• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Reading Comprehension Difficulties and Skills of SL Japanese Learners

Research Project

Project/Area Number 23320107
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics (2012-2014)
Osaka Prefecture University (2011)

Principal Investigator

NODA Hisashi  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 教授 (20144545)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUWABARA Yoko  福井大学, 国際交流センター, 准教授 (30397286)
KADOKURA Masami  横浜国立大学, 留学生センター, 教授 (80127753)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MURAOKA Takako  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (30243744)
OGOSHI Naoki  東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (90152454)
INOUE Masaru  麗沢大学, 外国語学部, 教授 (30213177)
OTA Akira  金沢大学, 国際機構, 教授 (40303317)
ISHIGURO Kei  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 准教授 (40313449)
Research Collaborator KADOKURA Masami  
HANADA Atsuko  
HUJIWARA Miyuki  
FORD Niwa Junko  
YAMAGUCHI Mika  
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords日本語学習者 / 読解 / 日本語教育 / 国際研究者交流 / ヨーロッパ
Outline of Final Research Achievements

In this study Japanese learners from beginner to advanced levels were asked to read material in Japanese and describe what they understood and did not understand in their native language. We found the following:
1) Native speakers of Chinese tend to rely on kanji (Chinese characters) and miss nuances conveyed in the hiragana (phonetic alphabet) part of sentences, leading to misinterpretations in meaning.
2) Even advanced learners have difficulty in understanding complex sentences, although they find sentences related to areas they are familiar with easier to comprehend.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (9 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈―文化の相違による解釈の違い―2015

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・桑原陽子・白石実・中島晶子・村田裕美子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 19 Pages: 0-0

    • Related Report
      2014 Annual Research Report 2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 上級日本語学習者が学術論文を読むときの方法と課題2014

    • Author(s)
      野田尚史
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 16 Pages: 9-14

    • NAID

      130005285696

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 序論―日本語学と日本語教育―2014

    • Author(s)
      野田尚史
    • Journal Title

      曹大峰(主編)『日語教育基礎理論与実践系列叢書 日語語言学与日語教育』(高等教育出版社(中国))

      Volume: 0 Pages: 1-19

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国語系初級日本語学習者がホテル検索サイトを読むときの困難点2014

    • Author(s)
      桑原陽子・山口美佳
    • Journal Title

      国立国語研究所論集

      Volume: 8 Pages: 109-127

    • NAID

      110009846049

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語学習者の読解過程―教師が考えているのとは違う学習者の実態―2014

    • Author(s)
      野田尚史・桑原陽子・フォード丹羽順子・藤原未雪
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 18 Pages: 37-38

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育のためのコミュニケーション研究2013

    • Author(s)
      野田尚史
    • Journal Title

      国語研プロジェクトレビュー

      Volume: 第3巻第3号 Pages: 117-124

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「オーダーメイドの文法」をめざして2013

    • Author(s)
      野田尚史
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 日本語学 Pages: 62-71

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] コミュニケーション能力を高める日本語教材2012

    • Author(s)
      野田尚史
    • Journal Title

      Journal CAJLE

      Volume: 12 Pages: 1-21

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 漢字2字熟語の意味推測に及ぼす語構成に関する知識の影響-主要部の位置との関わりから-2012

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学留学生センター紀要

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • NAID

      110009553164

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「外国の人にもわかりやすい」文書への書き換え―日本語教師とテクニカルライターの違い―2014

    • Author(s)
      中北美千子・野田尚史
    • Organizer
      日本語教育学会2014年度秋季大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈―文化の相違による解釈の違い―2014

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・桑原陽子・白石実・中島晶子・村田裕美子
    • Organizer
      15th EAJS International Conference[第15回ヨーロッパ日本研究協会国際会議]
    • Place of Presentation
      リュブリャナ大学(スロベニア)
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈―文化の相違による解釈の違い―2014

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・桑原陽子・白石実・中島晶子・村田裕美子
    • Organizer
      15th EAJS International Conference
    • Place of Presentation
      リュブリャナ大学(スロベニア)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 引用部分とその前後の関係を読みとるための読解教材の作成と試用2011

    • Author(s)
      中川美保・野田尚史・北浦百代
    • Organizer
      2011世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学(中国)
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション能力を高めるための日本語教育2011

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会(CAJLE)2011年次大会
    • Place of Presentation
      レジャイナ大学(カナダ)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-05
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 読んで理解する過程の解明―読解コーパスの開発―

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      第8回日本語実用言語学国際会議 (ICPLJ8)
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーションのための日本語教育

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      第5回スペイン日本語教師会総会・研修会
    • Place of Presentation
      国際交流基金マドリード日本文化センター(スペイン)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Estudiantes de japones de nivel avanzado y webs sobre restaurantes de Japon(上級日本語学習者と日本のレストランのウェブサイト)

    • Author(s)
      Minoru Shiraishi, Hisashi Noda y Yoko Kuwabara
    • Organizer
      4 FORO ESPANOL DE INVESTIGACION EN ASIA-PACIFICO (FEIAP 2014)
    • Place of Presentation
      グラナダ大学(スペイン)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における文法の役割

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      平成25年度創価大学日本語日本文学会秋季大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語学習者の読解過程―教師が考えているのとは違う学習者の実態―

    • Author(s)
      野田尚史・桑原陽子・フォード丹羽順子・藤原未雪
    • Organizer
      第17回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      マドリード・コンプルテンセ大学(スペイン)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育における文法のあるべき姿

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      関西言語学会第38回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践的な日本語読解教材の作成―グルメサイトのクチコミを例にして―

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      フランス日本語教師会特別勉強会(CErcle de LInguistique JAponaise 共催)
    • Place of Presentation
      パリディドロ第7大学(フランス)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践的な日本語読解―インターネットのクチコミを例にして―

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      江蘇大学外国語学院日語学科学術講演会
    • Place of Presentation
      江蘇大学(中国)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 文章表現の分析と学習者の読解困難点調査に基づく読解教材の作成―グルメサイトのクチコミを読む教材を例にして―

    • Author(s)
      野田尚史
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会名古屋2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育園の連絡ノートを読むために必要な語彙・表現についての一考察-保育士側からの連絡部分の分析から-

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会名古屋2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 上級日本語学習者の読み誤り―学習者は学術論文をどこで読み誤るか―

    • Author(s)
      藤井明子
    • Organizer
      日本語教育学会2012年度春季大会
    • Place of Presentation
      拓殖大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育のためのコミュニケーション研究2012

    • Author(s)
      野田尚史
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi