりに2023

    • Author(s)
      平岡秀美
    • Journal Title

      『國學院大學栃木短期大学紀要』

      Volume: 57 Pages: 83-100

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ニーダーザクセン州 「価値と規範」における学年・学校段階の接続の試み:教科書Leben lebenを手がかりに」2023

    • Author(s)
      平岡秀美
    • Journal Title

      『國學院大學栃木短期大学紀要』

      Volume: 57 Pages: 83-100

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ドイツの価値教育 (Werterziehung)における『基本的価値』の取り扱いに対するハイト(Heid, H.)の批判と代替案:価値づけの『根拠の論究』を志向する教授構想に着目して」2023

    • Author(s)
      平岡秀美
    • Journal Title

      『教育方法学研究』

      Volume: 19 Pages: 101-112

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ドイツの倫理授業にみる前期・後期中等教育段階での内容的接続:教科書Leben lebenを手がかりに2023

    • Author(s)
      平岡秀美
    • Organizer
      日本道徳教育学会第102回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ドイツの倫理授業教材からみる初等教育段階から中等教育段階への接続の試みと課題:教科書Leben lebenを手がかりに」2022

    • Author(s)
      平岡秀美
    • Organizer
      第100回日本道徳教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi