• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Interdiscipnary Research on Eravorating Service Contents and Its Economical Effects

Research Project

Project/Area Number 23243061
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Accounting
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

ITO Yoshihiro  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (10168388)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMAMOTO Koji  大阪府立大学, 経済学部, 教授 (20166797)
OKADA Yukihiko  筑波大学, 大学院システム情報工学科, 准教授 (80432053)
OTANI Haruo  長崎大学, 経済学部, 准教授 (20548721)
MINAMI Chieko  神戸大学, 大学院経営学研究科, 教授 (90254234)
HIRANO Mitsutoshi  神戸大学, 大学院経営学研究科, 教授 (10346281)
METOKI Takehiro  武蔵大学, 経済学部, 准教授 (90548851)
KATO Norio  大分大学, 経済学部, 准教授 (50555068)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KOBAYASHI Yoshitaka  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (40062187)
SHIMIZU Takashi  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (50216090)
HASEGAWA Keiichi  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (60218443)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥42,640,000 (Direct Cost: ¥32,800,000、Indirect Cost: ¥9,840,000)
Fiscal Year 2013: ¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2012: ¥14,430,000 (Direct Cost: ¥11,100,000、Indirect Cost: ¥3,330,000)
Fiscal Year 2011: ¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Keywordsサービスリエンジニアリング / サービスABCD / サービタイザーション / サービタイゼーション / サービス・リエンジニアリング / サービスプレミアムの事前作りこみ / ツーリズム管理会計 / サービスコンテンツの作りこみ / サービサイジング
Research Abstract

The objective of this research is to develop a methodology for providing attractive services at low costs with a view to improving the profitability of the service industry. The difficulty of identifying customer needs accurately was generally held responsible for the delayed improvement in restoring profitability. However, our field research and questionnaire studies have pointed to the uncertainty as to a return on investment to be used for improvement and the underestimation of opportunity losses due to customer dissatisfaction as major hindrances to the effective implementation of improvement schemes. A model of a strategic supporting tool has also been suggested.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (58 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (35 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (22 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 宿泊業における管理会計~ホテルおよび旅館の業績評価に注目して2014

    • Author(s)
      伊藤嘉博、小林啓孝、長谷川惠一、目時壮浩
    • Journal Title

      原価計算研究

      Volume: 38巻 Pages: 69-81

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 宿泊業における管理会計の実態調査-ホテルおよび旅館の業績評価に注目して2014

    • Author(s)
      伊藤嘉博・小林啓孝・長谷川惠一・目時壮浩
    • Journal Title

      原価計算研究

      Volume: 38 Pages: 69-81

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ホスピタリティ産業におけるサービスリエンジニアリング~その不可避性とアプローチの検討2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      早稲田商学

      Volume: 438号 Pages: 373-410

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 企業のサービス科学2013

    • Author(s)
      岡田幸彦
    • Journal Title

      ESTRELA

      Volume: 231巻 Pages: 8-13

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ホスピタリティ産業における サービス・リエンジニアリング ── その不可避性とアプローチに関する検討 ──2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      早稲田商学

      Volume: 438 Pages: 373-410

    • NAID

      120005452178

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] MFCAの操作性向上を支援する品質コストアプローチ2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      會計

      Volume: 184 Pages: 1-15

    • NAID

      40019706546

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] マネジャーの準拠枠と戦略がマーケティング活動に与える影響―アラブ圏のマーケティング戦略の事例分析2013

    • Author(s)
      南知惠子、アッラーム・アブ・ファルハ
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 209 Pages: 27-45

    • NAID

      110009751648

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Waiting for Checkout: Toward an Understanding of Customers’ Perceptions2013

    • Author(s)
      Minami, C., Morimura, F. and Nishioka, K.
    • Journal Title

      The Proceedings of the Academy of Marketing Science 16th Biennial World Marketing Congress,

      Volume: 16 Pages: 605-608

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自社開発設計しない部品サプライヤーにおける原価企画2013

    • Author(s)
      山本浩二
    • Journal Title

      會計

      Volume: 183 Pages: 50-64

    • NAID

      40019613924

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多様な正社員と組織内公正性2013

    • Author(s)
      平野光俊
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 208 Pages: 21-36

    • NAID

      110009595749

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Human Resources Departments of Japanese Corporations: Have Their Roles Changed ?2013

    • Author(s)
      Hirano M.
    • Journal Title

      Japan Labor Review

      Volume: 10 Pages: 81-103

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 公会計・行政評価情報の活用の効果と課題 -混合研究法による分析2013

    • Author(s)
      目時壮浩,妹尾剛好
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 65 Pages: 98-105

    • NAID

      40019621968

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] わが国の品質管理実践革新の可能性と品質コストが果たす役割に関する考察2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      早稲田商学

      Volume: 第434号 Pages: 23-55

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「多様な正社員」と雇用の境界-三層労働市場モデルからの分析-2013

    • Author(s)
      平野光俊
    • Journal Title

      上林憲雄編著『変貌する日本型経営-グローバル市場主義の進展と日本企業-』

      Volume: 第9章 Pages: 177-197

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Human Resources Depatrments of Japanese Corporations: Have Their Roles Changed ?2013

    • Author(s)
      Hirano, Mitsutoshi
    • Journal Title

      Japan Labor Review

      Volume: Vol.10, No.1 Pages: 81-103

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現場レベルでの利益責任と会計情報の利用2013

    • Author(s)
      庵谷治男
    • Journal Title

      研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集

      Volume: 第6巻第2号 Pages: 67-94

    • NAID

      110009494179

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービスリエンジニアリングの革新性とその実践的アプローチの検討2012

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻 12号 Pages: 28-38

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] サービス評価因子と新サービスのための顧客ニーズの取り込み2012

    • Author(s)
      山本浩二
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 73-81

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] サービス品質と顧客満足2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 14巻 Pages: 1-15

    • NAID

      130003387213

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] サービスコンテンツの収益配分問題と管理会計2012

    • Author(s)
      岡田幸彦
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 57-64

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] サービス提供と業績管理システム2012

    • Author(s)
      庵谷治男
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 39-48

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 行政組織におけるサービスリエンジニアリング2012

    • Author(s)
      目時壮浩
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 64巻12号 Pages: 65-72

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] サービス・リエンジニアリングの革新性とその実践的アプローチの検討2012

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Journal Title

      『企業会計

      Volume: 第64巻第12号 Pages: 28-38

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] サービスマーケティングにおける『価値共創』とリサーチ2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      マーケティング・リサーチャー

      Volume: 第118号 Pages: 10-15

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] BtoBマーケティングにおけるサービス志向アプローチの課題と可能性2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 第205巻4号 Pages: 10-22

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Information Transparency in SME network relationships: Evidence from a Japanese Hosiery Firm2012

    • Author(s)
      Minami,Chieko
    • Journal Title

      International Journal of Logistics Research and Application

      Volume: Vol. 15,.No.6 Pages: 405-423

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービス評価因子と新サービスのための顧客ニーズの取り込みーVEの観点からのアプローチ2012

    • Author(s)
      山本浩二
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 第64巻第12号 Pages: 73-81

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] ロアーレベルの利益管理におけるマネジャーの役割とマネジメント・コントロール2012

    • Author(s)
      庵谷治男
    • Journal Title

      産業経理

      Volume: 第72巻第3号 Pages: 152-162

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] サービスの提供と業績管理システム2012

    • Author(s)
      庵谷治男
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 第64巻第12号 Pages: 39-48

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 公会計・行政評価情報の行政経営への活用に向けた課題 -混合研究法に基づく考察-2012

    • Author(s)
      目時壮浩
    • Journal Title

      原価計算研究

      Volume: 第36巻第2号 Pages: 115-129

    • NAID

      110009579258

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 行政組織におけるサービス・リエンジニアリング2012

    • Author(s)
      目時壮浩
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 第64巻第12号 Pages: 65-72

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Value Creation in Reciprocal Process of Solutions2012

    • Author(s)
      Chieko Minami
    • Journal Title

      The Journal of Japanese Operations Management and Strategy

      Volume: 3 Pages: 74-90

    • NAID

      130005878509

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 価値移転的原価計算からの脱却-価値創造的原価計算試論-2012

    • Author(s)
      山本浩二
    • Journal Title

      原価計算研究

      Volume: 36 Pages: 1-9

    • NAID

      110009579233

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現場レベルでの利益責任と会計情報の利用2012

    • Author(s)
      庵谷治男
    • Journal Title

      経営と経済

      Volume: 91 Pages: 67-94

    • NAID

      110009494179

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ハイコミットメント型HRMと人事部の役割が経営パフォーマンスに与える影響2011

    • Author(s)
      平野光俊
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 205 Pages: 35-49

    • NAID

      110008797157

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 宿泊業における管理会計2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博、小林啓孝、長谷川惠一、目時壮浩
    • Organizer
      日本原価計算研究学会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2013-09-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 管理会計研究におけるサービス開発からの教訓2013

    • Author(s)
      岡田幸彦
    • Organizer
      日本管理会計学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2013-09-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「イタロ」の出現がイタリア・ツーリズム産業に与えた影響に関する分析2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Organizer
      余暇ツーリズム学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2013-09-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Servitization and Customer Value : The Case of A Japanese Air-Conditioning Company2013

    • Author(s)
      Minami,C. and Nishioka K
    • Organizer
      The 20^<th> EurOMA Conference
    • Place of Presentation
      University College Dubrin
    • Year and Date
      2013-06-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 宿泊業における管理会計の実態調査-ホテルおよび旅館の業績評価に注目して2013

    • Author(s)
      伊藤嘉博、小林啓孝、長谷川惠一、目時壮浩
    • Organizer
      日本原価計算研究学会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 管理会計研究によるサービス開発からの教訓2013

    • Author(s)
      岡田幸彦
    • Organizer
      日本管理会計学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Servitization and Customer Value: The Case of a Japanese Air-Conditioning Company2013

    • Author(s)
      Minami, C.and Nishioka, K.
    • Organizer
      The 20th EurOMA conference
    • Place of Presentation
      University College Dublin
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Waiting for Checkout: Toward an Understanding of Customers’ Perceptions2013

    • Author(s)
      Minami, C., Morimura, F. and Nishioka, K.
    • Organizer
      The16th Biennial World Marketing Congress
    • Place of Presentation
      Monash University
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] The Design and Use of Management Control Systems at Lower Level: Based on the Management of Profit Target in Japanese Hotel2013

    • Author(s)
      Otani,H.
    • Organizer
      European Network for Research in Organizational and Accounting Change
    • Place of Presentation
      Jyv&#228;skyl&#228;, Finland
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Unifying Service Operation and Marketing with 'Branded Format' Strategy、Production and Operation Management2012

    • Author(s)
      Minami,C
    • Organizer
      World Conference
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam
    • Year and Date
      2012-07-04
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 価値共創と顧客価値の設定~IKEA とBeisia の事例2012

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会
    • Place of Presentation
      道民活動センターかでる
    • Year and Date
      2012-05-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Too much of something can be a BAD thing: Using IT to improve queuing performance in Beisia Supermarket, Japan2011

    • Author(s)
      Chieko Minami
    • Organizer
      4th EurOMA’s International Forum on Service Operations Management
    • Place of Presentation
      フローレンス(イタリア)
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 『イタロ』の出現がイタリア・ツーリズム産業に あたえた影響に関する分析

    • Author(s)
      伊藤嘉博
    • Organizer
      余暇・ツーリズム学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Unifying Service Operations and Marketing with ‘Branded Format’ Strategy

    • Author(s)
      Minami,Chieko
    • Organizer
      Production & Operations Management, World Conference
    • Place of Presentation
      the University of Amsterdam
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 価値共創と顧客価値の設定-IKEAとBeisiaの事例

    • Author(s)
      南知惠子
    • Organizer
      日本商業学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      道民活動センターかでる2・7
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ロアーレベルにおける利益目標の管理

    • Author(s)
      庵谷治男
    • Organizer
      日本原価計算研究学会第38回全国大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Management of Profit Target Lead by Lower Manager: Based on Case Study of Japanese Hotel

    • Author(s)
      Otani,Haruo
    • Organizer
      4th Asian-Pacific Conference on International Accounting Issues
    • Place of Presentation
      the Ritz-Carlton in Maui, Hawaii
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 業績管理システムとしての行政評価の利用と効果

    • Author(s)
      目時壮浩
    • Organizer
      日本原価計算研究学会第38回全国大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 価値移転的原価計算からの脱却-価値創造的原価計算試論-

    • Author(s)
      山本浩二
    • Organizer
      日本原価計算研究学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 小売企業におけるMD権限と人事権の関係に関する考察

    • Author(s)
      平野光俊
    • Organizer
      日本商業学会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 公会計・行政評価情報の行政経営への活用に向けた課題‐マネジメントコントロールの視点から‐

    • Author(s)
      目時壮浩
    • Organizer
      日本原価計算研究学会 第37回全国大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Profit Management at Low Level

    • Author(s)
      Haruo Otani
    • Organizer
      Management Accounting Research Group Conference in association with the Management Control Association, a parallel session
    • Place of Presentation
      Aston University
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 戦略管理会計2011

    • Author(s)
      淺田孝幸・伊藤嘉博
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi