• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Conceptual and Developmental Study of In-Service Teacher Education Using Self-Study with Narrative Theory

Research Project

Project/Area Number 22K20278
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Okamura Miyuki  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (50467784)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsセルフスタディ / 物語論(ナラティブ) / 省察、反省、リフレクション / アクションリサーチ / 現職教員にとっての研究 / 情動、感情 / 校内研修 / 主観性の擁護 / 科学性 / 物語論 / 教員の自己研鑽「研究」と「修養」 / 学校における教職員の関係性と研究 / 教員研修 / 理論研究 / 開発的研究
Outline of Research at the Start

本研究は学校の日常が多忙化するなかで、継続的に実践でき、かつ教職員の実質的な職能開発、ひいては学校の組織づくりにつながる研修方法について、原理的に探究するとともにその実践方法を開発することを目的とする。具体的には、①教員が行う自己を対象とした研究方法「セルフスタディ」を、自身の日常経験を物語ること「物語論」の視角から理論研究するとともに、②現職教員が勤務校において心理的安全な集団形成することを促しつつ、同時に校内研修として職能開発を行える方法論を開発する(開発研究)。

Outline of Final Research Achievements

The act of not only reflecting on one's own intensions and actions in his/her daily teaching-profession lives at schools, but also daring to verbalize the intentions and results of those actions with intentions as experiences, disclosing them to others, and describing them as one's own story after receiving their reactions (i.e., self-study as a story) is found to generate meta-knowledge about the self and one's actions, or knowledge of forseeing one's own practice. This study also found that not only the meta-knowledge generated, but also the experience of having generated the meta-knowledge, can bring grounds one's each actions and speeches which results into confidence to one's own practice. This brings an attitude of technical guidance or advices based on the limitations of them that one gives to others. The experience of disclosing and telling others (storytelling) was found to heal oneself.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日の日本での現職教員研修は行政研修を核としつつ、校内研修で行政研修で提供される内容の普及と定着を図るものと、日本の学校教育で伝統的に継承されてきた授業研究の2種類に大別されるなか、本研究は学校教員の日常的な職務生活のなかでの違和感にあえて向き合い物語ることも、職能開発のための方途になることを示した。物語という主観や感情を他者に開示する行為は、教職に携わる職業人としての自己成長あるいは成熟を自覚し、その自覚が職業実践へ正の効果をもたらすことを本研究は示した。これは職能開発という用語や現職教員研修が、教員に課せられる業務内容に直接的に関連する事項に制限されるという前提を見直す根拠となる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] "What did the "Narrative/Autoethnographic Self-Study" experience bring to in-service schoolteachers in Japan? - a case study of collaborative research of high school teachers and a university researcher"2023

    • Author(s)
      Miyuki Okamura
    • Journal Title

      Association for Teacher Education in Europe and Eotvos Lorand University. ATEE Annual Conference 2023 'Teacher Education on the Move' Book of Abstracts. Brussel: ATEE.

      Volume: - Pages: 94-95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] セルフスタディを語り合う-教師教育者の「教えることを教える」ことの探究とその成果-2023

    • Author(s)
      齋藤眞宏,大坂遊,渡邉巧,草原和博,大村龍太郎,岡村美由規,大西慎也,山内敏男,小林浩明,上田和子,武田信子
    • Journal Title

      中国四国教育学会『教育学研究紀要』

      Volume: 69 Pages: 574-585

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育哲学研究における「科学性」の再検討2023

    • Author(s)
      鈴木篤、平井悠介、河野桃子、岡村美由規
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 127 Pages: 119-125

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 若手支援企画『教師として「実践的」研究へどう向き合うか』に参加して2022

    • Author(s)
      岡村美由規
    • Journal Title

      日本教育方法学会『教師として「実践的」研究へどう向き合うか―教職大学院における学びを問う、データ駆動型社会に向き合う授業研究(1)―授業研究をどう捉えるか―(第25回研究集会報告書)』

      Volume: ‐ Pages: 38-38

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 私のセルフスタディの来し方を振り返り行く末を語る2023

    • Author(s)
      岡村 美由規
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター (EVRI) 定例オンラインセミナー講演会No.138「金曜に夜更かし-セルフスタディを語り合う-(1)教育方法学・教育哲学におけるセルフスタディ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What did "Narrative/Autoethnographic Self-Study" experience bring to in-service Schoolteachers in Japan? - A case study of collaborative research of high school teachers and a university researcher2023

    • Author(s)
      Miyuki Okamura
    • Organizer
      Asociation for Teacher Education in Europe (ATEE) Annual Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現職教員による自主的研修としての「セルフスタディー物語ること」は何をもたらしたか2023

    • Author(s)
      岡村 美由規
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育哲学の立場からのセルフスタディ―自己(self)を対象に研究する(study)ということと大学での実践―2023

    • Author(s)
      岡村 美由規
    • Organizer
      中国四国教育学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育哲学の「科学性なるもの」の探究―教師教育学への援用を射程にいれて―2022

    • Author(s)
      岡村美由規
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] セルフスタディを実践する 教師教育者による研究と専門性開発のために2024

    • Author(s)
      齋藤 眞宏, 大坂 遊, 渡邉 巧, 草原 和博(編著)岡村美由規、祝迫直子、前元功太郎、山本佳代子ほか31名(著)
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032905
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi