• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

中高の英語学習における語彙学習方略の適応的な変容:その機序の解明と指導法の検討

Research Project

Project/Area Number 22KJ0944
Project/Area Number (Other) 22J14326 (2022)
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeMulti-year Fund (2023)
Single-year Grants (2022)
Section国内
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

内田 奈緒  東京大学, 教育学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2023-03-08 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2023: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2022: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Keywords学習方略 / 縦断調査 / 実践研究 / 方略指導 / 語彙学習 / 英語学習
Outline of Research at the Start

英語を運用できるようになるには,多量の語彙を深く学ぶことが必要であり,そのためには学習方法(学習方略)の質が重要である。これまでの学習方略研究の多くは,1時点の学習方略の使用に関する個人差を扱うことが多かった。しかし,初学者にとって有効な方略と中級者にとって有効な方略が異なる可能性があり,学習者が状況に応じて学習方略を変化させていくことが必要となると考えられる。そのことを踏まえ,本研究では,中学・高校段階における英語の語彙学習方略に着目し,生徒がどのように学習方略を変えていくのか,また,効果的な学習方略に関する指導を行うことで,学習者はどのように学習方略を変化させるのかについて明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

英語学習において,学習者は多量の語彙を自立的に学ぶ必要があり,その質として学習方略が重要である。学習初期には,反復練習に頼っても成果が得られやすくとも,既有知識や学習する語彙量が増えるにつれ,知識を結びつける学習方略を使用することで適応的に学習できると考えられる。そこで,本研究課題では,学習方略の変容過程に焦点を当て,(1)中高生を対象とした調査研究と,(2)高校において学習方略を指導する実践研究を行った。これらの研究を通して,適応的な方略使用に至る学習者内の変化について一定の示唆が得られつつある。
(1)2021年度から実施している縦断調査の3年目として,本年度は,中学校2校および高校3校において,語彙学習方略,学習観,学習目標を問う質問紙調査と語彙知識量を推定するテストを実施した。調査協力校に対して,語彙知識量の推定結果を返却した。これらの調査結果をデータ化を終え,現在分析中である。
(2)-1. 2020年から2022年度にかけて高校教員と協同し,知識を関連づけて語彙を学ぶ学習方略の指導実践を行った。本年度は質問紙データとインタビューデータの分析を行った。指導した方略の使用を1-2年目に増加させ,3年目にも安定的に使用した生徒と,3年目にその使用が不安定になった生徒が存在し,それらの生徒の違いについて検討した。この研究については現在論文投稿中である。
(2)-2. 英語学習の初期からつまずいた学習者に対する学習方略の指導について,高校教師と協同しながら開発・実施した。そもそも単語が読めない学習者に対し,発音ルールを活用する方略を指導した結果,ルールに対する意識が高まり,一部の学習者は自主的に方略を使用し始めた。一方,方略の自立的な使用の難しさも明らかになり,学校の通常授業との継続的な協働の必要性も示唆された。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Effects of Teaching a Vocabulary Learning Strategy and Processes Underlying Individual Differences Observed: Collaboration Between Researchers and a High School Teacher2023

    • Author(s)
      Uchida Nao、Mizuno Yu、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 2 Pages: 145-158

    • DOI

      10.5926/jjep.71.145

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-06-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 城戸奨励賞を受賞して2023

    • Author(s)
      内田 奈緒
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 62 Issue: 0 Pages: 325-327

    • DOI

      10.5926/arepj.62.325

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 効果的な学習方略はいかにして学習に取り入れられるか―研究者と教師が連携した語彙学習方略指導の効果とそのプロセス2023

    • Author(s)
      内田奈緒,植阪友理,水野木綿
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 71

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of an “Online-based Learning Skills Enhancement Program” to Promote Self-regulated Learning: Instructional Devices to Suit On-line Learning and Effects of the Program2022

    • Author(s)
      植阪友理, 内田奈緒, 佐宗 駿, 柴 里実, 太田絵梨子, 劉 夢思, 水野木綿, 坂口卓也, 冨田真永
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 70 Issue: 4 Pages: 404-418

    • DOI

      10.5926/jjep.70.404

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2022-12-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Change in students’ use of vocabulary learning strategy: Three years of a practice by a researcher and an English teacher2023

    • Author(s)
      Nao Uchida; Yu Mizuno; Yuri Uesaka
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany"
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Case Study of Co-practicing between Researchers and Teachers : How to Teach Learning Strategies in Junior High School2023

    • Author(s)
      Satomi Shiba; Nao Uchida; Yuri Uesaka; Kazumasa Furuya; Kihiro Isoda; Takafumi Ogawa
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany"
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者は指導された学習方略をいかに取り入れるのかー研究者と英語教師による3年間の実践からー2023

    • Author(s)
      内田奈緒・水野木綿
    • Organizer
      教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 指導した方略はいかにして自発的に利用されるか―高校における語彙学習方略に関する指導実践から2022

    • Author(s)
      内田奈緒,水野木綿
    • Organizer
      第64回教育心理学会総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 自立的に学ぶ力を育成する学習法講座の実践2022

    • Author(s)
      内田奈緒,劉 夢思,佐宗 駿,植阪友理
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Strategy instruction in collaboration between a researcher and a teacher: The process and the effect2022

    • Author(s)
      Nao Uchida & Mizuno Yu
    • Organizer
      17th International Conference on Motivation
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Improvement of English Writing by Controlling Common Failures of the Japanese2022

    • Author(s)
      Nao Uchida & Yuri Uesaka
    • Organizer
      EARLI SIG16 Metacognition Online Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/naouchida

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] ReserachGate

    • URL

      https://www.researchgate.net/profile/Nao-Uchida-2

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi