• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Redefining the Format of Lesson Plans in One-to-One Computing Classes

Research Project

Project/Area Number 22K20273
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Yagisawa Fumiko  千葉大学, 教育学部, 助教 (70965342)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学習指導案 / 情報端末 / 項目 / 役割 / 学習者視点 / 1人1台端末 / 授業研究 / 形式 / 児童生徒主体 / レビュー
Outline of Research at the Start

現在,学校現場では,GIGAスクール構想の環境下において,児童生徒の「主体的・対話的で深い学び」や「個別最適な学び」「協働的な学び」を実現する授業が目指されている。授業が1人1台の情報端末の活用以前とは異なってきている今,1人1台の情報端末を活用した授業の特徴を記述し共有するための学習指導案を検討する必要性が出てきている。
そこで,本研究では,従来の学習指導案の意義や役割を再確認する,情報端末を活用する授業における学習活動の特徴と従来の学習指導案の様式との不整合を検討するという2点に注目し,文献調査やインタビュー調査等により,学習指導案の様式の再定義を検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to propose a style of learning guidance plan for classes based on the use of one information terminal per student. A review of academic articles and books on study guidance plans suggested that there tends to be insufficient research on the history and state of study guidance plans, and that the roles and items in study guidance plans tend to emphasize roles related to teachers' teaching and items from the perspective of teachers' teaching behaviors. Based on these findings, a study of the format of study guidance plans in classes based on the use of information terminals suggested the need to consider items that enable teachers to have a perspective on the form of learning and the use of ICT, in order to enable children to choose their own learning methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの研究では明確に示されていなかった学習指導案の役割や変遷,現在公開されている学習指導案の項目の実態,および学習指導案の役割や項目についてこれまでの学習指導案と1人1台の情報端末を活用した授業における学習指導案との異同を整理できたことが本研究の学術的意義である。
また,整理した異同のうち,これまでの学習指導案は教師主導で授業を進めることが想定された項目が基本である一方,一部の学習指導案の役割や項目については情報端末の活用を前提とした授業にも参考になる知見がある点を明らかにしたことが社会的意義である。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] A Study on Items in the Lesson Plans to Enhance Individualized and Collaborative Learning : Through a Survey on the Items in the Lesson Plans Published by the Education Centers from each Prefecture2024

    • Author(s)
      八木澤 史子、安里 基子、堀田 龍也
    • Journal Title

      千葉大学教育実践研究 = Research in Teaching Strategies and Learning Activities : A Bulletin of the Center for Research and Development in Teacher Education Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 27 Pages: 53-62

    • DOI

      10.20776/S27588025-27-P53

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122501/

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Characteristic of the Feedback on the Lesson Plans Review Using the Collaborative Function2023

    • Author(s)
      八木澤 史子, 安里 基子, 遠藤 みなみ, 佐藤 和紀, 堀田 龍也
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 29 Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.24458/jaems.29.2_1

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教育専門図書による学習指導案の役割および形式に関する記述についての調査2023

    • Author(s)
      八木澤史子 , 安里基子 , 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習指導案を対象とした学術論文の研究動向に関する調査2023

    • Author(s)
      八木澤史子 , 安里基子 , 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育専門図書による学習指導案の役割および形式に関する記述についての調査2023

    • Author(s)
      八木澤 史子,安里 基子,堀田 龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会 2022年度第2回研究会論集
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] クラウドでの共同編集機能を用いた学習指導案の検討作業における教師の意識の分析2022

    • Author(s)
      八木澤 史子, 安里 基子, 遠藤 みなみ, 佐藤 和紀, 堀田 龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET22-1
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi