Project/Area Number |
22K20302
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0110:Psychology and related fields
|
Research Institution | Meiji Gakuin University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 不登校 / 登校しぶり / 行動分析学 / 機能的アセスメント / 行動療法 / 予防 / ペアレント・トレーニング |
Outline of Research at the Start |
我が国においては,不登校児童生徒を支援するために,1990年以降,適応指導教室,チャレンジスクール,フリースクールといった支援機関が,次々と立ち上げられてきた。しかしながら,こうした支援策のほとんどは,不登校状態になった後の子どもを想定したものであり,不登校を未然に防ぐためのものではない。本研究では,長期的な欠席と継続的な登校の分岐点ともいえる,登校しぶりに着目し,不登校予防を目的とした保護者評定版アセスメント尺度を開発する。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop parent-rated assessment scale and clinical application for school absenteeism prevention. First, due to development of the assessment scale, an interview survey was conducted to extract items. Specifically, the items were examined based on the results of the interview survey, and hypotheses regarding the factors of the assessment scale and items were generated. The subjects were 18 parents who had experienced their elementary school child's reluctance to go to school in the past six months. As a result, it was considered important to assess the reinforcers of reluctance to go to school and the punishers of school preparation behavior.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国においては,1990年以降,不登校児童生徒を支援するための施策が行われてきた。しかしながら,これら支援策のほとんどは,不登校状態になった後の子どもを想定したものであり,不登校を未然に防ぐものではない。すなわち,登校はしているが,登校をしぶっている子どもの支援は,学級担任や保護者の力量に委ねられている状況である。本研究の知見は,行動分析学の観点から不登校の予防に資する仮説を生成した点で意義があると考えられる。
|