Project/Area Number |
22K20405
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0301:Mechanics of materials, production engineering, design engineering, fluid engineering, thermal engineering, mechanical dynamics, robotics, aerospace engineering, marine and maritime engineering, and related fields
|
Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
Tomohiko Kon 福井大学, 学術研究院工学系部門, 助教 (50964433)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 潤滑油酸化物 / EHL / 油膜厚さ / 潤滑油劣化 / 摩擦 / トライボロジー / 潤滑油 / メンテナンストライボロジー / 潤滑特性 / 油膜厚さ測定 / 潤滑摩耗 |
Outline of Research at the Start |
機械要素の摩耗診断による寿命予測には、潤滑油の劣化によって潤滑特性(摩擦摩耗特性、潤滑状態など)がどのように劣化していくか、その劣化メカニズム(潤滑劣化メカニズム)を明らかにすることが鍵となる。そこで本研究では段階的に酸化させた潤滑油から溶剤抽出により抽出した酸化物単体について、その潤滑特性と成分を実験と化学分析により明らかにし、潤滑油の酸化に起因する潤滑劣化メカニズムを提示することを目的とする。
|
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we aim to present the degradation mechanism of lubricating properties due to the oxidation of lubricating oil. We propose and verify a method to extract oxidation products from the lubricating oil and evaluate their lubricating properties. The extraction of oxidation products from the lubricating oil was achieved using a separation method that combines silica gel column chromatography and solvent extraction. The extracted oxidation products were analyzed using DARTTM-MS, confirming the presence of oxidized components. By examining the changes in oil film thickness using a newly developed EHD tester, we found that oxidation products extracted from more degraded oils tended to increase the oil film thickness. This suggests that the stage of oxidation product formation resulting from the oxidative degradation of lubricating oil may influence the lubricating properties.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の特徴として,潤滑油の酸化によって生じた酸化物単体に着目し,それらを抽出しその潤滑特性を評価する手法を提案することにある.これまでのトライボロジー分野の研究は潤滑油の酸化によって潤滑油の物理・化学的特性が変化することを前提とし,それらと潤滑特性の関係を調べたものがほとんどである.本研究は潤滑油酸化物がどのような形態で存在し,どのようなメカニズムで潤滑特性に作用するのか等の解明に繋がると考えており,学術的にも意義深い.また,世界的なSDG’sの潮流の中,機械にはさらなる長寿命化が求められており,本研究は潤滑油の酸化が機械の寿命に与える影響の根本に迫ることから,社会的にも意義深い.
|