• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Early career development for women's university students who aspire to become childcare workers and teachers : Focusing on the time perspective

Research Project

Project/Area Number 22K20290
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOkazaki Women's University

Principal Investigator

NAGAYA Morihiro  岡崎女子大学, 子ども教育学部, 講師 (90962738)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords時間的展望 / キャリア / 女子大学生 / ロールレタリング / リアリティ・ショック / 地域子育て支援 / 保育 / 教職 / 保育・教職
Outline of Research at the Start

保育・教職を志す女子大学生たちが、持続可能で幸せな職業生活を送ることができるように願って本研究を構想した。
本研究の第一の目的は、キャリア意識と時間的展望の関連性を検討することである。ポジティブで現実的な未来展望や過去と現在、現在と未来の時間的なつながりをもつ学生は、リアリティショック、ライフイベント、職業選択の再設定等と折り合いをつけ、安定して職業生活を継続することができると予想している。第二の目的は、現在に偏りがちな時間的展望を過去と未来に広げ、自己の連続性を高めることでキャリア形成を促進する支援法を創出することである。ロールレタリングの技法を用いた介入を通して、その効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the relationship between career maturity and time perspective in women's university students aspiring to become childcare workers and teachers. The results showed that a positive attitude towards the future and continuity between the present and the future influence career maturity. New childcare workers and teachers experienced physical and mental reactions due to the heavy workload, which led to an increased negative attitude towards the present. A lack of ability caused psychological reactions and they lost sight of and hope for the future.
Role-lettering was found to be an effective support method for expanding time perspectives, which tend to be biased towards the present, to the past and future, and promoting career development. It was shown that holding parent-child classes improved the expertise of childcare workers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育・教職を志す女子大学生にとって、理想の保育者・教育者になるために興味・関心をもって情報を集めたり活動したりすることや明るい希望に向かって計画を具体的に立てることが重要であり、そのためにはロールレタリングや親子教室の運営といった活動が有効であることがわかった。それらの知見を保育者・教育者の養成に取り入れていくことができる。また、新人期において、現在や未来に対する否定的な態度につながる業務負担の重さや力量不足に対して、支援の手を入れていく必要性が示唆された。保育者・教育者の職に就いた若者が、持続可能で幸せな職業生活を送るための一助となることを期待したい。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 『公立学校教員採用選考試験の実施状況について』より考える「教師不足」2024

    • Author(s)
      長谷 守紘、高木 亮、清水 安夫、神林 寿幸、高田 純、藤原 忠雄
    • Journal Title

      Journal of School Improvement and Leadership

      Volume: 6 Issue: 0 Pages: 15-27

    • DOI

      10.51006/jsira.6.0_15

    • ISSN
      2436-5009
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域子育て支援活動を通した保育者の専門性の向上:大学における親子教室の取り組みを通して2024

    • Author(s)
      長谷 守紘
    • Journal Title

      岡崎女子大学・岡崎女子短期大学 研究紀要

      Volume: 57 Pages: 57-66

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育・教職を志す女子大学生のキャリア形成を促す手法:ロールレタリングを用いた実践2024

    • Author(s)
      長谷 守紘
    • Journal Title

      岡崎女子大学・岡崎女子短期大学「子ども好適空間研究」

      Volume: 6 Pages: 39-45

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育・教職を志す女子大学生の時間的展望がキャリア成熟に与える影響2023

    • Author(s)
      長谷 守紘
    • Journal Title

      岡崎女子大学・岡崎女子短期大学「子ども好適空間研究」

      Volume: 5 Pages: 49-56

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 新人保育者・教師におけるリアリティショックと時間的展望との関連2024

    • Author(s)
      長谷 守紘
    • Organizer
      日本学校改善学会2024愛媛大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育・教職を志す女子大学生の時間的展望がキャリア成熟に与える影響2023

    • Author(s)
      長谷 守紘
    • Organizer
      日本学校改善学会2023岐阜大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育・教職を志す女子大学生のキャリア形成を促す手法:ロールレタリングの実践2023

    • Author(s)
      長谷 守紘
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第26回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi