• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Education for Sustainable Development: Roles of Japanese Universities for Developing Global Citizens and Lifelong Learners

Research Project

Project/Area Number 22KF0276
Project/Area Number (Other) 22F22784 (2022)
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeMulti-year Fund (2023)
Single-year Grants (2022)
Section外国
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

日下部 達哉  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70534072)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISLAM MD TARIQUL  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 外国人特別研究員
Project Period (FY) 2023-03-08 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
Fiscal Year 2024: ¥300,000 (Direct Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2022: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords日本の科学者 / 持続可能性 / 比較教育研究 / SDGs / 持続可能性認識 / STEM教育
Outline of Research at the Start

本研究では、若者、とりわけ大学生が、「持続可能性(サスティナビリティ)」についていかなる認識を有しているか、またその認識に、大学におけるSTEM教育がいかに影響を及ぼしているか、日本を事例に研究し、大学の役割を明らかにする。そのうえで日本の成果と課題と整理し、バングラデシュにおける同様の認識と比較研究を行うことを目的とする。さらに両国のESD領域、また国際教育協力の分野に政策的示唆を行う。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、若者、とりわけ大学生が、「持続可能性」についていかなる認識を有しているか、またその認識に、大学におけるSTEM教育がいかに影響を及ぼしているか、日本を事例に研究し、バングラデシュにおける同様の認識と比較研究を行うものである。初年度であった2023年度は、受け入れ教員である日下部とタリクルで共同し、日本の先端科学に携わる大学教員6名にインタビューを実施、インフォーマントにおける、SDGsやサスティナビリティに関する認識に関するデータを収集した。また、タリクルはバングラデシュに渡航し、日本との比較のため、同様のテーマで現地調査を行った。これらの成果は、広島大学に属している専門研究者との意見交換を行い、多くの示唆を得ることができた。さらに研究業績欄にある通り、2本の論文、1本のブック・レビューを発表、順調に研究活動を推進することができた。
上記の研究については、さらに内容を吟味し、現在構築中である日本とバングラデシュの比較のフレームワークによって比較検討がなされることになっており、主にバングラデシュへの示唆を行うべく、研究を推進しているところである。あくまで現状の分析として、日本の科学研究者らは、社会課題を意識するというよりも、真理の探究を旨としており、一つのパラダイムとしての持続的発展や、SDGsというものへのコミットは希薄であることが分かった。こうした結果は、バングラデシュとは対照的である可能性が高く、研究結果に期待が持てる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究実績において述べた通り、研究計画を順調にこなし、現状において、2本の論文と、1本のブック・レビューを出版している。それらも関連研究者からの評価は比較的高く、引き続き、本年11月までの任期までに現在分析を行っている点について追究していくこととなっている。

Strategy for Future Research Activity

現状、日本とバングラデシュの比較検討のためのデータが揃った状態であるため、最終年度である2024年度は、それらデータの整理、解釈を進めていく。それは7月末あたりまでで終え、投稿に備えて論文執筆を進めていくこととなる。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] The Global Citizens in Global (Un) certainties: Southern Higher Education Students in the North2024

    • Author(s)
      Islam, M. T.
    • Journal Title

      Rebuilding Higher Education Systems Impacted by Crises: Navigating Traumatic Events, Disasters, and More

      Volume: 1 Pages: 253-274

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bauman or Appadurai? In Theorising Mobilities of the Southern Higher Education Students in the North2023

    • Author(s)
      Islam, M. T
    • Journal Title

      Modern Perspectives and Current Trends in Asian Education, Psychology, and Sociology

      Volume: 1 Pages: 1-25

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Book review: Shadow Education in the Middle East: Private Supplementary Tutoring and its Policy Implications2023

    • Author(s)
      Islam, M. T
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25-2 Issue: 2 Pages: 236-238

    • DOI

      10.1108/jice-11-2023-056

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] International students’ perception and experience of higher education for global citizenship2023

    • Author(s)
      Islam, M. T.
    • Journal Title

      Handbook of Research on Innovative Digital Practices and Globalization in Higher Education

      Volume: 1 Pages: 266-285

    • DOI

      10.4018/978-1-6684-6339-0.ch015

    • ISBN
      9781668463390, 9781668463406
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Bangladeshi students’ family fertilisation for pursuing higher Education in Australia2023

    • Author(s)
      Islam, M. T.
    • Journal Title

      Handbook of Research on Developments and Future Trends in Transnational Higher Education

      Volume: 1 Pages: 247-264

    • DOI

      10.4018/978-1-6684-5226-4.ch013

    • ISBN
      9781668452264, 9781668452271
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] (Un)employability and (un)employment issues towards international mobility for higher education2023

    • Author(s)
      Islam, M. T.
    • Journal Title

      Education Institutions, Skills, and Jobs in the Digital Era

      Volume: 1 Pages: 130-144

    • DOI

      10.4018/978-1-6684-5914-0.ch008

    • ISBN
      9781668459140, 9781668459157
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Media mediation on academic advancement for youths’ international mobility pursuing higher education2022

    • Author(s)
      Islam, M. T.
    • Journal Title

      Multidisciplinary Perspectives Towards Building a Digitally Competent Society

      Volume: 1 Pages: 208-229

    • DOI

      10.4018/978-1-6684-5274-5.ch012

    • ISBN
      9781668452745, 9781668452769
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-11-17   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi