• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What is Real? Exploration of City and Bodyscape through the Theory of Extended Mind

Research Project

Project/Area Number 22KF0072
Project/Area Number (Other) 21F21769 (2021-2022)
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeMulti-year Fund (2023)
Single-year Grants (2021-2022)
Section外国
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

吉田 寛  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授 (40431879)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FARNE FEDERICO  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 外国人特別研究員
Project Period (FY) 2023-03-08 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
Fiscal Year 2023: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2021: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Keywordsバーチャルリアリティ / 都市 / 仮想空間 / メガロポリス
Outline of Research at the Start

本研究は、メガロポリス(大都市)が現在において仮想レベルおよび物質的レベルの両面において変容を遂げている仮説を、拡張した心の理論を用いて、東京という都市を対象・舞台として実証することにある。この研究は、ゲームを中心とする現代日本のポピュラーカルチャーを研究する受入研究者とその研究室所属の若手研究者に大いに刺激を与え、国際的共同研究に展開することが見込まれる。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は2021年度から2023年度にわたって遂行された。
初年度には、文献調査を中心とした理論研究が進められた。東京を対象とする都市論には長い伝統があり、また近年の環太平洋文化論や持続可能性の文脈で東京の位置付けや評価は劇的に変化しているため、広範な分野にわたる文献が調査された。日本の諸都市のなかで東京がもつ文化的・経済的特殊性についても検証がなされた。第二年度は、フィールドリサーチが行われた。その対象は主に東京都内でランドマークや都市表象のメルクマールとなっている各地域や施設である。また「東海道」という、東京をその起点とする日本特有の都市間ネットワークについても歴史的・経済的・社会的観点から調査が行われた。最終年度には、研究成果を総合し、研究発表および研究論文の執筆が行われた。
本研究を通じて明らかにされたことは「都市の構造とインターネット空間関係の再定義」「新たな社会的モダリティの出現」「バーチャル化した都市空間における適応的存在としての身体」「デジタルと物質の相互作用の直接的な釣り合い」「都市の拡張現実を指示するものとしての情報コミュニケーション技術とニューメディア」である。
外国人特別研究員と受入研究者の共同研究の成果発表には「サイバーパンク形象のイコノロジーとイコノグラフィー(Iconology and Iconography of Cyberpunk Imagery)」(2022年)や「物質とバーチャルの間における身体と都市(Body and City Between Material and Virtual)」(2022年)、「都市景観と身体景観(Cityscape and Bodyscape)」(2023年)が含まれる。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ボローニャ大学(イタリア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ライプツィヒ大学/シュトゥットガルトメディア大学(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ストックホルム大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ロンドン大学/ケンブリッジ大学(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] リエージュ大学(ベルギー)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Universita di Bologna(イタリア)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Universitaet Leipzig(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Universidad de Zaragoza(スペイン)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Cityscape and Bodyscape2023

    • Author(s)
      FARNE Federico
    • Organizer
      Colloquium Aestheticum
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Rethinking Digital Games between Virtual and Physical2023

    • Author(s)
      Hiroshi Yoshida
    • Organizer
      Special Seminar at SOAS, London University
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Between Virtual and Physical2023

    • Author(s)
      Hiroshi Yoshida
    • Organizer
      Occupied by Play Rethinking Reading and Learning in Japan
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Relocating Digital Game in the Tradition of Toy2022

    • Author(s)
      Hiroshi Yoshida
    • Organizer
      Workshop on Digital Humanities, Linked Open Data and Games Research, Stuttgart Media University
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Game Studies as a Node of Multiple Disciplines and Methodologies2022

    • Author(s)
      Hiroshi Yoshida
    • Organizer
      Seminar at Department of Asian and Middle Eastern Studies, Stockholm University
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Body and City Between Material and Virtual2022

    • Author(s)
      FARNE Federico
    • Organizer
      Four Universities' Graduate Workshop
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Japan's Contemporary Media Culture between Local and Global2021

    • Author(s)
      Martin Roth, Hiroshi Yoshida & Martin Picard (eds.)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      CrossAsia-eBooks
    • ISBN
      9783948791209
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-02-08   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi