• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An advanced model for evaluating service quality and customer satisfaction

Research Project

Project/Area Number 23310105
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

SUZUKI Hideo  慶應義塾大学, 理工学部, 教授 (10282328)

Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywordsサービス・マーケティング / サービス品質 / 顧客満足度 / スポーツ・マーケティング / ソーシャル・マーケティング / principal points / コンジョイント分析
Research Abstract

This research presents the cause-and-effect model for service quality, customer satisfaction, the sense of belonging, the effect of word-of-mouth and loyalty, and does scoring their constructed concepts. As an example of data analysis, on the basis of the survey data over 6 years for service of Japanese professional baseball, the analysis of secular changes in customer satisfaction index model for Japanese professional baseball teams is conducted by simultaneous analysis of several groups, and the changes in overall customer satisfaction scores are also analyzed by the growth curve model. Furthermore, from the given data, the relationship between the overall customer satisfaction scores and average number of spectators are examined. In addition, the relationship between the text information on internet (Blog, Twitter, etc), customer reviews and the management performance are analyzed.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Presentation (18 results) Remarks (16 results)

  • [Presentation] プロ野球チームの顧客満足度の指数化に関する研究(第4報)-5年間の調査結果の経年変化分析2013

    • Author(s)
      鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会要旨集, pp.157-160
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 入れ子による無選択を考慮したミックスドロジットモデルにおけるコンジョイント分析-プロ野球のチケットの効用と選択を事例として-2013

    • Author(s)
      早乙女洋平,鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会要旨集, pp.153-156
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 引き分けを考慮した Bradley-Terryモデルによる多クラス判別2013

    • Author(s)
      高橋洋,鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会要旨集 , pp.57-60
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 対数線形モデルを用いた 2値型 principal pointsの推定に関する研究 -アンケートデータ解析への応用 -2013

    • Author(s)
      山下遥,松浦峻,鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会要旨集
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Jリーグクラブの顧客満足度の指数化に関する研究2012

    • Author(s)
      鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第42回年次大会研究発表会研究発表要旨集 , pp.17-20
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] コンジョイント分析を用いたプロ野球のチケットの効用と選択に関する研究2012

    • Author(s)
      早乙女洋平,鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第42回年次大会研究発表会研究発表要旨集 , pp.13-16
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] A Study on Indices for Customer Satisfaction, Service Quality and Fan's Opinion Leader of Professional Baseball Team in Japan2012

    • Author(s)
      Hideo Suzuki
    • Organizer
      The Proceeding of ANQ Congress 2012 Hong Kong, pp.483-490
    • Year and Date
      2012-08-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] プロ野球チームの顧客満足度の指数化に関する研究 (第3報)-2011年調査結果より -2011

    • Author(s)
      鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第41回年次大会研究発表会研究発表要旨集 , pp.65-68
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 口コミ効果を考慮したプロ野球チームの顧客ロイヤルティ分析2011

    • Author(s)
      末永智哉,鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第41回年次大会研究発表会研究発表要旨集 , pp.61-64
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] WEB上の口コミが書籍売上に与える影響に関する研究2011

    • Author(s)
      吉井文学,鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第41回年次大会研究発表会研究発表要旨集 , pp.57-60
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] WEB上の口コミが書籍売上に与える影響に関する研究2011

    • Author(s)
      末永智哉, 鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第41回年次大会研究発表会研究発表要旨集,pp.57-60
    • Place of Presentation
      名古屋工業大学
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 口コミ効果を考慮したプロ野球チームの顧客ロイヤルティ分析2011

    • Author(s)
      末永智哉, 鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第41回年次大会研究発表会研究発表要旨集,pp.61-64
    • Place of Presentation
      名古屋工業大学
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] プロ野球チームの顧客満足度の指数化に関する研究(第4報)-5年間の調査結果の経年変化-

    • Author(s)
      鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 入れ子による無選択を考慮したミックスドロジットモデルにおけるコンジョイント分析-プロ野球のチケットの効用と選択を事例として-

    • Author(s)
      早乙女洋平、鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 対数線形モデルを用いた2値型principal pointsの推定に関する研究-アンケートデータ解析への応用-

    • Author(s)
      山下遥、鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 引き分けを考慮したBradley-Terryモデルによる多クラス分析判別

    • Author(s)
      高橋洋、鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会第43回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Jリーグクラブの顧客満足度の指数化に関する研究

    • Author(s)
      鈴木秀男
    • Organizer
      日本品質管理学会 第42回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      コマツウェイ総合研修センタ
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on Indices for Customer Satisfaction, Service Quality and Fan’s Opinion Leader of Professional Baseball Team in Japan

    • Author(s)
      Hideo Suzuki
    • Organizer
      ANQ Congress 2012 Hong Kong
    • Place of Presentation
      The Hong Kong University of Science and Technology
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.ae.keio.ac.jp/~hsuzuki/baseball0901/index.html

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.ae.keio.ac.jp/~hsuzuki/soccer/index.html

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:キーパーソンに聞く楽天、日ハム、カープ躍進の理由,日経ビジネスオンライン, 20140514

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:プロ野球 &Jリーグ『満足度調査』,オリコン CS RANKING,20140418

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:2014年プロ野球サービスの満足度調査楽天初 V,夕刊フジ, 20140408

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:プロスポーツ通じ復興宮城・南三陸シンポ地域密着など討論,河北新報, 20130825

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:Jリーグ満足度ランキング仙台 1位地域密着は当然実力以上の成績,夕刊フジ, 20130416

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:2013プロ野球のサービスの満足度調査輝く 3冠日本ハム残念な 3冠阪神,夕刊フジ, 20130409

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:球音は根付いたか検証創設 9年目の東北楽天第 2部飛躍へのヒント (2)鈴木秀男慶大教授,河北新報, 20130112

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:球音は根付いたか検証創設 9年目の東北楽天第 1部プロ野球のある街 (1)ファンの願い,河北新報, 2013015

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:調査で分かった高すぎる理想に巨人ついていけないファンの怒りは臨界点,夕刊フジ, 20120409

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 新聞報道:DeNA買収大筋合意も課題山積「横浜なら赤字」懸念 ,産経新聞, 20111020

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] プロ野球のサービスの満足度調査

    • URL

      http://www.ae.keio.ac.jp/~hsuzuki/baseball0901/index.html

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks] Jリーグのサービスの満足度調査

    • URL

      http://www.ae.keio.ac.jp/~hsuzuki/soccer/index.html

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.ae.keio.ac.jp/~hsuzuki/baseball0901/index.html

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.ae.keio.ac.jp/~hsuzuki/soccer/index.html

    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi