• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Innovation for the Student Ability which has Social Relevance

Research Project

Project/Area Number 23243080
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

KODAMA Shigeo  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40296760)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) AKITA Kiyomi  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (00242107)
KAWANO Masami  上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 講師 (00539520)
OMOMO Toshiyuki  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (10201386)
TAKAHASHI Miho  東京大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (10549281)
MAKINO Atsushi  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (20252207)
FUJIMURA Nobuyuki  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (20270861)
HONDA Yuki  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30334262)
KAWAMOTO Takashi  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40137758)
HOSHIKA Ryoji  東京大学, 教育学研究科(研究院), 講師 (40418645)
HAEBARA Tomokazu  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50156246)
MOROZUMI Akiko  東京大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (50376589)
SHIMOYAMA Haruhiko  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (60167450)
UESAKA Yuri  東京大学, 教育学研究科(研究院), 助教 (60610219)
ICHIKAWA Shinichi  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70134335)
SHIRAISHI Saya  岡崎女子短期大学, 教授 (70288679)
TANAKA Satoshi  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (80265967)
NEMOTO Akira  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90172759)
KANAMORI Osamu  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90192541)
今井 康雄  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50168499)
中釜 洋子  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40272489)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥40,950,000 (Direct Cost: ¥31,500,000、Indirect Cost: ¥9,450,000)
Fiscal Year 2013: ¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2012: ¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2011: ¥14,950,000 (Direct Cost: ¥11,500,000、Indirect Cost: ¥3,450,000)
Keywordsカリキュラム論 / 学力論 / イノベーション / レリバンス / 市民性 / 公共性 / シティズンシップ
Research Abstract

The social structure of school curriculum in Japan since 1958 has been highly regulated by the national government. The contents of the school curriculum have been discipline based and controlled by the academism and higher education. So in this structure school curriculum has been designed for educating the professional academician and doesn't have social relevance.
In our research project we are inquiring the way to change this social structure of curriculum by curriculum innovation. Our vision of the innovated new curriculum is a kind of curriculum which has social relevance between school and society. In this new innovated structure school curriculum is designed for educating the mature and active citizen. The organization of our project consists of 4 units. In each units there are 4 or 5 researchers belonging to our research project.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (185 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (92 results) (of which Peer Reviewed: 25 results) Presentation (61 results) (of which Invited: 2 results) Book (24 results) Remarks (8 results)

  • [Journal Article] シティズンシップ教育の可能性2014

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      月刊 高校教育 (学事出版)

      Volume: 第47巻第2号 Pages: 34-37

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育の可能性2014

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 47-2 Pages: 34-37

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育 とは?-自立した大人になるために2014

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      The Seinen

      Volume: 2014年春号 Pages: 9-11

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校生のためのライフキャリア教育の開発と効果測定2014

    • Author(s)
      石津和子,高橋美保,森田慎一郎
    • Journal Title

      駒沢学園心理相談センター紀要

      Volume: 10周年記念特別号 Pages: 13-18

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 構成要素型テストCOMPASSに見る数学的基礎学力の実態ー「基礎基本は良好,活用に課題」は本当かー2014

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・清河幸子・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 397-417

    • NAID

      110009807019

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 上半身の姿勢維持に関する意識づけが直線歩行に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      田伏久士・植阪友理・野口忠則
    • Journal Title

      視覚リハビリテーション研究

      Volume: 4(1)

    • NAID

      40020581968

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How Communicative Learning Situations Influence Students' Use of Diagrams: Focusing on Spontaneous Diagram Construction and Protocolas During Explanation2014

    • Author(s)
      Yuri Uesaka, Emmanuel Manalo
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 未決定

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Students' Spontaneous Use of Diagrams in Written Communication: Understanding Variations According to Purpose and Cognitive Cost Entailed2014

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo, Yuri Uesaka
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 未決定

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 創作と鑑賞の一体化を取り入れた俳句指導ー国語における新たな単元構成の提案2014

    • Author(s)
      植阪友理・光嶋昭善
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 61 Pages: 398-411

    • NAID

      130004562368

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文法学習に関わる要因の教科横断的検討―文法課題遂行と有用感・好意度・学習方略間の関連―2014

    • Author(s)
      秋田喜代美・斎藤兆史・藤江康彦・藤森千尋・柾木貴之・王林峰・三瓶ゆき
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 53 Pages: 173-180

    • NAID

      120006550598

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ文法カリキュラムの開発:中等教育における国語科と英語科を繋ぐ教科横断カリキュラムの試み2014

    • Author(s)
      斎藤兆史・秋田喜代美・藤江康彦・藤森千尋・柾木貴之・王林峰・三瓶ゆき
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 53 Pages: 255-272

    • NAID

      120005617723

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「国家と教育」における「政治的なるもの」の位置価―教育に政治を再導入するために―2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教育哲学会『教育哲学研究』

      Volume: 第107号 Pages: 42-48

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ハンナ・アレントとベーシックインカム-脱冷戦的思考の方へ-2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      理想 (理想社)

      Volume: No.690 Pages: 50-61

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 「国家と教育」における「政治的なるもの」の位置価―教育に政治を再導入するために―2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 107 Pages: 42-48

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 千葉雅也氏講演会「部分的な無関心について」についての報告2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科基礎教育学研究室『研究室紀要』

      Volume: 39 Pages: 153-155

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評『ペダゴジーの社会学-バーンスティン理論とその射程』(久冨善之・小澤浩明・山田哲也・松田洋介・編、学文社、二〇一三年)2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教育

      Volume: 815 Pages: 116-117

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] アチェ語の教科書にみる<読む>こと:文化の喪失と創造2013

    • Author(s)
      白石さや
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 52 Pages: 41-59

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 認識論とその外部――汚染と交歓2013

    • Author(s)
      金森 修
    • Journal Title

      哲学

      Volume: 64 Pages: 25-41

    • NAID

      130004957173

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 3.11の科学思想史的含意2013

    • Author(s)
      金森 修
    • Journal Title

      アステイオン

      Volume: 78 Pages: 79-94

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 専門知と教養知の境域2013

    • Author(s)
      金森 修
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 87-377 Pages: 135-149

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 〈変質した科学〉の時代の宗教2013

    • Author(s)
      金森 修
    • Journal Title

      宗教研究

      Volume: 87 Pages: 81-106

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Une lecture materielle d’un poete japonais: Kenji Miyazawa2013

    • Author(s)
      Osamu Kanamori
    • Journal Title

      Revue de Synthese

      Volume: 134 Pages: 373-289

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育課程特例校制度の影響と課題―教育委員会の意図と学校・教員の実施状況に着目して―2013

    • Author(s)
      武井哲郎・梅澤希恵・町支大祐・村上純一
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 20 Pages: 167-182

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自治体独自カリキュラムの実施における教育委員会の役割と課題―教育課程特例校に関する質問紙調査から―2013

    • Author(s)
      木場裕紀・讃井康智・押田貴久
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢

      Volume: 33 Pages: 197-214

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自治体独自カリキュラムの実施に対する校長・教員の認識―教育課程特例校への質問紙調査から―2013

    • Author(s)
      梅澤希恵・町支大祐・木場裕紀・讃井康智・仲田康一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢

      Volume: 33 Pages: 215-234

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 先進自治体における小学校英語教育の導入と展開―石川県金沢市を事例に―2013

    • Author(s)
      押田貴久
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢

      Volume: 33 Pages: 235-245

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育委員会と学校の連携による小中一貫カリキュラムの開発―熊本県産山村における教育改革の展開から―2013

    • Author(s)
      仲田康一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢

      Volume: 33 Pages: 247-256

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域文化を生かした自治体独自のカリキュラム開発―宇土市と諏訪市を事例として―2013

    • Author(s)
      村上純一・梅澤希恵・武井哲郎・町支大祐
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢

      Volume: 33 Pages: 257-272

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Using mnemonic images and explicit sound contrasting to help Japanese children learn English alphabet sounds2013

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo, Yuri Uesaka, Koki Sekitani
    • Journal Title

      Journal of Applied Research in Memory and Cognition

      Volume: 2 Pages: 216-221

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Science and engineering students' use of diagrams during note taking versus explanation.2013

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., Perez-Kriz, S., Kato, M., & Fukaya, T.
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 30 Pages: 118-123

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「失敗はお宝」―失敗を生かす学習方法と発想を身につける―2013

    • Author(s)
      植阪友理
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 9 Pages: 4-7

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「やってもできない」にしない―苦手意識を克服するための心理学からのアドバイス」2013

    • Author(s)
      植阪友理
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 6 Pages: 681-686

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生が持つ図に対する認知イメージの構造の分析2013

    • Author(s)
      和嶋雄一郎・Emmanuel Manalo・植阪友理
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 19-25

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習をふり返る力ー「教訓帰納」を促す中学校教育プログラムの開発と実践ー2013

    • Author(s)
      瀬尾美紀子・赤坂康輔・植阪友理・市川伸一
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 29-38

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ認知方略の自発的利用を促す通信教材の開発2013

    • Author(s)
      佐藤昭宏・植阪友理・床勝信
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 39-51

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者相互の教え合いを促す高校での学習法講座の実践2013

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・田中麻紗子・市川伸一
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 52-64

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 基幹学習ユニットからの提案ー既存の教科内容を生かして新しい学びをー2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 6-12

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生き方の学習ユニットからの報告2013

    • Author(s)
      田中智志
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 13-16

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会参加の学習ユニットからの提案ーシティズンシップ(市民性)教育の視点からー2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 17-26

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] リテラシーの視点から2013

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 32-35

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高大接続の視点から2013

    • Author(s)
      両角亜希子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 36-39

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 心理臨床の視点から2013

    • Author(s)
      髙橋美保
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 71-80

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会に生きる学力形成を目指したカリキュラム・イノベーションの理論的・実践的研究」の概要2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 81-83

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「総括ユニット」における本年度の活動2013

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 84-86

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「基幹学習ユニット」における本年度の活動2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 87-88

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「生き方の学習ユニット」における本年度の活動2013

    • Author(s)
      田中智志
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 89-91

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会参加の学習ユニット」における本年度の活動2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 92-93

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「総括ユニット」における3年間の活動の記録―附属学校との連携関係の構築とカリキュラム案のとりまとめを中心に―2013

    • Author(s)
      植阪友理・小玉重夫・大桃敏行
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 94-114

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] KIDZUNA-Re-building Society through Lifelong Learning2013

    • Author(s)
      MAKINO, Atsushi
    • Journal Title

      the Changing Character of Learning and Society in Japan International Journal of Comparative Education and Development

      Volume: 16 Pages: 1-14

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning cities in East Asia2013

    • Author(s)
      HAN Soonghee, MAKINO, Atsushi
    • Journal Title

      Japan,the Republic of Koera and China International Review of Education,

      Volume: 59 Pages: 443-468

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語科と英語下におけるメタ文法授業のアクションリサーチ2013

    • Author(s)
      秋田喜代美・藤江康彦・斉藤兆史・藤森千尋・三瓶ゆき・王林峰・柾木貴之・濱田秀行・越智豊・田宮裕子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 52 Pages: 337-366

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ文法能力の育成から見る中等教育段階での文法指導の展望と課題2013

    • Author(s)
      斉藤兆史・濱田秀行・柾木貴之・秋田喜代美・藤江康彦・藤森千尋・三瓶ゆき・王林峰
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 52 Pages: 469-480

    • NAID

      120006550597

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Science and engineering students' use of diagrams during note taking versus explanation.2013

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., Pérez-Kriz, S., Kato, M., & Fukaya, T.
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 118-123

    • DOI

      10.1080/03055698.2012.680577

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ”職業的意義のある教育”で「強み」と「当事者意識」の育成を2013

    • Author(s)
      本田由紀
    • Journal Title

      POSSE

      Volume: 18 Pages: 96-103

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Changing grassroots communities and lifelong learning in Japan2013

    • Author(s)
      牧野篤
    • Journal Title

      Comparative Education

      Volume: 49 Issue: 1 Pages: 42-56

    • DOI

      10.1080/03050068.2012.740219

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生涯学習と社会を記述する視点-飯田市公民館調査を題材に-2013

    • Author(s)
      牧野篤・新藤浩伸・古壕典洋
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 52 Pages: 203-232

    • NAID

      120005304266

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの学校教育における資料情報支援体制2013

    • Author(s)
      根本彰
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 230 Pages: 52-55

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] ハンナ・アレントとベーシックインカム-脱冷戦的思考の方へ-2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      理想

      Volume: 690 Pages: 50-61

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 合成生物の〈生政治学〉2013

    • Author(s)
      金森修
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1066 Pages: 283-302

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 適応指導教室における心理教育実践――自己効力感向上を目指して――2013

    • Author(s)
      堤亜美・大上真礼・河合輝久・下山晴彦
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科臨床心理学コース紀要

      Volume: 36 Pages: 42-50

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校現場における相談活動のイメージに関する検討――スクールカウンセラーを主軸として――2013

    • Author(s)
      髙木郁彦・樋口紫音・遠藤麻美・河合輝久・大上真礼・下山晴彦
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科臨床心理学コース紀要

      Volume: 36 Pages: 76-83

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] マルクスを教育研究に再導入する2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      近代教育フォーラム (教育思想史学会)

      Volume: 21号 Pages: 15-22

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 市民科学と放射線教育2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      科学 (岩波書店)

      Volume: 82巻10号 Pages: 1142-1145

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Are teachers aware of students' lack of spontaneity in diagram use? Suggestions for a mathematical model-based analysis of teachers' predictions2012

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Manalo, E., & Nakagawa, M.
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence

      Volume: 7352 Pages: 312-314

    • DOI

      10.1007/978-3-642-31223-6_36

    • ISBN
      9783642312229, 9783642312236
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Task-related factors that influence the spontaneous use of diagrams in math word problems2012

    • Author(s)
      Uesaka, Y., & Manalo, E.
    • Journal Title

      Applied Cognitive Psychology

      Volume: 26 Issue: 2 Pages: 251-260

    • DOI

      10.1002/acp.1816

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Elucidating the mechanism of spontaneous diagram use in explanations: How cognitive processing of text and diagrammatic representations is influenced by individual and task-related factors2012

    • Author(s)
      Manalo, E., & Uesaka, Y.
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence

      Volume: 26 Pages: 35-50

    • DOI

      10.1007/978-3-642-31223-6_9

    • ISBN
      9783642312229, 9783642312236
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reviews of psychological studies and educational practices focusing on improving student learning skills: Suggestions for addressing the gap between academic studies and classroom practices2012

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 51 Pages: 105-117

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の予測の精度を解析する数理モデルの開発とその適用-見過ごされてきた学力・学習力を検出する実証的方法の提案-2012

    • Author(s)
      植阪友理・中川正宣
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 19 Pages: 236-239

    • NAID

      10030749757

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育再入門―市民教育に求められる教師の指導性2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 194 Pages: 54-63

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 市民科学と放射線教育2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      科学

      Volume: 82 Pages: 1142-1145

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] マルクスを教育研究に再導入する2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 21 Pages: 15-22

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シティズンシップ教育と政治的リテラシー2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 67 Pages: 14-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] インターネットを用いたうつへの認知行動療法の現状と今後の展望2012

    • Author(s)
      梅垣佑介・末木新・下山晴彦
    • Journal Title

      精神医学

      Volume: 54 Pages: 768-778

    • NAID

      40019369976

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Working with CBT across Cultures in Clinical Psychology: With Particular Reference to Japanese Clinical Psychology (1)2012

    • Author(s)
      Susan Llewelyn & Haruhiko Shimoyama
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 12 Pages: 214-217

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Working with CBT across Cultures in Clinical Psychology: With Particular Reference to Japanese Clinical Psychology (2)2012

    • Author(s)
      Susan Llewelyn & Haruhiko Shimoyama
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 12 Pages: 415-421

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Working with CBT across Cultures in Clinical Psychology: With Particular Reference to Japanese Clinical Psychology (3)2012

    • Author(s)
      Susan Llewelyn & Haruhiko Shimoyama
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 12 Pages: 580-589

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 抑うつに関する非機能的認知の発生・維持・修正に関する研究の概観と展望―認知心理学に基づいた認知変容技法の理解と発展を目的として―2012

    • Author(s)
      野津弓起子・能登眸・園部愛子・堤亜美・末木新・下山晴彦
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科臨床心理学コース紀要

      Volume: 35 Pages: 49-56

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] なぜ、「放射線教育」が必要か?2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 2月号 Pages: 92-93

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育と生活指導2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 192 Pages: 110-111

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] Translation in English Language Teaching2012

    • Author(s)
      斎藤兆史
    • Journal Title

      Komaba Journal of English Education

      Volume: 3 Pages: 27-36

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 当事者をめぐる揺らぎ--『当事者主権』を再考する2012

    • Author(s)
      星加良司
    • Journal Title

      支援

      Volume: 2 Pages: 10-28

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総括:グローバル化するポピュラーカルチャーと国際文化学2012

    • Author(s)
      白石さや
    • Journal Title

      日本国際文化学会年報創立10周年記念号

      Volume: 10 Pages: 65-67

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育政治学の方へ-アルチュセール以後のイデオロギー論に着目して2011

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 第18号 Pages: 8-17

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 熟練教師の認め合う手立てに学ぶ2011

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      授業力&学級統率力

      Volume: 14 Pages: 9-9

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聴きある関係からそだつ対話力:教室の言葉の質を問う2011

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: 737 Pages: 8-10

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書をどう生かすか-教科書の可能性と限界をふまえて2011

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 57 Pages: 4-7

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業研究の充実について2011

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Journal Title

      兵庫教育

      Volume: 728 Pages: 4-9

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の専門性と授業研究の在り方2011

    • Author(s)
      秋田喜代美・村山哲哉
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 876 Pages: 2-5

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cura PersonalisとRenovatio Mundi-三人のイエズス会士に学んだこと2011

    • Author(s)
      川本隆史
    • Journal Title

      カトリック教育研究

      Volume: 28号 Pages: 44-51

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] Drawing attention to diagram use2011

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y.
    • Journal Title

      Science

      Volume: 334 Pages: 761-761

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effects of peer communication with diagrams on students' math word problem solving processes and outcomes2011

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Manalo, E.
    • Journal Title

      Referred Proceedings of the 33rd Annual Conference of the Cognitive Science Society

      Volume: 33 Pages: 312-317

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主催シンポジウム報告「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーション-理念と方向性-」2011

    • Author(s)
      小玉重夫, 他
    • Journal Title

      2011年度東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター年報

      Volume: 2 Pages: 5-55

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan―Focusing on the Restructuration of Educational Governance in the Post-Cold War Era2014

    • Author(s)
      Shigeo KODAMA
    • Organizer
      International Workshop organized by the research unit of Japanese Studies
    • Place of Presentation
      Naamsestraat, Leuven
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 中高一貫校におけるライフキャリア教育2014

    • Author(s)
      高橋美保・石橋太加志・西脇佳子・對比地覚
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan : Focusing on the Context of Multipolar World in the Post-Cold War Era2013

    • Author(s)
      Kodama, Shigeo
    • Organizer
      9th CitizED International Conference in Tokyo, Japan 2013 Symposium : Comparative Approach on Citizenship Education
    • Place of Presentation
      East and West
    • Year and Date
      2013-07-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教育・身体・ポリティクス2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      日本スポーツとジェンダー学会第12回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2013-07-14
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan: Focusing on the Context of Multipolar World in the Post-Cold War Era2013

    • Author(s)
      Shigeo KODAMA
    • Organizer
      The 9th CitizED International Conference
    • Place of Presentation
      Tokyo, Japan
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 政治教育と教育政治学2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会 ラウンドテーブル 「教育政治学の可能性を探る」
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈語ること〉と〈聞くこと〉のあいだ-戦後生活指導運動史への一視点として2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 原発事故後の学校と市民の連携について-文京区での試みから-2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      日本生活指導学会第31回大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 認識論とその外部――汚染と交歓2013

    • Author(s)
      金森 修
    • Organizer
      日本哲学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈衰退する社会〉の中の社会倫理2013

    • Author(s)
      金森 修
    • Organizer
      東京大学公開講座『変わる/変える』
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈反自然性〉の定位としての尊厳2013

    • Author(s)
      金森 修
    • Organizer
      日本生命倫理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化した日本のマンガとアニメから、復幸をともに学び合う2013

    • Author(s)
      白石さや
    • Organizer
      京都フォーラム復幸実学共働学習会
    • Place of Presentation
      樹福書院
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化する若者文化と言語2013

    • Author(s)
      白石さや
    • Organizer
      国際英語学研究科講演会
    • Place of Presentation
      中京大学名古屋キャンパス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] <地域>というコミュニティ創造の可能性2013

    • Author(s)
      白石さや
    • Organizer
      岡崎女子大学開学・親と子どもの発達センター開設記念シンポジウム
    • Place of Presentation
      岡崎女子大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] <緩やかな文化共同体>としての東アジアの可能性2013

    • Author(s)
      白石さや
    • Organizer
      中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      中華人民共和国吉林省延吉市・延辺大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] マンガとアニメのグローバル化を考える2013

    • Author(s)
      白石さや
    • Organizer
      SUAC(静岡文化芸術大学)公開講座
    • Place of Presentation
      静岡文化芸術大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 先進自治体における外国語カリキュラムの開発と教員の受容―石川県金沢市を事例に―2013

    • Author(s)
      梅澤希恵・村上純一・武井哲郎・押田貴久
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Place of Presentation
      桜花学園大学・名古屋短期大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ライフキャリアレジリエンス―中高生のキャリア教育の効果測定のための尺度の作成―2013

    • Author(s)
      高橋美保・森田慎一郎・石津和子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 文法学習における有用感・好意度・学習方略使用度と文法得点との関連性 ---国語科と英語科の教科横断的検討---2013

    • Author(s)
      藤森千尋・三瓶ゆき・秋田喜代美・藤江康彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 基幹学習ユニットからの提案ー既存の教科内容を生かして新しい学びをー2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 生き方の学習ユニットからの報告2013

    • Author(s)
      田中智志
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会参加の学習ユニットからの提案ーシティズンシップ(市民性)教育の視点からー2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] リテラシーの視点から2013

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高大接続の視点から2013

    • Author(s)
      両角亜希子
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理臨床の視点から2013

    • Author(s)
      髙橋美保
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 失敗を生かした学び方の工夫2013

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      東京大学学校教育高度化センター主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理学において失敗はどのように扱われてきたか2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Organizer
      東京大学学校教育高度化センター主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(1)ー教え合いの質が高まらない理由ー2013

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・篠ヶ谷圭太・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(2)ー実践の改善および学習方略への転移効果の検討ー2013

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 個別学習相談を通じた支援(自主シンポジウム「『教訓帰納』を取り入れた学習場面の展開ー認知カウンセリングからの広がり」における話題提供)2013

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己調整学習とメタ認知ーそれぞれの研究成果を互いにどのように生かしていくべきかー(指定討論)2013

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Creating Learning Situations to Make Diagram Use Inevitable: Focusing on Diagrams2013

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Manalo, E., & Tanaka, M
    • Organizer
      The 15th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      Munich, Germany.
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] What students represent in text and diagrams: Variations according to purpose, task, and language2013

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., & Tanaka, M.
    • Organizer
      The 15th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      Munich, Germany.
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] “KIDZUNA”―Re-Building Society through Lifelong Learning: The Character of Learning and Society in Japan2013

    • Author(s)
      Makino, A.
    • Organizer
      Comparative Education Sosiety of Hong Kong (CESHK) Annual Conference 2013
    • Place of Presentation
      Yasumuno International Academic Park, The Chinese University of Hong Kong
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 震災後に、正義とケアを編み直す--《脱中心化》と《脱集計化》を通じて2012

    • Author(s)
      川本隆史
    • Organizer
      日本農業経済学会
    • Place of Presentation
      九州大学伊都キャンパス(招待講演)
    • Year and Date
      2012-03-30
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education and Politics in Japan : Focusing on the context of globalization and post industrial society2012

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      The 10th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Honolulu, Hawaii(アメリカ)
    • Year and Date
      2012-01-05
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education and Politics in Japan : Focusing on the context of globalization and postindustrial society2012

    • Author(s)
      Kodama, Shigeo
    • Organizer
      The 10th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Honolulu, Hawaii
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ライフキャリアレジリエンス(2)―ライフキャリアレジリエンスを用いた中高生の比較―2012

    • Author(s)
      石津和子・森田慎一郎・高橋美保
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自治体独自のカリキュラム開発―教育課程特例校に焦点を当てて―2012

    • Author(s)
      押田貴久・仲田康一・大桃敏行
    • Organizer
      日本教育政策学会第19回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域文化を活かした自治体独自のカリキュラム開発―宇土市と諏訪市を事例として―2012

    • Author(s)
      村上純一・梅澤希恵・武井哲郎・町支大祐
    • Organizer
      日本教育政策学会第19回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自治体独自カリキュラムの実施に対する校長・教員の認識―教育課程特例校への質問紙調査から―2012

    • Author(s)
      梅澤希恵・木場裕紀・讃井康智・町支大祐・仲田康一・押田貴久・武井哲郎・村上純一・大桃敏行
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自治体独自カリキュラムが教員の実践と子どもの学びに及ぼす影響―教育課程特例校制度に焦点を当てて―2012

    • Author(s)
      武井哲郎・梅澤希恵・町支大祐
    • Organizer
      日本教育制度学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自治体独自カリキュラムの実施における教育委員会の役割と課題―教育課程特例校に関する質問紙調査から―2012

    • Author(s)
      讃井康智・押田貴久
    • Organizer
      日本教育制度学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 分館調査から見えてきた飯田市公民館の特徴と課題2012

    • Author(s)
      牧野篤・新藤浩伸・荻野亮吾・中村由香
    • Organizer
      日本公民館学会2012年度7月集会
    • Place of Presentation
      飯田市竜丘公民館
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Elucidating the mechanism of spontaneous diagram use in explanations: How cognitive processing of text and diagrammatic representations is influenced by individual and task-related factors.2012

    • Author(s)
      Manalo, E., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      Diagrams 2012 Conference
    • Place of Presentation
      University of Kent, Canterbury, United Kingdom.
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Are teachers aware of students' lack of spontaneity in diagram use? Suggestions for a mathematical model-based analysis of teachers' predictions.2012

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Manalo, E., & Nakagawa, M.
    • Organizer
      Diagrams 2012 Conference
    • Place of Presentation
      University of Kent, Canterbury, United Kingdom.
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 因子分析と項目反応理論を用いた学習方略利用傾向の分析2012

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明を書く場面における図表:なぜ学習者は十分に利用しないのか? 自主シンポジウム「高等教育における学生のコミュニケーション能力をめぐる重要課題」における話題提供2012

    • Author(s)
      エマニュエル マナロ・植阪友理
    • Organizer
      第54回日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      那覇大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Getting students to spontaneously use effective learning strategies.2012

    • Author(s)
      Manalo, E., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      Hong Kong Institute of Education
    • Place of Presentation
      Hong Kong
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第三回私はここに属さない:グローバル化の時代の若者文化を考える2011

    • Author(s)
      白石さや
    • Organizer
      成蹊大学アジア太平洋研究センター主催連続講演会『グローバル化時代の人の移動とアイデンティティ:若年層に着目して』
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2011-12-08
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 記憶のケアということ--国際理解の一途として2011

    • Author(s)
      川本隆史
    • Organizer
      栃木県高等学校教育研究会国際理解教育部会
    • Place of Presentation
      栃木県総合教育センター(招待講演)
    • Year and Date
      2011-11-30
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson studies in Japanese Context. "Research Trends in Japanese Less on Study : Potential Issues for the Future of Lesson Study"2011

    • Author(s)
      Akita, K
    • Organizer
      World Association of Lesson Study OPEN FORUM
    • Place of Presentation
      東京大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校・中退問題における「包摂・排除」論の位相-難民化する子ども-2011

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      日本教育社会学会第63回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Mental representation of diagrams : An investigation using free writing and correspondence analysis2011

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., Wajima, Y., Yano, Y.
    • Organizer
      EARLI (European Association for Researchers on Learning and Instruction) Conference
    • Place of Presentation
      University of Exeter(イギリス)
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] U.S.-Japan Research Institute (USJI) Seminar I, "New Direction of US-Japan Higher Education Cooperation in the Globalizing World:," Commentator2011

    • Author(s)
      Shiraishi, S.
    • Organizer
      In the Aftermath of the Great East Japan Earthquake
    • Place of Presentation
      the Embassy Row Hotel, Washington D.C.(アメリカ)
    • Year and Date
      2011-09-08
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 正義とケアへの教育--たえずロールズとノディングズを顧みつつ2011

    • Author(s)
      川本隆史
    • Organizer
      法と教育学会
    • Place of Presentation
      学習院大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-09-04
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] School curriculum development to improve students' strategy use : Focusing on diagrams use in math2011

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Manalo, E., Takahashi, M., Mine, R., Maki, A.
    • Organizer
      EARLI (European Association for Researchers on Learning and Instruction) Conference
    • Place of Presentation
      University of Exeter(イギリス)
    • Year and Date
      2011-08-31
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] The effects of peer communication with diagrams on students' math word problem solving processes and outcomes2011

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Manalo, E.
    • Organizer
      The 33rd Annual Conference of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Boston, Massachusetts (アメリカ)
    • Year and Date
      2011-07-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 《全体的かつ個別的に》("Omnes et singulatim")2011

    • Author(s)
      川本隆史
    • Organizer
      東北社会学会
    • Place of Presentation
      宮城学院女子大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning Professional Community for Quality and Equality2011

    • Author(s)
      Akita, K
    • Organizer
      3rd Association of Singapore Principals
    • Place of Presentation
      Singapore(シンガポール)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-07-03
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Educational Reform in Japan2011

    • Author(s)
      Akita, K
    • Organizer
      The Intensive seminar for Teachers' Professional Learning
    • Place of Presentation
      Graduate School of Education, Peking University(中国)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-05-06
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 教育現場に革新をもたらす自治体発カリキュラム改革2014

    • Author(s)
      大桃敏行・押田貴久
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 公開研究会記録 中等教育における卒業研究カリキュラム-学校図書館サービスを視野に入れて-2014

    • Author(s)
      根本彰
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科生涯学習基盤経営コース図書館情報学研究室
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 数学的問題解決における図表活用の支援2014

    • Author(s)
      植阪友理
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 難民と市民の間で-ハンナ・アレント『人間の条件』を読み直す2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      現代書館
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 学力幻想2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      筑摩書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Book] 難民と市民の間で-ハンナ・アレント『人間の条件』を読み直す2013

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      現代書館
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化した日本のマンガとアニメ2013

    • Author(s)
      白石さや
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 教育と仕事の関係の再編成に向けて2013

    • Author(s)
      本田由紀
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 勉強法の科学2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 人が生きる社会と生涯学習ー弱くある私たちが結びつくこと2012

    • Author(s)
      牧野篤
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 自治を支えるダイナミズムと公民館 : 飯田市公民館分館活動を事例として2012

    • Author(s)
      牧野篤・荻野亮吾・中村由香(編)
    • Total Pages
      105
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科社会教育学・生涯学習論研究室
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 自己調整学習―理論と実践の新たな展開へ―2012

    • Author(s)
      自己調整学習研究会(編)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 図書文化2012

    • Author(s)
      市川伸一(編)
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      新学習指導要領対応 教えて考えさせる授業 中学校版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 東京大学2012

    • Author(s)
      植阪友理・エマニュエル マナロ(編)
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      学び方の上手な学習者を育てるために-学習方略プロジェクトH23年度研究成果
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 教育史入門2012

    • Author(s)
      森川輝紀、小玉重夫、木村政伸、橋本美保、貝塚茂樹
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 探究学習と図書館:調べる学習コンクールがもたらす効果2012

    • Author(s)
      根本彰(編著)
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 「学習意欲を引き出す」『英語の一貫教育へ向けて』(鳥飼久美子・寺崎昌男(監修)立教学院英語教育研究会(編))2012

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 「学び続ける教師と学校文化のために」『現場で役立つ教育の最新事情』(武田明典・村瀬公胤・嶋崎政男(編))2012

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 「学校生活」「発達科学入門(2)胎児期-児童期」(高橋恵子他(編))2012

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] プロジェクト活動--知と生を結び学び2012

    • Author(s)
      田中智志・橋本美保共著
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] Study on Early Childhood Education and Care and Lesson Study'(National Association for the Study of Educational Methods (Ed.) Lesson Study in Japan)2011

    • Author(s)
      Akita, K
    • Publisher
      Keisuisya
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 「障害者は『完全な市民』になりえるか?」,『障害を問い直す』(川島聡他編)2011

    • Author(s)
      星加良司
    • Publisher
      東洋経済新報社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 『Qわたしの思考探究(2)(*川嶋あい氏との対談「幸せを感じる社会とは」を巻頭に収録)2011

    • Author(s)
      NHK「Q」制作班編
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      NHK出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 『Understanding Contemporary Japan:日本の文化と社会の潮流』 International Symposium in Indonesia 2010, International Research Center for Japanese Studies2011

    • Author(s)
      白石さや
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      国際日本文化研究センター
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] 小玉重夫の研究室

    • URL

      http://homepage2.nifty.com/eduscikodama/

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 『2013年度年報』東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター,2014

    • URL

      http://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/bulletin/#70-0

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 『2011~2013年度日本学術振興会科学研究費補助金(基盤研究A)「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションの理論的・実践的研究」(課題番号:23243080)シティズンシップ教育グループ研究成果報告書』研究代表者:小玉重夫

    • URL

      http://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/dspace/handle/2261/55353/simple-search?query=%E3%82%B7%E3%83%86%E3%82%A3%E3%82%BA%E3%83%B3%E3%82%B7%E3%83%83%E3%83%97%E6%95%99%E8%82%B2%E3%81%AE%E3%82%AB%E3%83%AA%E3%82%AD%E3%83%A5%E3%83%A9%E3%83%A0%E9%96%8B%E7%99%BA&rpp=15&sort_by=3&order=ASC&etal=0&submit_search=%E5%A4%89%E6%9B%B4

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~c-kodoka/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 小玉重夫研究室

    • URL

      http://homepage2.nifty.com/eduscikodama/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 東京大学教育学研究科附属学校教育高度化センター

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~c-kodoka/

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks] 科研の概要

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~c-kodoka/project/kakenkibanA.htm

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] 成果発表のシンポジウムに関するHP

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~c-kodoka/sponceredevent1110282.html

    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi