• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Empirical Research on the Difficulties Faced by Beginners in Flipped Classroom

Research Project

Project/Area Number 22K20283
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

Shibukawa Sachika  中央大学, 文学部, 特任助教 (80963024)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords反転授業 / インストラクショナルデザイン / 授業設計 / 教育工学 / 教員支援 / 大学教育
Outline of Research at the Start

反転授業に不慣れな教員が事前学習用教材を準備する労力に加え、質を伴う教材や授業を設計することは容易ではない。しかし先行研究では学習者に対する効果検証に主眼があり、教員や授業設計支援に関する研究や、反転授業設計の理論研究は極めて少ない課題がある。本研究では、大学教育を対象として、反転授業実践初心者が反転授業設計・実践で抱える困難とその支援方法を理論的・実証的に明らかにすることを目的とする。反転授業設計独自の難しさと支援方策をまとめることで、反転授業研究の理論的・実践的発展を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to theoretically and empirically identify the difficulties that novice flipped classroom practitioners face in designing and implementing flipped classrooms and how to support them. The study summarized that in designing flipped classrooms, there is a need to support the following aspects: checking assumptions, designing pre-class and face-to-face classes, and checking interconnection and alignment.
Additionally, we explored the difficulties for the novice to design and conduct flipped classrooms by analyzing their “flipped classroom design worksheet” and a class.The findings revealed that novices in flipped classroom practice often struggle with setting the activities for face-to-face sessions following the "flip," and with ensuring that handouts and assessment methods used in traditional classes align with the activities introduced in the flipped classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

まず、反転授業における連関性や整合性を定義した学術的新規性がある.本研究では,連関性を「事前学習と対面授業の活動の直接的な関係」と定義した.反転授業の考え方は単純だが,その設計と実践はかなり複雑 (LEE et al. 2017) だといわれている.連関性と整合性の概念は今後,反転授業の複雑さを説明する時に用いることもできるだろう.

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 反転授業実践初心者が抱える試行錯誤に関する事例研究2024

    • Author(s)
      澁川幸加
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 66 Pages: 29-56

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教員への反転授業設計を支援するワークシートの開発と評価2024

    • Author(s)
      澁川幸加・田口真奈
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 48

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教職課程学生が動画教材設計上抱える困難―学習目標・内容・評価の整合性に着目して―2023

    • Author(s)
      澁川幸加・加藤圭太
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業における事前学習と対面授業の連関性の試行的分類2022

    • Author(s)
      澁川幸加, 岩田貴帆, 田口真奈
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi