• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of parent-rated assessment scale and clinical application for school absenteeism prevention

Research Project

Project/Area Number 22K20302
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0110:Psychology and related fields
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

Yamada Tatsuto  明治学院大学, 心理学部, 助教 (40963004)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords不登校 / 登校しぶり / 行動分析学 / 機能的アセスメント / 行動療法 / 予防 / ペアレント・トレーニング
Outline of Research at the Start

我が国においては,不登校児童生徒を支援するために,1990年以降,適応指導教室,チャレンジスクール,フリースクールといった支援機関が,次々と立ち上げられてきた。しかしながら,こうした支援策のほとんどは,不登校状態になった後の子どもを想定したものであり,不登校を未然に防ぐためのものではない。本研究では,長期的な欠席と継続的な登校の分岐点ともいえる,登校しぶりに着目し,不登校予防を目的とした保護者評定版アセスメント尺度を開発する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop parent-rated assessment scale and clinical application for school absenteeism prevention.
First, due to development of the assessment scale, an interview survey was conducted to extract items. Specifically, the items were examined based on the results of the interview survey, and hypotheses regarding the factors of the assessment scale and items were generated. The subjects were 18 parents who had experienced their elementary school child's reluctance to go to school in the past six months. As a result, it was considered important to assess the reinforcers of reluctance to go to school and the punishers of school preparation behavior.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国においては,1990年以降,不登校児童生徒を支援するための施策が行われてきた。しかしながら,これら支援策のほとんどは,不登校状態になった後の子どもを想定したものであり,不登校を未然に防ぐものではない。すなわち,登校はしているが,登校をしぶっている子どもの支援は,学級担任や保護者の力量に委ねられている状況である。本研究の知見は,行動分析学の観点から不登校の予防に資する仮説を生成した点で意義があると考えられる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Review of cognitive-behavioural approaches for school absenteeism in Japan2023

    • Author(s)
      Tatsuto Yamada,Aya Sato,Yugan So,Kana Kobayashi & Yashushi Fujii
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Counselling and Psychotherapy

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/21507686.2023.2193753

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Effects of Cognitive-Behavioral Treatment on School Absenteeism:2023

    • Author(s)
      山田 達人、飯島 有哉、桂川 泰典、藤井 靖
    • Journal Title

      Journal of School Mental Health

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 60-70

    • DOI

      10.24503/jasmh.26.1_60

    • ISSN
      1344-5944, 2433-1937
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Moderating Effect of Coping Strategies on the Relationship between Depressive Symptoms and game Addiction in Adolescence2023

    • Author(s)
      山田 達人、落合 花鈴、曺 由寛、藤井 靖
    • Journal Title

      Journal of School Mental Health

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 40-47

    • DOI

      10.24503/jasmh.26.1_40

    • ISSN
      1344-5944, 2433-1937
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 不登校と学校で求められる支援2023

    • Author(s)
      山田達人,飯島有哉
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 25 Pages: 174-176

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 不登校に対する認知行動論的支援の効果―システマティックレビュー―2023

    • Author(s)
      山田達人・飯島有哉・桂川泰典・藤井靖
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 26

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語版Parental Acceptance Questionnaire (6-PAQ) の信頼性と妥当性:小学生の子どもを持つ保護者への適用2024

    • Author(s)
      山田 達人
    • Organizer
      ACT Japan 年次ミーティング2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校への認知・行動療法アプローチの現在2 -スクールカウンセラーによる再登校支援の効果と課題2023

    • Author(s)
      小野 昌彦・前田 直樹・江角 周子・矢野 善教・大前 泰彦・山田 達人・ 奥田 健次
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会 第49回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 登校しぶり行動の機能的アセスメントと保護者による評価2023

    • Author(s)
      山田 達人
    • Organizer
      日本行動分析学会第41回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校への認知・行動療法アプローチの現在―増加する不登校に如何に対応するか―2022

    • Author(s)
      小野昌彦, 前田直樹, 矢野善教, 江角周子, 山田達人, 奥田健次
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会 第48回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の研究者が企業や地域と共同関係を結ぶために必要なこととは?2022

    • Author(s)
      井上 和哉, 富田 健太, 山田達人, 岡島義, 工藤和俊, 守谷喜光, 秋冨穣, 菅野仁美, 横光 健吾
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi