• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Political Study on the Factors of the Establishment of the Standardized Japanese University Entrance Examination System through the Analysis of Policy Formation Process

Research Project

Project/Area Number 22K20269
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Nakamura Keisuke  弘前大学, 教育学部, 助教 (10963960)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords大学入試政策・制度 / 共通試験政策・制度 / 能研テスト / 進学適性検査 / 共通第1次学力試験 / 政策過程 / 大学入試 / 共通第一次学力試験 / 政策形成過程
Outline of Research at the Start

本研究では、制度・政策転換の要因を分析する政治学の分析枠組みに依拠しながら、戦後直後に実施され間もなく廃止されたため不成立となった進学適性検査・能研テストと、共通試験制度として成立した共通第一次学力試験の政策形成過程を、関係審議会・団体の議事録・答申や雑誌・新聞記事といった資料の調査を中心に精査した上で比較分析し、アクター・制度といった政策形成過程のいかなる要因が共通試験制度の成立に重要だったのかを解明する。

Outline of Final Research Achievements

This research analyzed the policy process, especially the policy formation process, about the Scholastic Aptitude Test and the NOKEN Test in the postwar Japanese university entrance examination which were soon abolished. The analysis revealed the process of deliberation by policy stakeholders and their responses to problems which arose during the policy implementation process of the two tests through the investigation of various sources related to the Central Education Council, the Japan Association of National Universities, the Educational Test Research Institute, the Ministry of Education, and the Civil Information and Education Section. In addition, this research provides suggestions about the factors in the policy formation process which led to the establishment of the Joint First-Stage Achievement Test for National and Public Universities as a standardized Japanese university entrance examination system by comparing the test with the Scholastic Aptitude Test and the NOKEN Test.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学入試研究で分析が不十分だった進学適性検査と能研テストの政策過程、特に政策形成過程を、未検討だった1次資料等を基に詳細に解明し、両試験が不成立となった要因や、共通試験制度として成立した共通第1次学力試験の政策形成過程とも比較して共通試験制度の成立要因まで考察できることに学術的意義がある。更に、今後、共通試験を含む大学入試制度に関する新たな制度の実施、または制度の廃止等の大規模な改革を行う際、進学適性検査や能研テストのように実施過程で失敗し教育現場に混乱を与えないよう、各アクターによるいかなる適切な準備を行うべきかという実践的な示唆を提示できる点で、社会的意義を持つ。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 財団法人「能力開発研究所」(能研)の経営状況をめぐる対応に関する分析―能研内部の議論に焦点を当てて―2024

    • Author(s)
      中村恵佑
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 91

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「政策の窓」モデルを用いた 能研テストの実施要因に関する一試論2023

    • Author(s)
      中村恵佑
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢

      Volume: 43 Pages: 29-49

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国立大学による能研テストへの対応に関する一考察-国立大学協会の審議内容に着目して-2023

    • Author(s)
      中村恵佑
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 129号 Pages: 105-115

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「財団法人 能力開発研究所」の経営状況をめぐる問題への対応に関する考察2023

    • Author(s)
      中村恵佑
    • Organizer
      日本教育政策学会第30回大会自由研究発表
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「能研テスト」はどのように構想されたのか ―中央教育審議会の審議内容の検討に基づく考察―2023

    • Author(s)
      中村恵佑
    • Organizer
      日本教育行政学会第58回大会自由研究発表
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「能研テスト」の実施に大学はどう対応したか―先行研究のレビューと国立大学に関する事例分析―2022

    • Author(s)
      中村恵佑
    • Organizer
      日本教育制度学会第29回大会自由研究発表
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi