Project/Area Number |
22K20280
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | The University of Tokyo (2023) Tokyo Metropolitan University (2022) |
Principal Investigator |
Iwabuchi Kazuaki 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (90967001)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 総合型選抜 / 学びの保障 / 政策実施 / グローバル人材 / 教員の認識 / エリート教育 / 国際バカロレア / 卓越と平等 |
Outline of Research at the Start |
この研究では、グローバル人材の育成において、教員がどのような役割を果たしたのかについて、アンケートによる調査とインタビューを組み合わせて明らかにすることを目指します。中間層全体をグローバル人材とするのか、あるいは一部の生徒のみを対象とするのか、教員がどのような考えを持っているかに着目し、また、調査を通してそうした考えがどのような要素に影響を受けるのかも示します。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study delves into the perceptions of teachers regarding the International Baccalaureate (IB) program in Japan. Through a combination of surveys targeting parents and interviews with educators, the study seeks to understand the role and impact of the IB in Japanese educational settings. The findings of the investigation indicate that teachers predominantly utilize the IB framework to establish a conducive and secure environment for students to engage in their educational pursuits. Moreover, the study sheds light on the nuanced ways in which policy objectives manifest and evolve within individual schools, underscoring the significance of examining education policy implementation at the grassroots level. Through its exploration of teachers' perspectives and practices within the IB context, this research contributes valuable insights to the study of educational policy.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義として2点挙げられる。まず、教育社会学的な研究ではマクロな制度的環境とミクロな学校という文脈の相互作用で教育実践が成立すると考えられているが、本研究ではグローバル人材育成について、その様相を明らかにすることができた。また、教育政策研究においては、政策が移転される場合、その意味内容が変容することが指摘されてきたが、その変容の実施過程についての研究は不十分であり、本研究はそれを補うものであった。社会的な意義としては、グローバル人材育成政策の効果的な実施のため、異なるレベルのアクターにおいてどのような認識の違いがあるかを示し、それにより両者の協働の可能性を指摘した点が挙げられる。
|